![]() |
|
||||||||||||||||
Pondelok 18.Februára 2002 |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keď sa výrobky predávali samyLukratívna zákazka? Strieborné príbory pre kórejský parlament Sortiment firmy Berndorf-Sandrik Hodruša-Hámre, ktorá za rok 2001 dosiahla, podľa vyjadrenia obchodno-ekonomického riaditeľa Ing. Štefana Jančeka, najlepší hospodársky výsledok počas svojej existencie, tvorí dnes 113 modelov. Prednosťou firmy, ktorá sa špecializuje na výrobu príborov rôznymi technológiami, je, že dokáže uspokojiť požiadavky klientov hlavne z oblasti hotelierstva s ďalším novým sortimentom. Na spestrenie totiž od septembra 2001 ponúka i maďarský porcelán. V tomto roku nadviazala zaujímavú spoluprácu s trenčianskou firmou Uniontext, a preto pribudne i sortiment obrusov. Spolu s antikorovým riadom zo susedného Sandriku sa tak naplní zámer firmy, zastrešiť v areáli kompletnú ponuku pre gastronómiu, hotely či reštaurácie. Vlani, podľa Ing. Š. Jančeka, celkový obrat spoločnosti dosiahol 105 mil. Sk, zisk okolo 8 mil. Sk. V začiatkoch vzniku firmy so 100-percentným rakúskym majiteľom firmou Berndorf, až 98 % produkcie sa predávalo prostredníctvom dcérskych spoločností. Postupne sa tento pomer mení a firma vlastnou aktivitou udržiava hranicu vývozu už niekoľko rokov. Berndorf-Sandrik skôr fungoval ako výrobná organizácia a výrobky sa predávali viac-menej samy. V minulosti predchádzajúci majiteľ š. p. Sandrik neinvestoval do nových technológií ani do trhu, vyrábali sa len dva druhy modelov. Nová stratégia zmenila doterajšiu filozofiu. Export hlavnej komodity, príborov, smeruje do ČR, Poľska, Maďarska, cez dcérske spoločnosti do Rakúska, Švajčiarska, Slovinska, ale i do Ruska a sporadicky do Austrálie. V tomto roku bude naďalej prioritou Rusko. V našej ponuke nechýbajú ani príbory zo striebra, bežne máme na sklade jeden až tri modely. O tieto výrobky je záujem, aj keď nie sú lacné. Napríklad jeden príbor pre šesť osôb stojí 60-tisíc Sk bez DPH, pretože obsahuje asi 1,5 kilogramu striebra. Doteraz si nikto nekúpil príbor len pre šesť osôb, ale väčšinou pre dvanásť, už aj s doplnkami. Sú to prevažne rodiny, ktoré si potrpia na precízne stolovanie. Pred pár rokmi sme mali lukratívnu zákazku z Kórey, strieborné príbory pre celý parlament. Zúčastnili sme sa na súťaži spoločne s nemeckými firmami. Vďaka našim odborníkom sme dokázali vyrobiť špeciálne dekorované paličky na ryžu. Bola to ťažká zákazka, ale dnes by nás podobná už neprekvapila. Okrem strieborných je veľký záujem aj o pieskované vyhotovenie príborov. Jeden model pritom môže obsahovať od 4 do 60 dielcov a spoločnosť ich vyrába okolo 3000, oznamuje Š. Janček. V tejto sfére zohrávajú dôležitú úlohu zákazky, tie sa však z nadnárodnej hotelovej siete nedohadzujú. V obchodných reťazcoch (Tesco, Kaufland) sa táto spoločnosť dobre etablovala. K zaujímavým zákazkám, ktoré možno spomenúť, patrí objednávka na fondue, ale i od bardejovského podnikateľa, ktorý si dal vyrobiť tĺčik na vyklepávanie mäsa, na konci ktorého je vidlička. Tajomstvo úspechu firmy v presadení sa na zahraničných trhoch ako napríklad v Poľsku, kde je silná konkurencia piatich výrobcov príborov, spočíva v tom, že ponúkajú nový dizajn príborov, okrem iného okrúhle rúčky či spomínané pieskovanie. Myslia aj na bežný štandard, používaný v hoteloch či reštauráciách, keď treba rátať s tým, že klient si občas výrobok odnesie ako suvenír. Najviac tovaru tohto typu sa predá v regióne Bratislavy, na strednom Slovensku v Banskej Bystrici, vo Zvolene, v Liptovskom Mikuláši. Do firmy Berndorf-Sandrik od roku 1994 investoval rakúsky majiteľ 120 mil. Sk, napríklad vlani to bolo 10 mil. Sk, ktoré smerovali do výroby nových nástrojov a počítačovej techniky. Už štyri roky vlastnia v Hodruši - Hámroch unikátne a jediné digitalizačné zariadenie. Dajú sa na ňom získať údaje o členitom povrchu, ktoré sa dajú transformovať pre obrábacie centrum, a tým sa konštruktérom ušetrí zdĺhavá práca. Firmy či podniky môžu túto spoločnosť osloviť i v tejto oblasti spolupráce. V tomto roku sa firma mieni venovať výrobe príborov, rozvíjať veľkoobchodnú činnosť, kooperáciu, digitalizáciu, výrobu nástrojov a rozvíjať trhy napríklad v bývalej Juhoslávii, Rumunsku či v Bulharsku. Hospodársky výsledok očakávame na úrovni vlaňajších 8 - 9 mil. Sk, obrat vyše 104 mil. Sk. Na rastúcom úspechu a na kvalitných výsledkoch má zásluhu hlavne kvalifikovaný stočlenný kolektív odborníkov, uzatvára svoje rozprávanie obchodno-ekonomický riaditeľ Štefan Janček. Eva Berčíková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |