|
|||||||||||||||||
Piatok 20.Decembra 2002 |
|
|||||||
Chcú aktívnu samosprávuNajprv vypracovať koncepciu a nie začať s rušením tratí Ak sa hovorí o problémoch v doprave, osobitne železničnej, tak každý útočí na štát, ale vyššie územné celky sú akoby mimo pozornosti, uviedol včera minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. Odporúča, aby sa niekto pozrel aj na rozpočet a dotácie samosprávnych krajov, koľko miliárd zo štátneho rozpočtu tam ide. Ich príspevok na osobnú dopravu by podľa neho možno predstavoval ani nie jedno percento. Nehovorím nikdy o rušení tratí alebo pozastavení osobnej dopravy. Príspevok VÚC by možno predstavoval len promile rozpočtov VÚC. Podobne sa zmienil aj o miestnej samospráve, ktorá má tiež svoj rozpočet a ako bývalý poslanec vie, aké majú rozpočty. Z tohto dôvodu som presvedčený, že treba s nimi rokovať a majú zdroje, aj keď nie na plné pokrytie dopravy. Ak z ich strany bude ochota, vieme sa dohodnúť. Na ministerstve dopravy sme už zvolali takúto poradu, ale zo strany VÚC nebola adekvátna reakcia. Je ťažko rokovať, ak na ňu prídu úradníci, ktorí nie sú kompetentní nič záväzné potvrdiť. Len si pozapisujú a idú sa domov poradiť. Ešte stále nechávame priestor na rokovania o týchto otázkach, dodal. Zatiaľ však veľkú ochotu okrem organizovania petičných akcií zo strany VÚC a samosprávy minister neeviduje. V súvislosti s informáciami o rušení niektorých regionálnych železničných tratí sme oslovili aj predsedu odborového združenia železničiarov Jozefa Schmidta. Podľa neho pri transformácii Železníc SR existoval finančný model, ktorý deklaroval, čo všetko sa bude napĺňať. Okrem iného aj to, že zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme sa budú realizovať v plnej finančnej výške. Začali sa však robiť analýzy, kde sa dá ušetriť. A dospelo to k definovaniu, že výkony vo verejnom záujme sa budú musieť znížiť z 35 miliónov rokokilometrov na 30 miliónov. Prijali sa opatrenia na pokles výkonov v celej sieti a ďalším momentom má byť zastavenie osobnej dopravy na 22 tratiach, pričom ďalšie tri by mali prejsť na autobusovú dopravu. Jednoznačne s týmto krokom nesúhlasíme, vyhlásil J. Schmidt. Diskutovali sme aj s poslancami Európskeho parlamentu, ktorí deklarovali, že do rozvoja železníc sa dáva veľmi málo. Vieme, že je zložitá situácia. Poukázať by sme však mali na finančný model transformácie a na to, čo sľubovala vláda. Ministra sme upozornili, že je tu sociálne napätie a aby sa dopravná politika v regiónoch riešila. Ak to chceme, nemôže byť prvým krokom obmedzenie osobnej dopravy a následne rozprávať o koncepcii transformácie regionálnych železníc. Malo by to byť opačne. S ministrom vyslovil súhlas, že v tomto probléme by sa mali viac angažovať aj VÚC, ale aj obce a mestá. Vladimír Turanský |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |