|
|||||||||||||||||
Utorok 17.Decembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na každého jeden meterZľava áno, rozdielne ceny však nie Na cenovú diskrimináciu dopláca nielen spotrebiteľ, ale v prvom rade podnikateľ, ktorý využíva cenu ako diskriminačný nástroj. Nielenže znechutený hosť sa nevracia, ale v prípade kontroly inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie zaznamenávajú porušenie zákona. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa predajca tovaru alebo poskytovateľ akejkoľvek služby nesmie žiadnym spôsobom hosťa diskriminovať. A predsa sa stáva, že niektorí podnikatelia, ba aj pracovníci verejnoprospešných zariadení (múzeá, galérie a i.) za rovnakú službu účtujú inú cenu domácemu a inú zahraničnému hosťovi. Obsah zákona potvrdzuje aj vyhláška MF SR č. 375/1999, ktorou sa dopĺňa zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách. Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá v hlavnej letnej turistickej sezóne vykonala kontrolnú akciu v hlavných rekreačných oblastiach a centrách cestovného ruchu na celom Slovensku v 352 ubytovacích zariadeniach, v 19 prípadoch zistila, že zahraničným hosťom účtovali za ubytovanie vyššiu cenu. V troch zariadeniach prevádzkovatelia poskytovali hosťom z Česka a domácej klientele regionálne zľavy na ubytovanie, takže SOI mohla len konštatovať, že z hľadiska citovaného zákona to nie je možné považovať za jeho porušenie. Čo si niektorí podnikatelia dosiaľ neuvedomujú, za diskrimináciu sa považuje aj viazanie jednej služby na druhú. V prípade ubytovacích zariadení dochádza k prípadom, že cena ubytovania zahrnuje aj cenu raňajok. Toto porušenie SOI v rámci tohtoročnej letnej kontroly zistila v 18 prevádzkových jednotkách. Za diskrimináciu sa považuje aj prípad, ak zariadenie odmietne poskytnúť službu, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach. Z toho logicky (nielen legislatívne) vyplýva potreba verejnej informácie o možnostiach ubytovania vrátane jednotkovej ceny za ponúkané služby. Informácia o cene chýbala a bola podaná len ústne až v 22 prevádzkových jednotkách. Prípady diskriminácie, ktoré demokratický svet tvrdo odsudzuje, sa len pomaly vytrácajú z nášho života. Stretávame sa s nimi nielen pri poskytovaní ubytovacích služieb, ale aj služieb v reštauráciách a na mnohých iných miestach, dokonca aj pri vstupoch na kultúrne podujatia. Preto by sa mali nad diskrimináciou zamyslieť všetci, pre ktorých etika v podnikaní niečo znamená. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |