Hospodársky denník
USD41,573 Sk
EUR41,349 Sk
CHF28,265 Sk
CZK1,341 Sk
  Utorok  5.Novembra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













KEDY SA NAUČÍME ŠIŤ?

Po tom, ako politici v predvolebnej horlivosti „prehriali motor“ a zaslúžili sa, že automobilka BMW neskončila medzi Košicami a Prešovom, ale v Česku, sme v hre opäť. Tentoraz francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën oficiálne oznámila zámer vybudovať v strednej Európe nový montážny závod s kapacitou minimálne 300-tisíc vozidiel ročne. Ide o investíciu približne 700 mil. EUR (čo je v prepočte takmer 30 mld. Sk). V hre je Poľsko, Maďarsko, Česko a Slovensko. Rozhodnutie by malo padnúť začiatkom budúceho roka. Nový montážny závod, ktorý by mal vytvoriť 3000 pracovných miest, začne vyrábať v roku 2006. Východiskovú pozíciu SR a ČR možno porovnávať. Pred necelým rokom sa totiž Francúzi rozhodli spolu s japonskou Toyotou postaviť nový závod v Kolíne pri Prahe. Myšlienku vybudovať montážny závod vo Francúzsku vedenie skupiny podľa agentúry AFP zavrhlo hneď v začiatkoch. Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) začne vyrábať od roku 2005 ročne približne 300-tisíc malých automobilov, predovšetkým pre európsky trh. Z tabuliek je zrejmé, že ide o podobné scenáre. Situácia a najmä východisková pozícia sa však postupne menia. Doteraz prílevu investícií zo zahraničia (tak v ČR, ako aj u nás) pomáhal systém investičných a daňových úľav. Investori, ktorí zakladajú v ČR (SR) novú spoločnosť, môžu dostať úľavu na dani až na desať rokov. Existujúce spoločnosti až na päť rokov.

Negociačné procedúry EÚ pri schvaľovaní kapitoly Hospodárska súťaž však dali jasnú odpoveď, že na podobné „cukríky“ už investorov nebudeme môcť chytať. Vláda SR bude ťažšie hľadať účinné investičné stimuly, aby v konkurencii okolitých krajín V4 zabodovala a aby sa tak v konečnom dôsledku nový závod začal stavať v najpravdepodobnejšej lokalite v okolí Trnavy. Predstavitelia Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) v spolupráci s ďalšími subjektmi niekoľkokrát rokovali s najvyššími reprezentantmi PSA

Peugeot Citroën

a hodnotia vyhliadky ako „veľmi dobré“. Aby to bolo tak aj v skutočnosti, potrebujeme sa vyvarovať školáckych chýb z minulosti. Napríklad, keď sa automobilky rozhodovali, kde postavia nový závod, zvíťazilo Česko. A u nás? Vláda nedokáže zabezpečiť ani len nevyhnutnú infraštruktúru priemyselného parku na Záhorí pri Lozorne. Autá subdodávateľov (napríklad Johnson Controls) musia prevážať komponenty do Devínskej Novej Vsi cez Malacky. Denne tak každé auto najazdí zbytočne 20 kilometrov. Náklady na dodatočne prejazdené kilometre predstavujú denne viac ako 140-tisíc Sk. Od začiatku roku 2001, keď sa v Lozorne začala výroba, sa strata blíži k 100 mil. Sk. Svet nás pozorne sleduje a volí spravidla opatrný postup. Ináč tomu nebude ani v prípade francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. A určite im neunikli slová ministra hospodárstva R. Nemcsicsa na margo vládneho návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003, že štátne investičné stimuly na budovanie priemyselných parkov nedosiahnu požadovaných 600, ale len 150 mil. Sk. Voči VW si

štát nedokáže

splniť povinnosti už teraz, ako budeme chcieť postaviť pre Peugeot „pristávaciu plochu“ pri štvrtinových zdrojoch?! Ak Dzurindova vláda šetrí, kde môže, o to intenzívnejšie musí rokovať tam, kde nejaké peniaze môže očakávať. Európska investičná banka (EIB) sa chystá financovať projekt novej automobilky v Kolíne. EIB je hlavným poskytovateľom financií pre EÚ a čoraz viac tiež požičiava peniaze kandidátskym krajinám. Toyota je ojedinelý prípad, pretože tu bude EIB financovať až 50 % celkového objemu investícií. Japonsko-francúzske konzorcium investuje do projektu 1,5 mld. EIUR. Minister hospodárstva Robert Nemcsics sa v tomto smere chce spoľahnúť aj na spoluprácu so súkromným sektorom. Český príklad naznačuje, že to môže byť schodná cesta.

Tibor Bucha

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach sneženie. Najvyššia teplota -1 až 3 stupne. Teplota vo výške 1500 m okolo -4 stupne. Severný vietor 3 až 6, na východe a na juhozápade 6 až 10, v nárazoch okolo 15 m/s.UPOZORNENIE: Cez deň očakávame na východe a v horských oblastiach stredného Slovenska pri snežení a silnom vetre tvorbu snehových jazykov a závejov.V stredu bude prevažne veľká oblačnosť a na väčšine územia zrážky, aj v nížinách väčšinou snehové. Nočná teplota 1 až -3 stupne, v horských dolinách miestami chladnejšie. Denná -1 až 3 stupne. Vo štvrtok bude veľká, časom zmenšená oblačnosť a miestami prehánky, asi od 700 m snehové. Nočná teplota 0 až -4, denná -1 až 3 stupne.Slnko vyjde zajtra o 6.47 a zapadne o 16.24.

Amsterdamoblačno11
Atényoblačno22
Belehraddážď6
Berlínzamračené0
Bratislavazamračené2
Bruseldážď10
Budapešťdážď2
Bukurešťdážď6
Frankfurtdážď5
Helsinkihmlisto-1
Istanbuldážď15
Kodaňdážď5
Kyjevsneženie1
Lisabonmalá oblačnosť18
Londýnoblačno 11 
Madridslnečno18
Moskvasneženie-3
Oslopolooblačno1
Parížjasno13
Prahaoblačno2
Rímoblačno18
Sofiadážď12
Štokholmoblačno1
Varšavaoblačno0
Viedeňdážď2
Záhrebdážď6
Ženevadážď9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.