|
|||||||||||||||||
Streda 6.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetci ľudia nikdy nebudú bratiaAj z konfliktov na pracovisku sa možno poučiť a dozvedieť niečo nové o sebe Možno sa to niekomu bude zdať zvláštne, avšak aj na konfliktoch s kolegami sa dá nájsť niečo pozitívne. V prvom rade ich možno využiť na to, aby sme sa dozvedeli niečo nové sami o sebe, aby sme sa na seba pozreli trochu inými očami. Odborníci upozorňujú, že výroky, ktoré niekomu môžu pripadať ako slovný útok, mohli byť vyslovené bez akýchkoľvek bočných úmyslov, avšak v dotknutej osobe brnkli na citlivú strunu a narazili na problém, ktorý sa nevyriešený skrýval kdesi v jej vnútri. Skôr ako človek siahne po krajnom riešení, mal by si položiť zopár otázok a po nájdení odpovedí bude možno celú vec vidieť v úplne inom svetle. Ak sa však ocitne v situácii, že na neho iná osoba skutočne slovne útočí a chce vyvolať konflikt, tu je niekoľko tipov: Nerobte unáhlené uzávery a snažte sa prísť na to, o čo ide. Pri verbálnych konfliktoch s inými ľuďmi je napriek všetkému nevyhnutné neuraziť sa a zostať otvorený ďalšiemu postupu. Je totiž veľmi dôležité, aby ste prišli na to, o čo vlastne pri útoku šlo - to znamená, akej témy sa týkal a či ste skutočne tým pravým adresátom. Možno zistíte, že vyslovené slová sa netýkali vás osobne - ľudia majú sklon vzťahovať na seba veci, ktoré vôbec nesmerovali k nim. Ak sa vám to podarí rozpoznať skôr, ako a rozčúlite alebo sami zaútočíte, zjemníte alebo vyriešite vyhrotenú situáciu. To znamená, že by ste sa mali snažiť dobre počúvať, pretože iba vďaka tomu spoznáte príčinu útoku a ľahšie nájdete spôsob optimálneho riešenia. Priateľsky, avšak rozhodne dajte najavo, ak je útok bezdôvodný alebo neprimeraný. Ak je útok z vášho pohľadu bezdôvodný alebo neprimeraný, povedzte to svojmu protivníkovi priateľsky, avšak so všetkou vážnosťou. Povedzte mu, že ste ochotný sa o probléme rozprávať, avšak váš rozhovor sa musí niesť vo vecnej a v pokojnej rovine. Príčinou môže byť aj závisť, žiarlivosť, pocit ohrozenia, komplexy menejcennosti a pod. Mnohí ľudia si volia cestu ustavičnej konfrontácie so svojím okolím, ak sú závistliví, ak sa cítia ohrození alebo ak majú nízke sebavedomie. Práve z takýchto pocitov môžu najmä medzi spolupracovníkmi vzniknúť vážne a dlhotrvajúce konflikty. Pri hľadaní riešenia preto premýšľajte aj nad tým, či na vás daná osoba z nejakých dôvodov nežiarli alebo či nemá pocit, že ju chcete nahradiť na jej pracovnom mieste. Ak sa táto možnosť ukáže ako pravdivá, môže pomôcť otvorený rozhovor alebo veľkodušné prehliadanie útokov. Snaha o pochopenie druhej strany pomáha zachovať rozvahu. Ak prijmete za svoje tvrdenie, že v pozadí väčšiny problémov v medziľudských vzťahoch sa skrývajú obyčajné ľudské slabé stránky, budete to mať v živote oveľa ľahšie. Vďaka tomuto pochopeniu sa budete vyhýbať sporom a v konfliktných situáciách budete reagovať pokojne a s rozvahou. Nebudete cítiť potrebu diskutovať o každej téme a dokážete mlčať a nereagovať aj pri neoprávnenom útoku. Občas je na vine len zlá nálada. Ľudia niekedy majú zdanlivo neodôvodnene zlú náladu. Občas sa to stáva každému z nás. V takejto situácii by ste si nemali všímať a hodnotiť každé gesto či slovo, ktoré zaznie vo vašom okolí, pretože môžete urobiť problém aj z toho, čo by sa za normálnych okolností problémom vôbec nestalo. Myslite na to, že zajtra je opäť nový deň a takéto chvíle využívajte na tréning pochopenia a ohľaduplnosti voči iným ľuďom. Niekedy treba byť pripravený aj na protiútok. Je samozrejmé, že človek by nemal iným ľuďom dovoliť, aby si s ním robili, čo sa im zachce. Práve v pracovnom živote sa viac ako kdekoľvek inde nevypláca byť za každých okolností milý, ústretový a plný pochopenia voči svojmu okoliu. Schopnosť vedieť primerane zaútočiť je v mnohých situáciách viac ako nevyhnutná. Občas sa sústreďte na to, aby ste si precvičili schopnosť nájsť v správnej chvíli správnu reakciu. Ak vám nič vhodné nenapadne, všímajte si ostatných, ako sa zachovali v podobných prípadoch. Buďte však vnímavý, aby ste včas dokázali vycítiť hranicu, po ktorú môžete zájsť. Andrea Chalupová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |