Hospodársky denník
USD41,965 Sk
EUR41,822 Sk
CHF28,39 Sk
CZK1,35 Sk
  Streda  4.Decembra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Doplácame na náš stereotyp

Hľadáme finančné zdroje vonku, a tie doma nevidíme

Pred niekoľkými dňami sme informovali o možnostiach využívania Dunaja ako vodnej cesty, z ktorej plynú príjmy z turistiky. Dunaj ako významná európska vodná cesta poskytuje takéto možnosti, ktoré dosiaľ Slovensko veľmi málo využíva. Bratislava, ba ani žiadny iný prístav na Dunaji nie sú kapacitne tak vybavené, aby mohlo na brehu pristáť viac osobných lodí s turistami, ktorí by na brehu minuli svoje peniaze zarobené v zahraniční. A tak bez možnosti pristátia turisti odchádzajú aj so svojou kúpnou silou dolu po rieke do Maďarska, kde si na rozdiel od Slovenska môžu vyberať z bohatej ponuky. Na príčiny a dôsledky tohto stavu sme sa spýtali kapitána Vladimíra Nováka, ktorý v Štátnej plavebnej správe má na starosti vodné cesty a prístavy. Nie je to také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. V prvom rade chýba to najpodstatnejšie, a to je trhové prostredie. K nemu sa pridružuje ťažkopádnosť legislatívy, pretrvávajúca nedôslednosť v územnom plánovaní a problémy pasového a colného vybavenia cestujúcich poznamenané podmienkami prechodného obdobia prístupu k Schengenskej dohode. Možnosti

žiť z turistiky

má nielen Bratislava, ale aj Devín, Komárno či Štúrovo, v tom celé Podunajsko, ktoré v pobrežnom páse až do 70 km je už viac ako jedno desaťročie propagované aj na medzinárodných trhoch agentúrou sídliacou vo Viedni die Donau a podnikateľmi, ktorí majú záujem o ekonomické zhodnotenie vodnej cesty. Chybou v trhovom prostredí je fakt, že vďaka politike štátu a procesu privatizácie sa osobné prístavisko Danubius v Bratislave dostalo do vlastníctva prepravnej lodnej spoločnosti (SPaP). Vo svete je raritou, aby prístavné služby poskytovala prepravná spoločnosť. Nemenej dôležitým faktorom, ktorý komplikuje využitie Dunaja a ďalších vodných ciest aj pre turistiku je to, že rieky patria do kompetencie ministerstva pôdohospodárstva, ktoré na vodných tokoch presadzuje v prvom rade svoje záujmy. Hospodárske zámery s vodnými tokmi majú navyše aj energetici a až potom prichádza na rad využitie vodných tokov ako

dopravných ciest

a v rámci neho, v súčasnosti až niekde na konci, je osobná lodná plavba. Klbko zamotaných problémov dotvára colné a pasové vybavovanie cestujúcich. Osobný prístav je deklarovaný ako hraničné pásmo, v ktorom platia osobitné pravidlá. Od čias „pádu železnej opony“ sa v osobnom prístavisku máločo zmenilo. V období prístupového procesu k Schengenskej dohode, ku ktorej by sme mali pristúpiť do dvoch rokov od vstupu do Európskej únie, sme nezľavili ani z jednej tvrdej požiadavky a turistov prichádzajúcich na luxusných lodiach podrobujeme prehliadke podobne ako utečencov z krajín sužovaných vojnami alebo hlbokou hospodárskou krízou. Tri roky pred očakávaným prístupom k Schengenskej dohode akoby stále nebolo možné vykonávať pasovú a colnú

kontrolu diskrétne

priamo na luxusnej osobnej lodi ihneď po jej zakotvení a radšej zdokonaliť dohľad nad kotviacimi loďami, teda činnosť, ktorú sa aj tak v krátkom čase budeme musieť naučiť dokonale robiť. A tak kým dopravná aktivita na Dunaji stúpa, pre cestovný ruch na Slovensku zostáva táto dôležitá dopravná tepna stále málo využitá. Luxusné lode so solventnou klientelou môžu vystúpiť na bratislavský breh Dunaja, len ak dostanú povolenie pristáť na niektorom z pontónov v označenom hraničnom pásme. Ďalšie pontóny (jeden pri boteli Gracia, druhý pri boteli Fairway) sú na tento účel nepoužiteľné. Počet lodí rastie a zvyšuje sa aj ich veľkosť. Kapacitné možnosti osobného prístavu Danubius zostávajú bez zmeny. Dĺžka starých lodí siaha do 80 metrov a tejto dĺžke boli prispôsobené aj pontóny. Ich poloha zostala a dĺžka lodí sa zvýšila v súčasnosti až na 125 metrov. Veľa z lodí sa práve pre obmedzené možnosti osobného prístaviska v Bratislave, ale aj nezladené osobné a skupinové záujmy zúčastnených strán nezastavia a jednoducho spolu

s devízami odplávu

dole po Dunaji. Čo na to ministerstvo financií, pod ktoré patrí aj colná správa, a ministerstvo hospodárstva, ktoré by malo mať záujem aj o príjem z turistiky z rieky, ktorá už veky preteká našou krajinou?

Rudolfa Vallová

Počasie

U pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa môžu ťažkosti podmienené počasím znižovať. Na tieto osoby pôsobí prevládajúce počasie zväčša priaznivo. Častejšie sa môžu vyskytovať zdravotné problémy u ľudí s ochoreniami pohybového systému, najmä u reumatikov, bolesti kĺbov, jaziev, ako aj bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zvýšená je náchylnosť na depresiu u psychicky labilných ľudí a na dýchacie ťažkosti.Zajtra očakávame na väčšine územia pretrvávanie uvedených vplyvov počasia.(zč)

n Dnes bude zamračené a hmlisto. Miestami mrholenie alebo slabý dážď. Ojedinele prechodne polojasno. Najvyššia teplota 5 až 9 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Slabý až mierny premenlivý vietor do 4 m/s.n Vo štvrtok bude prevažne zamračené a hmlisto. Miestami občasný dážď alebo mrholenie. Nočná teplota 5 až 0, denná 3 až 8 stupňov. V piatok bude veľká oblačnosť až zamračené, na mnohých miestach občasný dážď alebo mrholenie, na východe ojedinele mrznúce. Na horách asi od 1000 m sneženie. Nočná teplota 4 až 0, ojedinele okolo -2, denná 3 až 7 stupňov, na severe a východe miestami slabo nad nulou.n Slnko vyjde zajtra o 7.28 a zapadne o 15.54 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdamoblačno3
Atényoblačno16
Belehraddážď8
Berlíndážď3
Bratislavaoblačno5
Bruseloblačno4
Budapešťzamračené7
Bukurešťzamračené4
Frankfurtoblačno4
Helsinkitakmer jasno-10
Istanbulpolooblačno16
Kodaňdážď3
Kyjevoblačno-1
Lisabonoblačno10
Londýndážď9
Madridpolojasno10
Moskvajasno-13
Oslosneženie0
Paríždážď4
Prahadážď2
Rímdážď10
Sofiadážď6
Štokholmsneženie-2
Varšavazamračené0
Viedeňdážď3
Záhrebdážď6
Ženevazamračené3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.