|
|||||||||||||||||
Piatok 27.Decembra 2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pridlho stojíme na mieste
Cestovný ruch nevyhnutne potrebuje impulzy od vlády SR Na Slovensku nemáme veľa hláv, ktoré by profesionálne dokázali odhadnúť budúci vývoj cestovného ruchu. K triezvemu odhadu je totiž potrebné dôkladne poznať trendy, teda vývoj základných objemových i finančných ukazovateľov, a to nielen doma, ale aj v zahraničí. Veľa zohráva aj postoj vlády k cestovnému ruchu, ktorý dosiaľ napriek rôznym deklaráciám zostal, azda až na tento posledný (a volebný) rok, veľmi laxný. Veľa nenaznačuje ani dosiaľ zdržanlivý postoj súčasnej vlády, ktorá by mohla, ak by chcela, prelomiť hrádzu, na ktorú stále narážajú ambície regiónov a mnohých podnikateľov činných v cestovnom ruchu. Verejnosť, ktorá očakáva zo strany vlády prejav dobrej vôle, víta výstupy výskumného projektu FG 11 Metodologické otázky skúmania cestovného ruchu, ktorý sa rieši na Ekonomickej fakulte UMB Banská Bystrica. Projekt posudzuje stupeň rozvoja cestovného ruchu na Slovensku, popritom aj reálnosť štatistiky a stanovuje strategické ciele. V roku 2000 sa v ubytovacích zariadeniach ubytovalo 2,8 milióna hostí, z toho 37,7 % cudzincov. Predpokladá sa, že v roku 2000 našu republiku navštívilo na viac ako 24 hodín 5 miliónov turistov (nie všetci využili možnosť ubytovania v ubytovacích zariadeniach), pričom v roku 2005 by ich malo byť už 6,5 milióna a do roku 2010 až 7,8 milióna. Zvýšenie výkonnosti cestovného ruchu predpokladá jeho stabilizáciu v celej štruktúre odvetví národného hospodárstva už do roku 2010 a splnenie nasledujúcich strategických cieľov v samotnom odvetví cestovného ruchu. Podľa Mariana Gúčika a Andreja Malochovského z EF UMB je nevyhnutné: - obnoviť dynamiku rastu devízových príjmov zo zahraničného cestovného ruchu, ročne v priemere o 10 %, - stimulovať domáci cestovný ruch stredných vrstiev obyvateľstva, - zlepšiť infraštruktúru cestovného ruchu a kvalitu poskytovaných služieb, - cieľavedomým marketingom a propagáciou cestovného ruchu v zahraničí presadzovať efektívne využívanie potenciálu pobytového cestovného ruchu, - vytvoriť stimulujúce podnikateľské prostredie (ekonomické, legislatívne a organizačné). Kvantifikácia strategických cieľov do roku 2010 stavia na existujúcom infraštruktúrnom vybavení a kvalite poskytovaných služieb. Keďže rozvoj cestovného ruchu súčasne vyvoláva rast potrieb po službách a tovaroch produkovaných v ostatných odvetviach hospodárstva, do roku 2010 je nevyhnutné, aby došlo k lepšiemu bilancovaniu zdrojov, predovšetkým kvalitnejším prístupom k zostavovaniu územných plánov a premietnutiu požiadaviek trvalej udržateľnosti a následnému investovaniu do chýbajúcich zdrojov. Známy je prepad kapacít vo všetkých druhoch dopravy a v nekomplexnom vybavení stredísk. Úlohou štátu a samosprávnych orgánov zostane naďalej stimulovať komplexnosť ponuky nielen na lokálnej, ale hlavne na regionálnej úrovni. Riešiaci tím z EF UMB v Banskej Bystrici predpokladá, že vstupom do EÚ sa urýchli ekonomický rast Slovenska. Cestovný ruch by mohol akcelerovať ekonomický a sociálny rozvoj regiónov za predpokladu využitia miestneho potenciálu cestovného ruchu a osobitne jeho konkurenčných predností na európskom trhu. Predpokladajú, že vstupom do EÚ vzrastie tlak na kvalitu, čomu bude treba prispôsobiť aj existujúce štandardy. Podotýkajú, že napriek zvýrazneniu vplyvu aktivity národnej marketingovej agentúry SACR osobitnú úlohu v ponuke organizovaného aktívneho zahraničného cestovného ruchu musia splniť cestovné kancelárie. Takže našej pozornosti nesmie uniknúť nielen územné plánovanie, regionálny manažment, tvorba nových projektov a vyhľadávanie investičných zdrojov, ale aj posilnenie konkurencieschopnosti našich firiem, osobitne v distribučnej sieti. Len na základe splnenia uvedených strategických cieľov je možné v cestovnom ruchu zabezpečiť jeho stabilizáciu. V prípade, ak by sa strategické ciele, bližšie rozvedené v spomínanom výskumnom projekte, splnili do roku 2010, stalo by sa toto obdobie pre cestovný ruch zlomovým. Podľa vyjadrení podnikateľov trvá 3-5 rokov, pokiaľ sa nový produkt presadí na trhu. Výskumníci ukazujú, že niet na čo čakať, ale je potrebné pristúpiť k prijatiu strategických cieľov a k ich realizácii. V opačnom prípade v roku 2010 našu republiku nenavštívi 7,8 milióna turistov, aby k nám prišli míňať v rámci svojej dovolenky svoje úspory. Rudolfa Vallová tabuľka Kvantifikácia strategických cieľov do roku 2010 2000 2005 2010 Počet zahraničných turistov 5,0 mil. 6,5 mil. 7,8 mil. Počet hostí v ubyt. zariadeniach 1,053 mil. 1,6 mil. 2,2 mil. Počet prenocovaní - zahraniční hostia 7,743 mil. 5,760 mil. 8,360 mil. Priemerný počet prenocovaní 3,6 3,6 3,8 Zdroj: UMB Banská Bystrica |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |