Hospodársky denník
USD48,355 Sk
EUR41,798 Sk
CHF28,311 Sk
CZK1,316 Sk
  Štvrtok  28.Februára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Dynamika rozvoja je možná

Zdravotná komplikácia nedovolila podnikateľovi a predsedovi dozornej rady a. s. Slovenské aerolínie Viliamovi Veteškovi zúčastniť sa celoklubovej diskusie na tému: Ako si predstavujete hospodárstvo a vývoj spoločnosti po parlamentných voľbách 2002? Vyslúžil si tak niekoľko otázok, aby prispel k formulovaniu podnikateľského odkazu pre politickú scénu. S odstupom času som mu položil najprv priam klasickú otázku, ako vníma podnikateľské ovzdušie?

V. Veteška: Je veľmi komplikované. Upustím od odborných výpočtov nedostatkov v tejto oblasti a tentokrát uprednostním tzv. „lopatistický výklad“ svojho názoru. Rýchlosť registrácie firmy je prvou prekážkou, časté legislatívne zmeny priamo ohrozujú malé a stredné firmy - hlavne v daňovej oblasti, pružnosť zápisu zmien v obchodnom registri je často mizerná, dostupnosť splatiteľných úverov je pre mnohých vzdialená, resp. úplne nereálna, slabá osveta pre možnosť využitia podporných fondov a grantov z medzinárodného prostredia, rozdielnosť v podnikateľských podmienkach v jednotlivých regiónoch v porovnaní s Bratislavou. Všadeprítomná malá či veľká korupcia a falošný lobizmus trvale narúšajú podnikateľské prostredie. Slabou stránkou je vymožiteľnosť práva a rýchlosť konania pred súdom. Určite nepatrím medzi chronických kritikov, ale najcharakteristickejšia je práve nestabilita podnikateľského prostredia vo všeobecnosti. Osobitným znakom u nás sú však nerovnomerné podmienky pre domácich a zahraničných podnikateľov investorov. Mimochodom toto dlhodobo cítim hlavne vo svojom okolí a na vlastnej koži. Tento stav sme si zavinili my SLOVÁCI a teda my to musíme aj napraviť. Verím, že nájdeme vôľu a porozumenie a začneme formovať slovenské podnikateľské prostredie ku prospechu podnikateľov a súmerne aj našej ekonomiky.

Hd: Podľa vládnych lídrov sme na tom stále lepšie a lepšie, neúspechy sú iba z objektívnych príčin ...

V. Veteška: Asi sa niečo deje, keď to proklamuje vládna garnitúra. Ale teraz vážne. Napríklad cestovný ruch ani zďaleka nedosahuje výkonnosť z pohľadu na jeho potenciu a možnosti v Slovenskej republike. Horší vzťah k tomuto odvetviu si už neviem ani predstaviť a to sa netýka len súčasnej vládnej garnitúry. Vo všeobecnosti si myslím, že so stavom našej ekonomiky sa dlhodobejšie hrajú šachy v oblasti výkazníctva a štatistiky. Nezamestnanosť je toho dôkazom. Stále chýbajú rozvojové projekty, ktoré by reálne približovali našu ekonomiku k Európskej únii. Volebné sci-fi o dvojnásobných platoch je bez konkrétnych impulzov do podnikateľského prostredia iba ilúziou. Je mi ľúto, že pod rúškom privatizácie sa zbavujeme strategických podnikov. Keď sa nevie niekto postarať o svojho koňa, ten mu nepodá výkon a tak ho radšej predá. Horšie časy nastanú, keď sa peniaze prejedia. Mali by sme teda robiť tak, aby sme pre Európsku úniu boli príspevkom a nie príveskom.

Hd: Dynamiku dodáva ekonomike a spoločnosti spravidla rozmach turizmu, presnejšie návštevnosť tej-ktorej krajiny. To je veľká téma, ale u nás je ten rozmach podľa všetkého prísne tajný. Platí keby, a to mám na mysli aj civilné letectvo... ?!

V. Veteška: Napriek osobnej pokore a úcte k týmto odvetviam musím povedať, že sa nachádzame vo veľmi zlej pozícii. A momentálne naďalej cúvame. Toto nie je len môj názor, ale už si to šepkajú všetci, ktorých sa to dotýka. Zle je tam, kde sa musí šepkať. Napríklad pán Dzurinda ešte v roku 1994 ako minister prijal rozhodnutie o reštrukturalizácii letísk. Sme tam, kde sme boli v roku 1994. Vláda premiéra Dzurindu zrušila národného leteckého dopravcu a s ním aj dobre zabezpečený projekt rozvoja civilnej leteckej dopravy v Slovenskej republike. Je čas spamätať sa a prestať politikárčiť v oblasti cestovného ruchu, leteckej dopravy a služieb. Je čas napraviť to, ale opäť si dovoľujem zdôrazniť, že spoločne a bez emócií. Už vieme, kto čo urobil a kto čo dokáže a to je dobrý predpoklad, aby sme s porozumením určili cestu rozvoja aj leteckej dopravy, aj cestovného ruchu. Toto je medzi sebou prepojené a úzko súvisí.

Hd: Ešte raz pripomínam to „keby“...

V. Veteška: Ďakujem za to „keby“ a nenechám sa nachytať na takej otázke. Odpoviem však preto, že žijem aktívne v tejto krajine a mám svoj názor na základe konkrétnych skúseností z firiem, ktoré riadim a ktoré dosahujú stále lepšie výsledky. Už som v predchádzajúcej odpovedi spomenul, že doprava a cestovný ruch veľmi úzko súvisia. Kvalita týchto služieb sa týka miliónov ľudí, či už ako občanov alebo turistov. Na čele jednotlivých subjektov dopravy a cestovného ruchu by mali stáť ľudia, ktorí môžu preukázať svoje schopnosti výsledkami svojej práce. V minulosti som zaregistroval na MDPT riaditeľa sekcie, ktorý nevedel, že existuje Asociácia cestovných kancelárií SR a podobných príkladov je viac. Za všetko sú zodpovední ľudia, a tak by mali totálnu prednosť dostať odborníci, ktorí sú schopní prevziať zodpovednosť za dosiahnutie konkrétnych výsledkov bez ohľadu na vierovyznanie a politickú príslušnosť. V niektorých údajoch môžem byť podstatne konkrétnejší. Bolo by menej úradníkov, menej drahých áut a menej zbytočných zahraničných služobných ciest. Bolo by menej byrokracie a korupcie. A ešte niečo. Diaľnice by sa stavali podstatne rýchlejšie, cestovný ruch by do dvoch rokov rástol medziročne o 30 % a s leteckou dopravou by neboli žiadne väčšie ťažkosti.

Hd: To všetko sú predstavy, ale prežívajú predlho, a my s nimi ako štát nevyžijeme. Sme skôr krajinou „obchodu“ za každú cenu s tým, že sa zbavujeme toho, čo by mohlo zarábať na všetkých, ako premysleného rozvoja. Zbavujeme sa minulosti aj s jej hodnotami. Sme vôbec schopní myslieť a konať ako inde vo svete?

V. Veteška: Na toto viem odpovedať úplne presne. Tam, kde chcú z nás niečo „vytriasť“, tam nám tlieskajú bez ohľadu na to, čo si o tom skutočne myslia. Tam, kde sú nad vecou, tam sa čudujú, že ako to dokážeme byť všetci proti všetkým. Ostatní nás majú radi. Tento imidž sme si vytvorili sami. Myslím, že zbytočne zatracujeme svoju minulosť. Veď sme to boli my a naši rodičia. Krajina, ktorá nevie naložiť so svojou minulosťou, bude mať ďaleko do úspešnej budúcnosti. Vo svete sa ľudia navzájom povzbudzujú alebo rešpektujú. A ešte niečo. Ak niečo dokážu, majú potlesk a s hrdosťou zdvihnú vlajku svojej krajiny. Povzbudzujme sa a rešpektujme sa a zatlieskajme tomu, kto môže zdvihnúť vlajku našej krajiny.

Hd: Ešte stále ste optimistom. Podľa všetkého sa naďalej nemienite schovať do nejakého hradu a venovať sa svojim záľubám. Premiér M. Dzurinda považuje za najväčší úspech svojej vlády návrat k demokracii, ale demokracia bez dynamickej ekonomiky, to je predsa len za hranicou snov. Chce to iný comeback, o ktorý sa azda postarajú vekovo mladší ...

V. Veteška: Naši ľudia sú schopní. Veď vybudovali toľko národného majetku, že už viac ako desať rokov ho nevedia niektorí rozobrať. Žiaľ, naši ľudia nevedia vždy, čo so svojou pracovnou slobodou. Boli naučení prijímať prideľovanie práce a rozkazy. Nechali sme ponížiť naše strojárstvo a poľnohospodárstvo a niektorí to aj zneužili a nepracujú, resp. pracujú načierno a zneužívajú nateraz neschopný systém. To však príde. Robiť bude treba. Pokiaľ ide o mladých ľudí, je mi veľmi ľúto, že svoje pracovné útočisko hľadajú v zahraničí. Ak sa so skúsenosťami vrátia domov a posilnia náš potenciál spôsobilosti, tak to bude to lepšie východisko. Často sú však skeptici a strácajú aj patriotistické cítenie, a to nie je dobrý jav. V každom prípade mám však názor, že naši mladí ľudia sú schopní a nadaní a postupne preberajú žezlo so všetkou zodpovednosťou a mňa to teší, lebo to znamená zdravšiu budúcnosť aj pre starších.

Hd: Takže, dvanásťročná transformácia by mohla mať aj zdrvujúci finiš s fantastickým výsledkom? Možno až do EÚ, ale buďme konkrétni. Koniec-koncov, v ankete Hd Váš tieňový kabinet ste z času na čas dvojnásobným ministrom (pre infraštruktúru a pre cestovný ruch). Na čo tak má slovenská ekonomika?

V. Veteška: Pokúsim sa predvídať len v tom prípade, ak v našej krajine bude štandardne stabilná politická scéna, ktorá bude schopná nadväzovať na predchádzajúci rozvoj a to tak, že vládnuť v krajine budú takí, ktorí dokážu lepšie realizovať zámery dlhodobého rozvoja ako súperiaca politická skupina. Dnes je stav taký, že nová vláda principiálne likviduje predchádzajúce kroky, a to je zlé. To sa už nesmie opakovať. Do roku 2005 je však krátko a viem, že ešte všetci svoje sily nespojíme, a tak si nerobím veľké nádeje. Ale predsa aspoň vo forme želania. Nezamestnanosť - 14 % a menej, inflácia 6 %, rast DPH 4 %, priemerná mzda 21-tisíc Sk, dane právnických osôb 22 % a menej (do 19 %). Kiež by sme to nielen chceli, ale aj spoločne splnili.

Peter Kasalovský

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia časom dážď, od asi 1000 m sneženie. Popoludní prechod k premenlivej, neskôr zmenšenej oblačnosti. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade miestami okolo 10 stupňov. Juhozápadný až západný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m klesne na -1 V piatok bude polooblačno, časom až oblačno a lokálne občasný dážď, od asi 1000 m sneženie. Nočná teplota 4 až 0, v horských dolinách do -2, denná teplota 7 až 11, na severe okolo 5 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami dážď, od asi 1100 m sneženie. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 5 až 9 stupňov, na severe miestami chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 6.34 a zapadne o 17.35 hod.

Počasie

Dnes očakávame zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Častejšie sú bolesti hlavy a zosilňujú sa reumatické bolesti. Zvýšený je sklon k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení a k depresívnym stavom. V priebehu dňa zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia, čo sa môže prejaviť zintenzívnením zdravotných ťažkostí pri ochoreniach pohybového, srdcovo-cievneho, dýchacieho prípadne zažívacieho systému. Zvyšuje sa nervozita, nepokoj, únava, nižšia je výkonnosť a schopnosť koncentrácie. Pozor na úrazy a nehody!Zajtra predpokladáme zvyšovanie nepriaznivých účinkov počasia na celom území Slovenska. (zč)n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Na väčšine územia občasný dážď, na horách sneženie. Najvyššia denná teplota 5 až 9, na horách vo výške 1500 m -2 stupne. Západný až severozápadný vietor 4 až 8, na horách 15 až 20 m/s, vo vysokých polohách víchrica. n Vo štvrtok bude premenlivá veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky, aj v nížinách väčšinou snehové. Nočná teplota 2 až -2, denná teplota 3 až 7 stupňov, na severe slabo nad nulou. V piatok bude polooblačno, cez deň od severozápadu pribúdanie oblačnosti a neskôr občasné sneženie. Nočná teplota -3 až -7, v údoliach okolo -10, denná teplota 0 až 4 stupne, na severe slabo pod nulou.n Slnko vyjde zajtra o 6.51 a zapadne o 17.21 hod.

Amsterdamoblačno8
Atényslnečno20
Belehraddážď17
Berlínoblačno5
Bratislavačasom dážď9
Brusel oblačno10
Budapešťdážď9
Bukurešť oblačno14
Frankfurt oblačno7 
Helsinkiobčasné sneženie1
Istanbulpolooblačno15
Kodaň zamračené5
Kyjevoblačno6
Lisabonpolooblačno15
Londýnpolooblačno9
Madridoblačno13
Moskvaoblačno3
Osloobčasné sneženie-1
Parížpolooblačno13
Prahaoblačno8
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno15
Štokholmobčasné sneženie1
Varšavaoblačno5
Viedeňobčasný dážď8
Záhrebdážď15
Ženevaoblačno7

Amsterdamdážď7
Atényoblačno15
Belehradoblačno10
Berlíndážď7
Bratislavadážď8
Brusel prehánky8
Budapešťdážď9
Bukurešť polojasno12
Frankfurt dážď10 
Helsinkisneženie-3
Istanbuldážď10
Kodaňdážď6
Kyjevoblačno9
Lisabonjasno17
Londýnprehánky8
Madridjasno12
Moskvaoblačno5
Oslosnehové prehánky-2
Parížprehánky9
Prahadážď7
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno10
Štokholmoblačno3
Varšavadážď2
Viedeňdážď9
Záhrebzamračené10
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.