|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Februára 2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pre výrobu i obchodKto má v rukách imidž módy? Medzinárodný veľtrh módy Trenčín mesto módy je v rámci Slovenska stále najväčším a najzaujímavejším veľtrhom, na ktorom sa prezentujú nielen svetové módne trendy, ale aj módne štýly jednotlivých domácich výrobcov, či už z oblasti textilného alebo odevného priemyslu. Dvakrát do roka, to je štandard hlavných kontraktácií, ktorý sa ustálil v celom svete, pre obdobie sezón jar - leto a jeseň - zima. Kontrahuje sa minimálne v ročnom predstihu, aby sa mohli výrobcovia kapacitne pripraviť v každom sortimente tovaru. V čase, keď sa zimný predaj uzatvára, výrobcovia a obchodníci by mali myslieť už na novú zimu. V posledných rokoch sa v Trenčíne presviedčame o tom, že obchodníci podceňujú nevyhnutnosť dostatočného predstihu, a to odrádza od účasti na veľtrhu predajcov - predovšetkým veľké odevné firmy. Tie si jednoducho nemôžu dovoliť pokrývať svoju výrobnú kapacitu na poslednú chvíľu. Preto na rozdiel od brnianskeho medzinárodného veľtrhu módy STYL, ktorý sa profiluje na stredoeurópsky veľtrh módy, sa na trenčianskom veľtrhu TMM stretávajú skôr strední a malí výrobcovia, ktorí sú natoľko flexibilní, že na konci zimy si môžu dovoliť prijímať ešte aj objednávky na výrobu tohoročného jarného a letného oblečenia. Zo skúseností vieme, že módne trendy neovplyvňujú len umelecké kreácie módnych dizajnérov, ale svoju váhu majú aj výsledky analýz trhu. Vývoj dopytu sa ovplyvňuje ľahšie, pokiaľ je nám známe jeho smerovanie. Podľa prieskumu, ktorý na vzorke 200 maloobchodných jednotiek v čase sezóny jeseň - zima vykonal časopis Textil - Žurnál, suverénne vedie predaj pleteného ošatenia. Po predchádzajúcom období poklesu predaja džínsového oblečenia takmer až na polovicu, sa predaj zvýšil o 9 %. Vzrástol predaj šiat, ale poklesol predaj kostýmov a rovnako aj sukní. Nie je preto zvláštne, že v nasledujúcej sezóne sa trendoví odevní výrobcovia budú orientovať najmä na výrobu nohavicových kostýmov a nových typov blúzok, čím sa chystajú vyvážiť očakávaný útlm v dopyte po pletenom oblečení. Je zaujímavé sledovať, ako na zmenu módnych trendov reagujú obchodníci a nakoľko sú schopní ovplyvniť módny vkus obyvateľstva a bilancovať vlastný predaj. Podľa prieskumu už zmieneného časopisu Textil - Žurnál, 76 % respondentov ankety uviedlo, že pre nasledujúcu sezónu jar - leto objednali viac džínsov, 20 % rovnako a 4 % menej. Obchodníci plášťom dôverujú najmenej, 70 % respondentov ich objednalo menej a 30 % rovnako ako v minulých sezónach. Na veľtrhu chýbajú doplnky, ktoré by pomohli žene vyzerať každý deň inak, konštatoval známy módny odborník z Nemeckého módneho inštitútu K. H. Schwarz. Hoci sa jeho poznámka týka tohoročného medzinárodného veľtrhu Styl v Brne, mohla by sa týkať aj reálnej ponuky domov módy kdekoľvek na Slovensku. Napriek neuspokojenému dopytu obchod nie je schopný zabezpečiť takú ponuku módnych tovarov a doplnkov, ktoré by žene - ale aj nejednému mužovi - pomohli jednoduchšie vytvoriť komplexný imidž moderného človeka. Rudolfa Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |