Hospodársky denník
USD41,779 Sk
EUR41,829 Sk
CHF28,406 Sk
CZK1,348 Sk
  Štvrtok  5.Decembra 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kedy nový most?

S výstavbou sa stále čaká

Bratislava v uplynulých týždňoch prežívala doslova dopravný kolaps. Stačí si pozrieť štatistiku nárastu nových vozidiel, minimálne investície do dopravnej infraštruktúry a dôvod dopravnej krízy mesta je jasný. Len cez Prístavný most prejde denne vyše 80-tisíc vozidiel. V tejto súvislosti v posledných mesiacoch vzbudzuje pozornosť verejnosti spor dvoch najväčších slovenských stavbárskych firiem - Doprastavu a ZIPP Bratislava v súvislosti s výberom dodávateľa na nový most cez Dunaj, tzv. Most Košická. Samotný výber prebiehal neštandardne a veľmi komplikovane. Generálny riaditeľ ZIPP-u Ing. František Hirner tvrdí, že hodnotiaca komisia prekročila právomoci a zmenila svoje pôvodné rozhodnutie v prospech bratislavského Doprastavu, s čím, pochopiteľne, nemôže súhlasiť. Naopak, viceprezident Európskej investičnej banky Wolfgang Roth je s posledným rozhodnutím výberovej komisie, ktorá určila za víťaza Doprastav, spokojný, a tak by nemalo nič brániť, aby táto banka 50 percentami spolufinancovala za 3,6 mld. Sk., výstavbu mosta. V novembri do celého procesu vstúpil aj primátor mesta J. Moravčík a za „zbytočné prieťahy spojené so začatím výstavby mosta“ odvolali riaditeľa spoločnosti Metro, a. s., Vladimíra Kovalčíka. Po zmätkoch s mimoriadnym valným zhromaždením do tejto funkcie nadväzne zvolili Ing. Ladislava Csádera. Pri svojom vymenovaní vyjadril názor, že osobne je presvedčený o výstavbe mosta najneskôr do konca roka. V uplynulých dňoch, po mesiaci práce v tejto funkcii, sme ho navštívili. Na okraj začiatku výstavby okrem iného poznamenal: „Uplynulý mesiac bol hektický, ale je to pekná práca, pretože pripravujeme skutočne významnú a veľmi zaujímavú dopravnú stavbu. S dátumom začiatku výstavby mosta do konca roka som už však menší optimista, ale predpokladám aj po rokovaní s víťazom súťaže, že by sa stavebné práce mohli začať okolo 15. januára 2003. Pre mňa je rozhodujúce rozhodnutie súdov, a tak okresný, ako aj krajský súd nevidí najmenší dôvod na vydanie predbežného opatrenia, ktorým by sa zakázalo podpísať zmluvu.“ Veľa sa diskutuje aj o cenovej ponuke na výstavbu mosta, ktorú skupina okolo Doprastavu navrhla. Odborníci konzorcia ZIPP a Alpine Mayreder tvrdia, že cenu Doprastav navrhol zámerne nižšiu, teda dumpingovú, aby vyhral súťaž, s tým, že neskoršie ju zvýši. Generálny riaditeľ L. Csáder cenovú ponuku komentuje nasledujúco: „Podľa mňa to nie je dumpingová cena a približne korešponduje s tým, čo vypočítala štátna expertíza, a týmto odborníkom nemám dôvod neveriť.“ V projektových podkladoch mosta boli na ľavom brehu Dunaja zaznačené inžinierske siete, ktoré by montážou mosta a rozšírením koryta Dunaja mohli byť narušené. Ide najmä o vysokotlakové potrubie plynu a kanalizačný zberač. L. Csáder aj toto tvrdenie komentuje jednoznačne: „Vraví sa stále o nesúhlasnom stanovisku Vodární a kanalizácií, ktoré je zahrnuté do stavebného povolenia. Treba jednoznačne povedať, že tu nejde o rozpor, ale o nepresné stanovisko Vodární a kanalizácií. To nie je v súlade so stanoviskom Štátnej plavebnej správy a Povodia Dunaja, ktoré sú kompetentné organizácie na vyjadrovanie sa k zásahom do brehu Dunaja. Máme k dispozícii nové stanovisko Vodární a kanalizácií, ktoré nijako nebráni montáži mosta spôsobom, ktorý navrhuje Doprastav.“ Predstavitelia Združenia Alpine Mayreder, ZIPP a Sibamac tiež tvrdia, že bratislavský primátor Jozef Moravčík spornými úkonmi presadil za člena predstavenstva a. s. Metro Ladislava Csádera, ktorý je cez spoločnosť Dopravoprojekt prepojený s víťazom súťaže s bratislavským Doprastavom. L. Csáder bol v tejto otázke veľmi stručný: „Je to vec, ktorá je zrelá na podanie žaloby a nebudem sa k tomu ďalej vyjadrovať.“

Jozef Kunik

Počasie

Očakávame prevládanie intenzívnejších zdravotných ťažkostí u osôb s ochoreniami pohybového systému, prípadne bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zdravotné ťažkosti sa môžu znižovať u pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami, výraznejšie u osôb s nízkym tlakom krvi. Pre týchto ľudí je prevládajúci typ počasia zväčša pozitívny (vegetatívne stabilná klíma). Psychicky labilní jednotlivci môžu reagovať vyššou náchylnosťou na depresívne Zajtra bez podstatnejšej zmeny.

(zč)

n Dnes bude oblačno až zamračené a hmlisto, ojedinele dážď alebo mrholenie. Najvyššia teplota 4 až 9, na severe a východe miestami okolo 2 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 4 stupňov. Severovýchodný vietor 2 až 5 m/s, na východe severný 5 až 9 m/s.n V piatok bude veľká oblačnosť až zamračené, hmlisto, ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota 4 až 0, denná 3 až 7, na severe a východe miestami okolo 0 stupňov. V sobotu bude prevažne zamračené, miestami občasný dážď alebo dážď so snehom, ojedinele mrznúci, na horách sneženie. Nočná teplota 2 až -2 stupne, v údoliach aj chladnejšie. Denná 0 až 4 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 7.29 a zapadne o 15.53.

Amsterdamzamračené6
Atényoblačno18
Belehraddážď8
Berlíndážď3
Bratislavazamračené7
Bruseloblačno4
Budapešťzamračené8
Bukurešťzamračené3
Frankfurtzamračené6
Helsinkisneženie-3
Istanbulzamračené17
Kodaňdážď5
Kyjevoblačno-1
Lisabonjasno17
Londýnoblačno8
Madridpolojasno10
Moskvajasno-7
Oslosneženie0
Paríždážď7
Prahadážď6
Rímoblačno16
Sofiadážď6
Štokholmsneženie-1
Varšavaoblačno-3
Viedeňzamračené7
Záhrebdážď6
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.