Hospodársky denník
USD41,436 Sk
EUR41,262 Sk
CHF28,194 Sk
CZK1,339 Sk
  Štvrtok  7.Novembra 2002

Zdaniť pri koreni

Zájazd nie je jediná služba

Blížiaci sa termín vstupu do Európskej únie zvyšuje nároky na kvalitu práce. Potreba aproximácie práva a fungovanie v takom veľkom organizme jednoznačne eliminuje mnohé snahy o subjektívny výklad noriem. Skúsenosti potvrdzujú, že to nebude ľahké ani v cestovnom ruchu, veď aplikácia noriem DPH v jednotlivých členských štátoch EÚ je veľavravná. Na rozdiel od tovaru, ktorý sa pri vývoze reálne vyvezie, kúpi a spotrebuje v tej-ktorej krajine, kde spotrebiteľ platí DPH, služby cestovného ruchu, ako nehmotný tovar, sa napriek ich vývozu spotrebujú vo vyvážajúcej krajine. Základnou stratégiou štátov EÚ je, aby DPH zostala v krajine, kde sa služba poskytne, teda aj spotrebuje a nie v krajine, kde sa za službu zaplatí. Náhľad krajín EÚ na tento neviditeľný vývoz a jeho daňové vybavenie dodnes nie je jednotný a odlišuje sa od direktívy Európskej komisie č. 77/388/EEC, ktorej obsahom je špeciálna schéma uplatňovaná pri odpočte DPH pre cestovné kancelárie. Špeciálna preto, že v prípade vopred pripravených

balíkov služieb,

teda štandardných zájazdov predávaných prostredníctvom katalógov, sa pri nákupe importovaných služieb DPH na vstupe neodpočítava a zdaneniu podlieha len časť pridanej hodnoty cestovnej kancelárie, ktorá zájazd organizuje. Štandardný (vopred pripravený) zájazd nie je jedinou službou cestovného ruchu. Pokiaľ by platila špeciálna schéma len pre tento druh služieb, v ostatných prípadoch pri importe služieb cestovného ruchu by sa hlavná zásada - zdaniť služby pri koreni, teda v tom štáte, kde sa poskytujú a spotrebujú, nedodržala. Výklad európskej smernice sa komplikuje o to viac, že hoci úradným jazykom v cestovnom ruchu je angličtina, dodnes nedošlo k zjednoteniu v názvosloví. Výsledkom je sťažená komunikácia medzi finančníkmi usmerňujúcimi oblasť daní, profesijnými pracovníkmi z cestovného ruchu a pracovníkmi v legislatíve, ktorá môže mať za následok schválenie ďalšej normy spôsobujúcej problémy v podnikateľskej praxi. Možno, že niektorým sa zdá toto zistenie neuveriteľné, ale súčasnej praxi chýba všeobecná kvalita manažmentu. Je neuveriteľné, že na trhu v cestovnom ruchu sa pohybujú aj takí podnikatelia, ktorým nie je zrejmý rozdiel medzi

zľavou z ceny

ubytovania a províziou, ktorá v konečnom dôsledku tiež znižuje cenu, ale má úplne odlišný dosah na ekonomiku a v konečnom dôsledku aj na účtovnú a daňovú oblasť. Na druhej strane treba uznať, že vedenie účtovnej evidencie a knihy DPH je v cestovných kanceláriách i agentúrach, vzhľadom na rôznorodosť produktov, neuveriteľne náročná. Navyše mnohé z nich patria skôr do skupiny malých podnikov, takže zvládnuť komplikovanosť vedenia účtovnej evidencie a výkazníctva je pre nich mimoriadne náročné. Z hľadiska vstupu do EÚ negatívne pôsobí aj skutočnosť, že profesijné zväzy, v tomto prípade Slovenská asociácia cestovných kancelárií, z dôvodu jej finančných možností je nútená obmedzovať spoluprácu s medzinárodnými, predovšetkým európskymi profesijnými združeniami, takže chýba rýchlejšia výmena odborných informácií potrebných pre vnútornú aplikáciu noriem. V Maďarsku práve z dôvodu skvalitnenia prístupového procesu do EÚ štát spolufinancuje účasť profesijných zväzov v európskych profesijných združeniach. Na Slovensku šetríme financiami, ale platíme časom a vlastným imidžom krajiny.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.