|
|||||||||||||||||
Streda 6.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dúchanie do tlejúcej pahrebyPozadie mocenských aspektov informačnej technológie O autorovi Andrej Ferko - Učiteľ počítačovej grafiky, spoluorganizátor medzinárodných vedeckých a odborných podujatí, skúma počítačovú grafiku, výpočtovú geometriu, globálnu normotvorbu pre grafické systémy a širšie kontexty IT. Člen Výboru Literárneho fondu pre vedeckú a odbornú literatúru a počítačové programy a predseda Terminologickej komisie Jednoty slovenských matematikov a fyzikov. Je známy aj ako spisovateľ. V súčasnosti pôsobí aj na TU Graz a dokončuje učebnicu O divadelnej réžii webstránok a o filmovej réžii virtuálnej reality. Na úvod Uplynulo 13 nešťastných rokov od prvej Súhrnnej prognózy Slovenska [Mark88]. Informatizácia sa mala stať hlavnou prioritou... Slovensko však dodnes riadia hlavy, ktorým treba zakaždým vysvetliť, že skratka IT znamená aj po anglicky informačnú technológiu. Pred ľudstvom stojí vo svetle doterajšieho poznania niekoľko základných dlhodobých cieľov. Dva najvzdialenejšie zameriava astrofyzik Stephen W. Hawking [Hawk91]: negatívnym cieľom je zničiť samých seba, pozitívnym včas opustiť zánikom Slnka ohrozenú Zem, čo možno formulovať aj tak, že sa podarí vývoj Slnka kontrolovať. Konštruktívnym biofilným cieľom ľudstva preďaleko za horizontom trvania Zeme a solárneho systému by bolo prežiť zánik vesmíru. Zaniknúť môžeme podľa etológa K. Lorenza [Lore97] rýchlo v nukleárnej katastrofe a pomaly v katastrofe ekologickej. Poznávacím cieľom, hlavným cieľom všetkej terajšej i budúcej vedeckej teórie, je podľa [Hawk91] udalostiam okolo nás a samotnej našej existencii POROZUMIEŤ. Tento cieľ možno rozložiť na podrobne poodtieňované spektrum porozumenia mnohorakým jednotlivostiam, ich hierarchiám, systematike, taxonómii, súvislostiam, horizontálnym vrstvám či vertikálnym prierezom. Môžeme si už aj teraz a dnes klásť mnoho otázok a vnímať záplavu paradoxov. Jednou skupinou naliehavých až súrnych otázok ostáva nepochybne sila informatizácie spoločnosti a sily, ktoré ju inicializujú, moderujú, využívajú alebo riadia. Túto fázu vývoja spoločnosti identifikoval, pomenoval a predpovedal vo viacerých mohutných a v jednej šikovnej prehľadovej knihe predovšetkým futurológ či prognostik Alvin Toffler [Toff96] a jej najbližšie jemu viditeľné mocenské dosahy zosumarizoval v eseji Posun moci (Power Shift) [Toff93], ktorá vyšla po slovensky vo vrcholnom elitnom časopise Literárny týždenník. Žalostne však na slovenskom knižnom trhu dopadla i samotná zásadná kniha Tofflerovcov Utváranie novej civilizácie [Toff96]. Kniha, ktorá zmení svet viac ako Manifest komunistickej strany. Kniha zmeny, inde metabestseller pre decizorov na všetkých úrovniach, zostavená z myšlienkovej esencie špičkových kníh o budúcnosti sveta a informatizácie, skončila u nás na kopách nepredaných výtlačkov v lacnom výpredaji. Do slovenskej mienkotvorby, vedenej médiami v cudzích rukách, nepreniklo teda ani len tofflerovské pojmoslovie. Referenčná kniha sa nestala u nás referenčnou knihou. Hlavnú príčinu sa pokúsime objasniť nižšie - v hlúpom príbehu o modernizácii Slovenska. Krátkodobé i strednodobé prognózy vývoja na Slovensku dospievajú k predpovediam v rozsahu od všeobjímajúceho globalizačného optimizmu cez odôvodnenú skepsu [Ferk00] po predpoveď zániku slovenského národa niekedy v 22. storočí. Na takomto zániku spolupracujú svorne všetky doterajšie slovenské vlády predovšetkým svojou IT slepotou. Tofflerov model Na rozdiel od marxistov, ktorí vysvetľujú dejiny podľa vlastníctva výrobných prostriedkov, Toffler myšlienkovo stavia priamo na technológii a modeli technologických vĺn, ktoré sa rozlievajú po zemských kontinentoch a ich krajinách. Prvá vlna zmien - agrárna revolúcia - trvala tisíce rokov, kým nezanikla. Druhá vlna - počiatok industriálnej civilizácie - trvala len tristo rokov. Dnes dejiny ešte viac akcelerujú a je pravdepodobné, že Tretia vlna sa preženie históriou a zavŕši sa za pár desaťročí, píše na s. 19 [Toff96]. Tretiu vlnu nazývajú aj postindustrializmus, kým druhú vlnu industrializáciou. Hlavnými výrobkami v troch vlnách boli, sú a budú potraviny, energia a informácie. Existujú aj oblasti, ktoré väzia v prvej vlne. V poľnohospodárstve USA pracuje menej ako 5 percent ľudí, kým pre niektoré malé pred-agrárne národy v Južnej Amerike alebo na Novej Guinei je ešte stále určujúce poľnohospodárstvo. Dnes sú všetky technologicky rozvinuté krajiny zasiahnuté zrážkou medzi Treťou vlnou a zastaranými skostnatenými ekonomikami a inštitúciami Druhej vlny, uzatvára [Toff96] na s. 23 bleskový prehľad histórie. Konfrontácia medzi právne chránenými záujmami Druhej vlny a ľuďmi Tretej vlny už prebieha ako elektrické vedenie politickým životom každej krajiny, akcentuje na s. 25 [Toff96]. Keď Kongres v roku 1991 schválil zákon o infraštruktúre, 150 miliárd dolárov bolo pridelených na cesty, diaľnice, mosty a opravu výmoľov... zisky pre firmy a prácu odborárom Druhej vlny... kým na internet to bola len 1 miliarda. [Toff96, s. 74] Medzitým sa aj USA dosť spamätali, v informačnej oblasti už pracuje asi tretina americkej pracovnej sily a Tofflerov model si osvojuje čoraz viac politikov. 21. storočie bude predovšetkým charakterizovať globálna informatizácia spoločnosti. V tomto dosiaľ s ničím v histórii ľudstva neporovnateľnom technologickom i sociálnom procese, nazývanom aj tretia vlna alebo postindustrializácia a i., si bude musieť každý subjekt stanoviť svoju vlastnú stratégiu a vybojovať pre svoju víziu primeraný skutočný i virtuálny priestor. Tieto stratégie možno orientačne podľa veľkosti rozdeliť na nadnárodné, národné, firemné a osobné. Národnou stratégiou s nadnárodnými až globálnymi implikáciami je stratégia superveľmoci USA. Kým na Slovensku sa na označenie informačnej technológie tretieho tisícročia z iniciatívy spoločnosti SOFTIP zaužívalo označenie ITTT podľa rovnomennej prestížnej konferencie, ktorá býva každoročne koncom jesene v hoteli Permon na Podbanskom, v USA sa už používa i zaužívalo matematickejšie označenie IT2, pričom dvojka v označení sa často píše ako exponent v druhej mocnine. Informačné technológie tretieho tisícročia ITTT sa teda globálne označujú i nazývajú IT na kvadrát. Stratégiu pre USA formuluje v rámci príprav návrhu federálneho rozpočtu poradný zbor prezidenta USA, známy pod skratkou PITAC (US President's Information Technology Advisory Committee). Knihy a dokumenty o tomto dôležitom pohľade zhora možno nájsť na www.ccic.gov/pubs/. Dominantný dokument je IT2 Implementation Plan. V skratke možno toto dobre štruktúrované odporúčanie zhrnúť ako vyjadrujúce strach USA zo straty svetového prvenstva v rozvoji IT. (Súvisí s tým možno aj fakt, že v porovnaní s inými slabo kvalitné školstvo USA vychováva predovšetkým masu nepremýšľavých, resp. málo tvorivých konzumentov i prekvapujúci počet analfabetov, ba ani v najšpičkovejších amerických výskumných tímoch Američania často nehrajú kľúčové roly.) Experti odporúčajú drasticky zvýšiť federálne investície do výskumu IT2. Dôrazy povedú o inom na High-level Content Description, Scalable Information, Human-Centered Computing, Supercomputing, Social Implications... (Mimochodom, sociálne vplyvy predpovedať dnes nevie ani najkvalifikovanejší futurológ sveta Alvin Toffler.) Podľa IT2 Implementation Plan sa celkovo majú drasticky, dramaticky, drakonicky a radikálne zvýšiť federálne investície do rozvoja IT2 a prednostne podporovať visionary and high risk projects, do ktorých priemysel kvôli hrozbe nenávratnosti investícií nebude investovať. Globálna predpoveď podľa Tofflera je priezračne jasná - rýchlejší metabolizmus nového výrobného systému, nervová sieť novej ekonomiky, nebezpečné oddelenie rýchlych ekonomík od pomalých, čo spôsobí enormný posun moci. Naša blamáž Slovensku sa podarilo stať sa jedným z tých štátov, ktorých zaostalé vlády druhej vlny nestihli prijať ani len zásady informačnej politiky - do konca 20. storočia. Naopak, z našich susedov najvyspelejšie Rakúsko dospelo už k vytváraniu štátom priamo spolufinancovaných špičkových výskumných tímov (www.vrvis.at), organizovaniu informatickokreatívnych súťaží (EuroPrix, www.europrix.org) a festivalov (Ars Electronica, www.arselectronica.org ???) európskeho a svetového významu. Zásady informačnej politiky v praxi v Česku napr. znamenajú, že ročne investuje štát do IT vybavenia škôl rádovo miliardy korún, kým Slovensko má síce parádny projekt INFOVEK, no nemá naň ročne ani len pol miliardy. O tom, že informačná politika by mala zahŕňať aj nevyhnutnú sebaobranu proti psychologickej vojne, ktorú proti Slovensku systematicky vedie Budapešť, škoda slov. Nemáme zásady, nemáme teda ani informačnú politiku, niet vonkoncom o čom snívať v oblasti jej systematickej realizácie. Doplácame na to kruto i absurdne, mnohí dezinformovaní ľudia sa sem boja aj cestovať, nieto investovať. Slovensko je aj v produkte Microsoft Encarta (1995), ktorý čerpá aj z CIA World Factbook, vizuálne i faktograficky predstavované ako zaostalá špinavá agrárna diera (pojem M. Allbrightovej) a Vysoké Tatry sa tam nazývajú Beskids. Písal som o tom Billovi Gatesovi, ale nemal čas. V mocensky expandujúcom Maďarsku, ktoré sa na úkor susedov chce stať a stáva regionálnou veľmocou v Strednej Európe, prijala vláda v roku 1999 dokument Science and Technology Policy 2000 (www.om.hu), ktorý v praxi už znamená nárast štátnych fondov o 68 a 73 miliónov eur v rokoch 2001 a 2002. V jazyku percent GDP ide o skoro dvojnásobný reálny nárast z 0,8 (1998) na 1,5 (2002). Za najpozoruhodnejší podprojekt považujem vypracovanie atraktívneho na výkone založeného modelu kariéry akademického a výskumného pracovníka, inak povedané, pokus zastaviť odlev mozgov. Na Slovensku sa diskusia týmto smerom v roku 2001 iba začína. Možno za jej začiatok pokladať oproti maďarskej praxi reálneho nárastu financovania chatrnučký dokument Sedem princípov rozvoja výskumu a technologického vývoja [Baue01], ktorý publikovalo osem statočných reprezentantov slovenskej vedy, kde sa len dovolávajú inteligentnejšieho prerozdeľovania. Zvýšenie, systémovú zmenu, si autori žiadať ani netrúfli. Nevšimol som si doteraz (1. august 2001) ani jednu kvalifikovanú reakciu. V samotnom texte Princípov... však stojí ozaj smiešny tretí princíp, aby sa podporoval výskum a vývoj vychádzajúci z priorít štátu. Ibaže tento mnohými vrátane majiteľov a vedenia denníka SME neželaný štát priority v podstate nemá! Za porovnateľnú krajinu a informatický zázrak sa v Európe považuje Írsko. Pokiaľ viem, majú tam takýto osemhlavý orgán, ktorého koncepčné rozhodnutia bez rečí plní každá vláda, nezávisle od politickej farby. Inak povedané, Írsko reálne riadia vzdelaní ľudia, kým Slovensko akoby stále riadili primitívni zbohatlíci bez maturity. Mozgy od nás odtekajú už od maturity. Na atraktívnejších českých vysokých školách študuje už také kvantum slovenských študentov, že v Prahe vznikla podpisová akcia českých študentov kvôli miestam na internátoch. Kde sa len pozriem, všade je zle, napísal svojho času básnik Pavol Bunčák v Slovenských pohľadoch o všeobjímajúcom bordeli na výstavbe Oravskej priehrady. Blamáž s neexistujúcimi zásadami informačnej politiky zakladá systémovo všadeprítomný a všestranný brajgel. Zarába na tom rakovinovo prebujnená štátna byrokracia. Nestanovené alebo nejasné pravidlá vytvárajú utešené korupčné zátišia, technologické meandre a stojaté vody. Na neregulované kalné toky rozhodnutí a financií doplácajú korektní podnikatelia, predovšetkým v IT oblasti. Z ich hľadiska je jedno, či vládnu industriálni parní valcovači alebo iba agrárnu svalovú silu využívajúci bicyklisti. Obe médiami v rámci špinavej nekorektnej propagandy vytvorené vládne metafory energeticky - parný stroj a svaly nôh - poukazujú do predminulých storočí a tisícročí. Do prvej a druhej vlny. Od prvej informatiku akcentujúcej prognózy vývoja Slovenska Jozefa Markuša a kol. uplynulo viac ako 13 nešťastných rokov... Na vine sú všetky politické sily, od brežnevistov po neoliberalistov. Východiskom je dosiahnuť systémovú zmenu. Tá sa začína nielen zhora, v reálnej zmene priorít vládnucej moci, ale aj dole - v škole. Absurdity školstva Vzdelanie je špecializovaný druh tovaru. V normálnych krajinách rok vysokoškolského štúdia dosahuje cenu až okolo 30-tisíc dolárov ročne a je to najlepšia investícia, lebo zvyšovaním odbornosti zvyšuje človek svoju cenu na pracovnom trhu. Investovanie do vzdelanosti obyvateľstva považujú za jednu z hlavných priorít štáty Európskej únie, USA, naši susedia i Japonsko. Známy vtip Tomáša Janovica hovorí, že Japoncov nedobehneme, ani keby nám bežali oproti. Japonský výrobok po druhej svetovej vojne znamenal synonymum nekvality. V Japonsku zmenili najprv školstvo, až nasledujúca generácia modernejšie zmýšľajúcich ľudí zmenila imidž fašistickej zaostalej krajiny na krajinu, ktorá hovorí predovšetkým jazykom kultúry a kvality výrobkov. V japonskej vláde vládne úcta k vzdelaniu. Španielska katolícka elita zas vytvorila tisíce štipendií a vyslala pred pádom fašistického režimu na zahraničné univerzity dnes vládnucu generáciu. Pokiaľ viem, neexistuje ani jediné takéto slovenské štipendium. Ani pre zlatého medailistu zo svetovej stredoškolskej programátorskej súťaže. Zatiaľ najvyššia publikovaná finančná ponuka pre IT odborníka na Slovensku vyšla v PC REVUE v decembri 2000 na s. 143 - mesačný plat pre informatika-špecialistu (JAVA, C++, ORACLE, UNIX, NT AIX - administrátor...) od 7- do 14-tisíc mariek, takmer tristotisíc korún. Vzdelanie je však tovar, ktorý u nás nemá cenu. Oficiálne sa to vysvetľuje tak, že peniaze na vzdelanie platí štát, ktorému sa táto investícia vráti tak, že mozgy budú produkovať a platiť dane. Netýka sa to však najlepších hláv, lebo tie čoraz pravdepodobnejšie odídu preč. Za socializmu musel emigrant vzdelanie štátu splatiť. Zrušil sa tu socialistický systém a dnes ani odchádzajúci odborník ani cieľový štát túto cenu neplatí, ani v prípade masovej nemeckej kampane, oficiálne ponúkajúcej de facto vysťahovalectvo stotisícke mladých informatikov. V praxi sme teda prešli v istom ohľade do komunizmu, zrušili sme na istom segmente trhu peniaze. Inak povedané, spomaľujúce sa Slovensko svojou (ne)budúcnosťou sponzoruje súčasné zrýchľovanie tých najvyspelejších. Rozprával som sa o tejto absurdite s ministrom školstva Milanom Ftáčnikom, členom našej katedry. Podľa neho takáto refundácia nikomu tam hore doteraz nezišla na um. Prešli sme teda v tomto od socializmu nie do komunizmu, ale ešte viac - do čírej blbosti. Nieže sme peniaze za vzdelanie zrušili - zaviedli sme na vzdelanostnom segmente trhu negatívne peniaze. O tom sa neopovážili snívať ani tí najtupší komunisti. Andrej Ferko (Pokračovanie) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |