Hospodársky denník
USD48,195 Sk
EUR41,908 Sk
CHF28,335 Sk
CZK1,321 Sk
  Pondelok  25.Februára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na štyroch nohách

Matador v roku 2001

Export 81 %

Slovenský trh 19 %

Obrat 12,4 mld. Sk

Z toho za výrobky, predaj a služby 9,64 mld. Sk

Nárast predaja oproti roku 2000 4 %

Český trh slúži ako lakmusový papier, podľa jeho sfarbenia slovenský subdodávateľ vidí, ako na tom je. Záujem svetových firiem o českú ekonomiku vytvára z tohto prostredia neúprosný konkurenčný ring. V ťažkej váhe dostal najskôr k. o. košický gigant VSŽ, ktorý v automobilových plechoch stratil pozície v Škode Mladá Boleslav. V strategickom pláne spoločnosti U. S. Steel sú síce niekoľkomiliónové dolárové investície do novej pozinkovacej linky, návrat na stratené pozície však odhadujú najmenej na päť rokov. Matador Púchov začal za riekou Moravou ťahať za kratší koniec v rokoch 1996 až 1998. Autá Favorit, kde Matador dovtedy figuroval ako rozhodujúci dodávateľ pneumatík, v škodovke nahradili Felicie, Octavie a neskôr Fabie. Púchovčania museli prejsť na výrobu viacpalcových autoplášťov. V roku 2002 sa chcú vrátiť na objemy spred štyroch rokov. Dnes sú schopní dodávať 15- a 16-palcové plášte, v tomto roku (ako jeden zo spoločných vývojových projektov tandemu Škoda-Matador) vyskúšajú 17-palcové a ponúknu škodovke aj 18-palcový plášť. Cieľom je, aby Matador „dorástol“ až na jedného z dôležitých dodávateľov pre samotný koncern Volkswagen.

Podľa prezidenta Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu SR Jozefa Kollára zahraničnoobchodná bilancia skončila vlaňajší rok s rekordným deficitom 103 mld. Sk aj preto, že väčšina podnikov nechce si vidieť ďalej od nosa. Kľúčovým problémom doterajších vlád je neschopnosť vybudovať hospodársku politiku, ktorá by sa v štvorročných turbulenciách neskončila zakaždým na smetisku dejín, aby ju nová garnitúra začala znovu stavať úplne od základov. Hospodárska stratégia, podobne ako dobrý stôl, potrebuje dlhodobo stáť na štyroch nohách. Na mysli máme hlavné okruhy a odvetvia, na ktoré máme v medzinárodnej kooperácii predpoklady a ktorým sa chceme (spolu so silnými investormi) prioritne venovať. Napriek tomu, že v rezorte hospodárstva je takmer 90 % subjektov v súkromných rukách, vyspelý svet na vlastnom príklade potvrdzuje, že vízia smerovania na 15 až 20 rokov dopredu prináša ovocie. Slovnaft, Chemosvit, Duslo či Matador deklarujú, že jednou nohou stola by mohol byť chemický a gumárenský priemysel. Manažéri zhodne konštatujú, že štyri roky sú veľmi krátke časové obdobie. V Matadore Púchov preto stanovili ako základnú víziu budovanie nezávislej firmy. Vypracovali strategický plán, prvú etapu vyhodnotia v roku 2006. Podnik je štruktúrovaný do nových efektívnych jednotiek, do divízií, každá nesie svoju mieru zodpovednosti. Jedna za výrobu a predaj pneumatík, druhá za dopravné pásy a tretia za strojársku produkciu pre gumárenskú výrobu. Snaženie by malo vyústiť do stavu, keď ponúknu hotové technologické celky a dať tak technologicky dohromady gumu, kov, elektroniku. Štvrtou nohou je obchodný úspech na trhoch EÚ, CEFTA a bývalého Sovietskeho zväzu. Avšak v uplynulých rokoch „plával“ Matador iba na hladine prirodzenej reprodukcie. Vo svete dávajú najvyspelejšie firmy na výskum a vývoj 2 až 3 % z celkového obratu, v prípade celej skupiny Matador je to 12,5 mld. Sk. Do rozvoja v investíciách dáva 680 mil. Sk, 380 mil. Sk pohlcuje vývoj. To je dohromady jedna miliarda korún, čiže 8 % ročne z obratu Matadoru. Táto expanzia potrvá dva až tri roky. Je to však rýchlonávratná investícia.

Rok 2001 bol prvým rokom uplatňovania novej stratégie v praxi. Výsledky potvrdzujú jej správnosť. Najväčšiu ekonomickú výkonnosť dosiahli pri výrobe pneumatík. Matador uviedol na vlaňajší trh 67 nových rozmerov autoplášťov. Prináša to svoj efekt v konkurenčnom prostredí na svetových trhoch. Chcú dosiahnuť obchodnú maržu, ktorá Matadoru umožňuje investovať a ďalej motivovať rozvoj. Slovenská gumárenská jednotka bude preto investovať vo väčšej miere len do pneumatík ako „corbussinesu“. Na jar 2002 začnú v Púchove testovať 17-palcové pneumatiky, v polovici roka 18-palcové plášte a v roku 2003 už 19- a 20-palcové. Má to svoju časovú následnosť a logiku, lebo autopark v krajinách CEFTA sa vyvíja čoraz pomalšie ako trh EÚ. Je teda šanca, že výroba pneumatík v Púchove pod značkou Matador „ujde z lopaty“ nekompromisnej globalizácii? Prezident Matadoru Štefan Rosina netají, „že v pneumatikárskom a gumárenskom biznise najhoršie už máme za sebou“. Pred štyrmi-piatimi rokmi najvyspelejšie firmy (ako Goodyear, Firestone, Dunlop, Sunitomo a pod.) poskupovali „stredný kaliber“. Momentálne sa šušká o fúzii Pirreli s Continentalom. Aj v Púchove boli predstavitelia spoločností Briston, Michelin, Pirreli. Od roku 1998 vyrábajú nákladné radiálne plášte v spoločnom podniku Continental-Matador. Zvážili, že ťahať taký široký diapazón výrobkov (od osobných cez nákladné až po textilné, oceľové či dopravné pásy a stroje) nie je ďalej únosné. Matador vložil svojich ľudí, stroje, budovu a aktíva, Continental prišiel s investíciami, know-how. V praxi to vyzerá tak, že Matador (ktorý má v Continental Matador 24-percentný podiel) si objedná a kúpi potrebný objem plášťov. Podobne postupujú Nemci. Spoločný podnik v ruskom Omsku je už druhý rok v čiernych číslach. Oficiálne analýzy nezávislých spoločností hovoria, že Matador je v Rusku najznámejšou zahraničnou značkou. Známejšou ako Michelin, Good Year a pod. Ďalší druh pneumatík začínajú vyrábať v slovensko-talianskej spolupráci. Hľadajú sa teda cesty na zefektívnenie výroby oproti stavu, keby museli všetko vyrábať v Púchove. Aj to je jedna z ciest na obhájenie si samostatnosti Matadoru na trhu pod vlastnou značkou. Podľa renomovaného odborného časopisu European Rubber Journal patrí v súčasnosti Matadoru Púchov spomedzi 500 firiem 35. miesto - v zmysle počtu a celkového objemu výroby pneumatík. Produkcia Matadoru nateraz predstavuje asi 1 % svetovej gumárenskej produkcie - cieľom je 5 %. V Európe patrí Matadoru 10 % z celého pneumatikárskeho koláča. Momentálna výrobná kapacita sa pohybuje na úrovni 4,2 milióna plášťov. Cieľová kapacita v roku 2006 ráta s ročnou produkciou 7 miliónov osobných radiálnych a ľahkých nákladných plášťov. Z toho sa 750-tisíc plášťov vyrobí v Omsku, kde je kapacita výroby dimenzovaná na 1,5 mil. kusov, polovica je určená pre Matador.

Zvýšený odbyt na svetových trhoch umocní dôveru k značke Matador aj v očiach slovenského zákazníka. Prezident ZCHaFP SR J. Kollár však s poľutovaním priznáva, že politické špičky u nás viac-menej iba verbálne forsírujú slovenské výrobky. „V skutočnosti sa stále spochybňujú majitelia domácich firiem pre spôsob privatizácie a pod. Nechodím ani ja s klapkami na očiach, aby som nevidel, čo sa dialo a deje, ale nemožno všetkých hádzať do jedného vreca. Ani pred a ani po roku 1998,“ dodal J. Kollár.

Tibor Bucha

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.