|
|||||||||||||||||
Piatok 27.Decembra 2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prídu na jar buldozéry?Komentuje Vladimír Turanský Ako nepodarený žart pôsobia niektoré prevody kompetencií v školstve zo štátu na miestnu či územnú samosprávu. Takým, až nepochopiteľným príkladom, keď rodičia, pedagógovia, ale potichu aj žiaci iba krútia hlavami a myslia si svoje o tomto štáte, je príbeh Strednej odbornej školy drevárskej na Pavlovičovej ulici v Bratislave. Ministerstvo pôdohospodárstva prijalo program Drevo - surovina 21. storočia, ktorého zmyslom by malo byť o. i. lepšie využitie drevnej suroviny. A na to potrebujeme odborníkov, ktorých pripravuje táto škola. Ministerstvo však prevodom kompetencií nie je s ňou v právnom vzťahu a dokonca ani v odbornom. To vzhľadom na profesionálne zameranie rezortu vyznieva zvláštne. Nevysvetliteľnejšie sú však viacročné praktiky príslušného okresného úradu, ktorý nechal zdevastovať priľahlý objekt materskej školy. Ten je integrálnou časťou areálu, čím vznikla škoda asi za 5 mil. Sk. Stredná škola ho chcela využiť na viaceré praktické aktivity, lebo má nedostatok priestorov. Verejne sa hovorí, že ktosi mal (a ešte má?) záujem o tamojší pozemok. Škole následne zobrali aj ihrisko. V rámci zmeny kompetencií je prevedený len holý objekt. Ani vchod do školy nie je právne vyrovnaný. Znamená to, že žiaci môžu prejsť niekoľko metrov z ulice do budovy len s dovolením okresného úradu. O tomto spôsobe správy majetku vedia na Bratislavskom samosprávnom kraji, krajskom úrade, ministerstvách financií, pôdohospodárstva, školstva, no nikto nemá záujem si s ním páliť prsty. Upozorňoval som naň aj jedného z poslancov predchádzajúcej vládnej koalície, ktorý sa angažoval v protikorupčnej legislatíve, no neuspel som. Pritom tento exposlanec teraz radí ministrovi spravodlivosti, zodpovednému za protikorupčné aktivity vlády. Napriek prísľubu, že sa na to pozrie, už sa neozval. Riaditeľka školy má pripravený aj program pre rómske deti. Že by to bol napokon impulz pre jednu zo súčasných koaličných strán, ktorá riešenie rómskeho problému prijala za svoje? Alebo je to námet pre Transparency International Slovensko?! Vláda pokladá školstvo a vzdelanie za jednu z priorít. No podľa správania jej politických nominantov v regiónoch to tak nevyzerá. Ak by školy mali byť zdrojom rozvíjania tvorivosti, tak uvedená ním naozaj je. V povedomí dospievajúcich žiakov, ktorí sú konfrontovaní aj s uvedenou realitou, si štát a politici vyslúžili známku, za ktorú rodičia deti nechvália. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |