|
|||||||||||||||||
Štvrtok 7.Novembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dúchanie do tlejúcej pahreby(Pokračovanie zo 6. 11.) Ako predseda Terminologickej komisie Jednoty slovenských matematikov a fyzikov si teraz celkom svojvoľne dovolím rozkošnú terminologickú odbočku. Slovenské slovo blbosť uvádza ako prvý vo svojom Slowári Anton Bernolák. Po dve storočia nám teda neprávom natískajú, že blbosť je čechizmus. Blbosť je naša a nedajme si ju vziať. O tom, že blbosť prenikla aj medzi informatikov, vypovedá slovo softvér. Ako sa tam votrelo dlhé é, nevie nik. Softvééér. A to je u nás prosím pekne prepytujem platná norma. Profesor Pavol Brunovský sa zas opakovane obracal na našu vrchnosť s poukazom na inú absurditu. Podnikateľ si môže cestovné výdavky zahrnúť do nákladov - náš odborník pracujúci dočasne v zahraničí nie. Slovensko obkolesujú krajiny, kde tento nonsens dávno zrušili. Takže za každú letenku platí vedec a iba na Slovensku daň. Toto nezmyselné pravidlo sa vraj nedá zrušiť. Má preto priezračne jasný dôsledok - kde sa to len dá, platia naši ľudia dane vonku. Ďalšia blbosť sa opakuje každoročne. Každoročne sa napriek všetkej žalostnosti nášho školstva a vedy rozhodnú stovky absolventov pre doktorandské štúdium. Za ozaj trápne štipendium do 5-tisíc korún mesačne sa títo mladí ľudia pokúšajú zostať. Ibaže peniaze pre nich každoročne nie sú. Niet dosiaľ sily, ktorá by štipendiá pre doktorandov naplánovala. Fakulty teda každý rok až do leta nevedia, či a koľko týchto financií bude, nevedia teda ani presný počet miest. V priebehu leta sa opakovane prijíma provizórne rozhodnutie - štipendiá sa vyplácajú z rezervy - nie z rozpočtu. Blbosť kde-tu prenikne aj na naše fakulty, ústavy či do komisií. Z Filozofickej fakulty UK vyštvali nedemokratmi nahuckaní študenti-senátori doktora vied, ktorého vôbec nepoznali, lebo sa na fakultu vracal z diplomacie po viacročnej misii. Právnická fakulta UK sa sama vyhnaním profesorov čiastočne odakreditovala a jej senát prijal bezprecedentné rozhodnutie, že deti zamestnancov fakulty potrebujú na prijímačkách iba polovicu bodov. Nevedno, koľko uchádzačov vzápätí adoptovali zamestnanci, kvalifikačne od upratovačiek nahor. Na Hudobnej fakulte VŠMU odborné komisie schválili niekoľko habilitácií, z ktorých potom značnú časť vedenie školy zrušilo. V najkrikľavejšom z týchto prípadov bol nevedno prečo v komisii známy agnostik, ktorý sotva čo i len raz v živote publikoval na recenzovanom podujatí. Tento kontroverzný pán o prijatí habilitácie hlasoval za i proti. V komisii tak, a potom dodatočne onak. :-) Najrenomovanejší slovenský informatik, Bratislavčan prof. Jozef Gruska, musí cestovať učiť - do Brna. Na FEI STU zakázali svojim učiteľom učiť v Trenčíne. Na Slovenskej akadémii vied sa politicky sformovaná skupina umenovedcov pokúsila prekaziť obhajobu veľkého doktorátu, no na obhajobu sa neunúvali, takže na odbornú diskusiu sa ani nedostalo. Na Prírodovedeckej fakulte UK podľa istého rozhodnutia mali prijať bez pohovorov uchádzačov na geológiu. Prihlásilo sa ich asi 900 - na katedru, ktorá mala v tom čase 9 mikroskopov. Čiže vyučovanie v laboratóriu by malo bežať pre sto krúžkov týždenne. Pre najvýraznejší slovenský informatický talent - dnes nemecký profesor Juro Hromkovič - sa nepodarilo ani za komunistov zabezpečiť byt, no kvôli bytom dodnes odchádzajú zo školstva i zo Slovenska prakticky všetci mladí učitelia, všetci s mesačným platom pod desaťtisíc, o dva rády menej ako najvyššia ponuka, bez šance ušetriť státisíce. Kruh sa uzatvára - najlepší odchádzajú, dorast nedorastá, rastie iba generačná medzera, v senátoch, radách a komisiách sa niekedy prijímajú prinajmenšom kuriózne rozhodnutia... Akademická obec na fakultách i ústavoch vo všeobecnosti starne, redne - a nemúdrie. Na našej fakulte FMFI UK (predtým MFF UK) sa zas prijalo nedomyslené rozhodnutie o striktnom používaní legálneho softvéru. Reálne to spôsobilo, spolu s inými okolnosťami, že v istej počítačovej učebni chýbali kompilátory. V roku 2001, v treťom tisícročí, v ére tretej vlny teda naši študenti nielenže pracovali na muzeálnom hardveri, na 14-palcových obrazovkách, ale trénovali programovanie počítačovej grafiky - bez programovacieho jazyka. Plávanie bez vody. Bicykel pre rybu. Rozprávaniu o takejto situácii na dnešnej vysokej škole nikto zo Západu nemôže ani len uveriť. Legalizácia softvéru v školstve predstavuje dlho odkladaný a neriešený materiálny i morálny problém. Na tomto možno najlepšie vidno, ako žobráctvo školstva priamo zapríčiňuje aj morálny úpadok. Ako máme učiť najnovšie technológie? Učiť amorálne na kvalitnejšom kreknutom softe alebo morálne korektne na vykopávkových verziách? Vybavenie škôl je našim študentom na posmech. Na výučbu počítačovej grafiky nemáme jediný 3D akcelerátor. A vôbec - čo tam po harde a softe! Nemáme na všetkých školách a fakultách peniaze ani len, s prepáčením, na toaletný papier na záchodoch. Finančná výška slovenských grantov sa súčasnej vede a výskumu iba vysmieva a na získanie medzinárodných projektov často nie sme primerane laboratórne ani kvalifikačne vybavení. V slovenských vedeckých grantoch niet spravidla mzdových prostriedkov. České granty na stabilizáciu mladých vedeckých pracovníkov môžeme iba závidieť. Vzdelaným mozgom musíme rozumieť ako surovine. Vzdelaná sivá hmota patrí k obnoviteľným zdrojom. Odlev mozgov znamená drancovanie krajiny. Vykrádanie jej budúcnosti. Podľa odhadov budovateľov Euro Valley [Klev01] chýba v USA 300-tisíc informatikov a v Nemecku asi 80-tisíc (www.EuroValley.sk, www.EuroValley.org). Krajina bez mozgov sa vývojovo spomaľuje. V USA už desaťročia presahuje počet prvoročiakov na vysokých školách polovicu populácie. U nás žalostne percentuálne nízku vysokoškolskú vzdelanosť identifikovali už komunisti, mladá brežnevistická a neskôr nastupujúca perestrojková červená elita pod vedením Petra Weissa a Pavla Kanisa, ktorí si vtedy dali potajomky preložiť skvelú knihu Alvina Tofflera Tretia vlna [Toff85], aby mohli lepšie i kvalifikovanejšie klamať. Pokus zvýšiť počet prvoročiakov spravila Mečiarova vláda zriadením viacerých univerzít. Ani budúcnosťou Slovenska sa vehementne oháňajúci mečiarovci na tieto školy reálne peniaze nedali. Najkrikľavejší konflikt tým vyvolali medzi bratislavskou VŠMU a novovzniknutou banskobystrickou akadémiou, lebo zhruba povedané etablovanej škole vzali peniaze a dali ich začínajúcej. Tým zasiali do umeleckého školstva iracionálny spor. Navrhoval som vtedy mne dostupným politikom, aby sprivatizovali Naftu Gbely alebo SPP ako mimorozpočtový reálny zdroj pre vysoké školy a vedu. Odpoveď si viete poľahky predstaviť. Za mečiarovským pokusom stáli aj ľudia pochybnej odbornej i morálnej kvality, napr. človek, ktorý začiatkom normalizácie prenasledoval prírodovedcov a v ktorého knihe môžete nájsť trojuholník, ktorý je podľa autora súčasne pravouhlý i rovnostranný. Takíto machri založili aj totálne trápny úrad na produkovanie vízií pre Slovensko, v podstate dobre zamaskovaný a výborne platený starobinec pre neschopákov. A naopak. Ak máte vo firme špičkovú hlavu, ktorá speje do dôchodku, môžte ju platiť ešte desaťročia. V slovenskom školstve je to zakázané. Odborník do dôchodku odísť musí. Aj v prípade, že iný taký chýba. Porušuje sa tým mimochodom akési ľudské právo, no to u nás nikoho neštve. Mne dostupní politici všetkých relevantných strán sa mi v relatívne úprimných súkromných rozhovoroch priznali, že ich skutočným cieľom je školstvo čím viac zničiť - všetci svorne totiž potrebujú čo najhlúpejších voličov. Napísal som vtedy, po týchto rozhovoroch s koaličníkmi aj opozičníkmi, pre Slovenský rozhlas nedeľné živé slová pod názvom Mŕtve slová. Vo verejnoprávnom médiu sa zľakli a objednaný text neodvysielali. Text potom vyšiel v Literárnom týždenníku [Ferkxx] a v prvom slovenskom internetovom časopise Mederly Hills. Krajina bez mozgov sa vývojovo spomaľuje. Stráca budúcnosť. V situácii takto vydrancovaného územia sa ocitla takmer celá Afrika. Naša budúcnosť by mohla vyzerať aj ako africká súčasnosť, stav bez budúcnosti, situácia zachráň sa, kto môžeš. Osvietenejší africkí potomkovia či pozostalí drancovačov a napomáhačov zorganizovali na americkej univerzite, ktorej študenti sa rozhodli podporovať myšlienku, v priestoroch Comptom College v Los Angeles, medzinárodný tribunál proti štrukturálnemu zločinu veriteľov - na súdenie vinníkov africkej katastrofy 5. - 6. februára 2000 [Tesa00]. (O tomto tribunáli naše veľké médiá, možno aj preto, že výpredaj budúcnosti štátu, t. j. gigantickú zadlženosť znamenajúca africká pôžička sa od zasadania slovenskej vlády koncom marca 2001 pripravovala aj pre Slovensko, verejnosť nesmeli a nesmú informovať. Mechanizmus implementácie takéhoto de facto zákazu podrobne opisuje americký disident č. 1 Noam Chomsky [Chom99]). Afričania dnes odmietajú morálnu zodpovednosť za gigantické dlhy, ktoré im narobili servilné vlády a ich poradcovia. Svoju vlastnú emigrovanú elitu však už nijakovsky nepritiahnu do zúfalých domovín plných chorôb, prostitúcie, narkománie, zločinu a beznádeje. Nie sme ešte tam, ale zatiaľ spejeme práve a iba tam. Zvyšok odseku parafrázujeme a citujeme z [Tesa00]. Očakávaný pokles priemerného veku až o 20 rokov, čiže na 33 rokov, podľa správy OSN, 42 percent populácie žije s menej ako 1 dolárom na deň, viac ako 60 percent populácie nemá prístup k pitnej vode, ročne zabije tuberkulóza, ktorá sa už vrátila aj k nám, 600-tisíc Afričanov, malária milión, z toho 400-tisíc detí mladších ako 4 roky, podvýživou trpí 48 percent detí v Etiópii, 41 percent v Eritrei, 34 percent v Burundi, viac ako polovica afrických krajín je postihnutá vojnami, viac ako 12 miliónov Afričanov sú potulujúci sa bezdomovci a mládež má jedinú perspektívu chudoby alebo vstupu do ozbrojených bánd, v ktorých podľa odhadu bojuje aj okolo 300-tisíc detí. Vojny sa predlžujú a sama existencia štátov je vedome spochybňovaná. V Kongu a bývalej Zaire sa vraždia celé populácie s cieľom, aby rozvrátené a bezmocné štáty nemohli požadovať za platenie svojho bohatstva nerastov a ropy... Nepožadujeme od vás charitatívnu činnosť. Požadujeme len to, aby bola konštatovaná zodpovednosť za neblahý vražedný vývoj, nanútený nášmu kontinentu... Som si istý, že niektorí tu prítomní, ktorí prichádzajú z iných kontinentov, nájdu v plánoch štrukturálneho vyrovnania, ktoré sú vnucované nám, len obdobu toho, čo je vnucované im, povedal okrem iného v otváracom prejave žalobca. Trh IT v najzbedačenejších krajinách si možno predstaviť ako aproximáciu prázdnej množiny, skoro nič. Slovenský publicista E. Chmelár, nepoznajúc africký tribunál, v týždenníku Slovo upozornil, že prijatie gigantickej pôžičky súčasnou vládou bude najzávažnejšou historickou udalosťou v dejinách Slovenska. Zhruba povedané, závisí to konkrétne od podmienok superpôzičky, že od tej chvíle bude možno celá výkonnosť ekonomiky Slovenska stačiť sotva na splácanie úrokov. Krajina bez mozgov sa vývojovo spomaľuje. Stráca vlastnú budúcnosť a svoju najcennejšiu surovinu, hlavy, ktoré môžu tú budúcnosť vytvárať. Jediným logicky konzekventným východiskom z tejto bezvýchodiskovej situácie ostáva a bude emigrácia. Nájdenie východiska z bezvýchodiskovosti. Táto záchrana sa dá spraviť iba individuálne. Emigrovať môžu rodiny, nie národ. Projekt emigrácie celého slovenského etnika z nebezpečného územia, o ktoré sa neustále a úspešne usilujú mocnejší, zo začiatku 20. storočia zostal iba projektom. Na bezútešnom zbedačení Slovenska pracujú doterajšie vládne elity predprevratové i poprevratové. Ideálom študentov je získať diplom a odísť. Dlhodobo tu ostávajú neschopnejší. K emigračnému ideálu našej vzdelanej mládeže niet zatiaľ reálnej alternatívy. Slepé vládnuce elity tým poškodzujú pre nadaných aj slobodu voľby aj korektnú súťaž. Reálnou alternatívou by sa mohol stať prekvitajúci IT sektor. Už podľa trinásť rokov ignorovanej Markušovej prognózy máme na to všetky predpoklady. Hlúpy príbeh Každá skupina modernizátorov Slovenska skončila v roztrpčení, na popravisku, vo väzení, medzinárodne renomovaní reprezentanti Slovenska od Štúra cez Štefánika po Dubčeka viac-menej pravidelne zahynuli za neobjasnených okolností, celé skupiny hláv, ktoré sa pokúšali prevziať zodpovednosť za budúcnosť Slovenska, skončili minimálne v znechutení. Hojže, Bože, jak to bolí, keď sa junač roztratí... Najnovšie sa to možno týka troch osvietených ľudí, ktorí koncom tisícročia vyštartovali s projektom Milénium: prof. Miron Zelina, V. Rosa a xx. (www.education.gov.sk) alebo osmice autorov Siedmich princípov rozvoja výskumu a technologického vývoja [Baue01] alebo autorov projektu informatizácie spoločnosti, ktorý v lete 2001 vznikol na Ministerstve školstva SR. Prvú modernizačnú knihu od slovenského autora verejne spálili na námestí v Bratislave. Jej autorom bol slovenský Sokrates Adam František Kollár (1718 - 1793), preslávený rodák z Terchovej, riaditeľ cisárskej knižnice vo Viedni. Dym z tejto knihy, ktorá navrhovala rozumnú reformu vtedajšieho práva, akoby obrazne predznamenal osudy slovenského myslenia. Netreba zabudnúť, že prvý počítač, napriek odporu akademických elektrotechnikov, priviezol z Anglicka na Slovensko nestor slovenského letectva a mechanikov prof. Ján Gonda, z ktorého pracoviska neskôr vznikol aj Ústav technickej kybernetiky SAV [Gond86]. Počítač Honeywell potrebovali na zvýšenie výpočtovej sily pracoviska. Zrejme prvú historickú štúdiu Začiatky vývoja výpočtovej techniky vo svete a v ČSSR napísal práve akademik Gonda [Gond83]. Obe naše symbolicky prvé modernizácie - kniha i počítač - narazili na nesymbolický odpor. Andrej Ferko (Pokračovanie) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |