|
|||||||||||||||||
Streda 6.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otázky pre uchádzačov o prácuÚspech prijímacieho pohovoru závisí od kladenia otázok a ich interpretácie Pri obsadzovaní voľného pracovného miesta je najdôležitejšie vybrať správneho uchádzača. Ak sa to človeku zodpovednému za nábor ľudských zdrojov podarí, vyrieši polovicu možných problémov. Ak mu to nevyjde, problémy sa len začnú! Ktoré zdroje pomôžu určiť, koho si treba vybrať? Žiadosť o prijatie do zamestnania spolu s údajmi uvedenými v životopise poskytujú informácie o dosiahnutej úrovni vzdelania, skúsenostiach a najväčších úspechoch. Testy môžu pri niektorých povolaniach pomôcť určiť potrebné vedomosti a zručnosti. Pracovný pohovor a referencie sú najčastejšími zdrojmi informácií o kandidátovi a pomáhajú preniknúť hlbšie do skutočných vedomostí, zručností a skúseností. Pomôžu tiež získať prehľad o cieľoch, hodnotách a črtách uchádzača, ktoré vytvárajú jeho postoje. Úspech vstupného pohovoru závisí od kladenia pravých otázok a ich správnej interpretácie. Hlavným cieľom vedúceho interview je položiť otázku tak, aby z odpovede získal všetky informácie potrebné na posúdenie vhodnosti kandidáta. Ako klásť otázky? Predovšetkým je potrebné pochopiť, aké typy otázok existujú, na aký účel sa hodia a ako ich treba správne položiť. Otázky, ktoré sa kladú uchádzačovi, by nemali brzdiť získavanie potrebných odpovedí. Cieľom je dostať sa čo najbližšie k pravde. Kto spolu s otázkou poskytuje kľúč ako odpovedať, tomu uchádzač povie práve to, čo druhá strana chce počuť, a nie to, čo zodpovedá skutočnosti. Tu je prehľad najčastejších typov otázok: 1. Zatvorené otázky sú vhodné, ak potrebujete stručnú odpoveď, to znamená získať fakt. Napríklad: Kto vám vo vašej kariére pomohol najviac rásť? Takéto otázky pomôžu najmä vtedy, keď potrebujete overiť údaj či sa utvrdiť v tom, že rozumiete tomu, čo kandidát povedal. Často sa používajú na uvedenie zisťovacej otázky. 2. Otvorené otázky odhaľujú názory uchádzača. Napríklad: Aké pozitívne stránky malo vaše predchádzajúce pracovisko? 3. Zisťovacia otázka nabáda uchádzača detailnejšie rozviesť odpoveď na predchádzajúcu otázku. Napríklad: V čom vám dotyčná osoba pomohla, aby ste podávali lepší výkon? Okrem vysvetlenia konkrétneho faktu vám môže tento typ otázok pomôcť ujasniť správne pochopenie predchádzajúceho výroku. 4. Testovacie otázky pomáhajú odhaliť, ako by sa uchádzač správal v situácii, ktorú mu načrtnete. Napríklad: Predstavte si, že vidíte kolegu, ktorý strávi veľkú časť pracovného dňa vybavovaním osobných záležitostí. Čo urobíte? Otázky sa musia týkať súčasného pôsobenia a mali by sa klásť rovnakým spôsobom všetkým uchádzačom, aby sa zamedzilo diskriminácii. Neexistuje zoznam najlepších vzorových otázok, ktoré by sa hodili pre všetkých uchádzačov a na všetky situácie. Tu sú niektoré ukážkové otázky, ktoré vás určite inšpirujú: . Prečo ste opustili posledné pracovisko?, resp. Prečo uvažujete o tom, že opustíte súčasné pracovisko? . Aké vedomosti a zručnosti ste si osvojili na poslednom pracovisku? . Opíšte situáciu, ktorá pre vás predstavovala najväčšiu výzvu. Ako ste na ňu reagovali? . Opíšte situáciu, v ktorej sa vám niečo nepodarilo tak, ako ste očakávali. Ako ste reagovali? Čo ste sa naučili? . Čo bolo najnáročnejšie alebo najnepríjemnejšie na vašom predchádzajúcom pracovisku? . Ako ste sa cítili, keď... (niektorý z nepríjemných aspektov pracovného života)? . Ktoré situácie pre vás predstavovali najväčší nátlak? Ako ste sa s nimi vyrovnali? . Aké sú vaše kariérové ciele? Ako by podľa vás táto pracovná ponuka zapadla do plánovanej kariéry? . V čom bol zdroj vášho pracovného uspokojenia na troch predchádzajúcich pôsobiskách? . V čom vám pomohli vaši predchádzajúci nadriadení, aby ste sa stali lepším/ou? . Čo urobili vaši nadriadení, aby vaša práca bola náročnejšia? . Akú máte skúsenosť s prácou v tíme? Aké výhody plynuli pre vás z práce v tíme? Aké problémy pre vás vznikajú, keď ste súčasťou tímu? . Čo ste sa od ľudí naučili, keď ste pracovali s nadriadenými, kolegami, so zákazníkmi alebo s klientmi? Opíšte situáciu, v ktorej vám niekto spôsobil problém. Čo ste spravili, aby ste ho odstránili? . Kto mal najväčší vplyv na vaše pracovné návyky? Ako a čím? . Čo by som mal vedieť o vašich odporúčaniach, aby som najlepšie pochopil stanovisko ľudí, ktorí mi ho poskytujú? . Je ešte niečo, čo by ste chceli, aby som o vás vedel predtým, ako zaujmem konečné stanovisko? Ian C. Jacobsen (Spracované podľa HRweb.sk.) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |