|
|||||||||||||||||
Štvrtok 7.Februára 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keď voda horkne v ústachNávrh zákona so zlou filozofiou patrí jednoznačne do koša To sme celí my, najprv konať, a potom rozmýšľať. Najprv privatizovať, a potom spriadať koncepcie vytvárajúce podmienky na rozvoj podnikania. Ak sa k tomu pridá aj oneskorená legislatívna úprava využívania prírodných liečivých zdrojov a minerálnych vôd, ktorá nerešpektuje spoločenské záujmy, tak je to potvrdením, že táto republika si nič iné nezaslúži, len rizikový kapitál. O tom, ako nebezpečne zvýši riziko podnikania návrh zákona o prírodných liečivých zdrojoch, prírodných liečivých kúpeľoch a prírodných minerálnych vodách, verejnosť sa dozvedá až po jeho prvom čítaní v NR SR. Bol vypracovaný v úplnom rozpore s demokratickými princípmi štátu a možnosť podieľať sa na jeho formulácii nedostali dokonca ani predstavitelia podnikateľskej obce zastúpení vo Zväze slovenských liečebných kúpeľoch a žriediel (ZSLKaŽ) a v Asociácii výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNN). Návrh zákona bol zaradený do vládneho plánu legislatívnych úloh ešte v roku 2000, keď ZSLKaŽ ponúklo svoju odbornú pomoc. V ďalšom prípravnom postupe bol však návrh zákona pripravovaný bez účasti profesijných zväzov a ich odborníkov. Výsledkom je, hovorí MUDr. Janka Zálešáková, predsedníčka ZSLKaŽ, že návrh zákona svojou filozofiou odporuje legislatíve krajín s vyspelým kúpeľníctvom. Týka sa to rozhodovania o záležitostiach týkajúcich sa vyhlasovania prírodných zdrojov, ich využívania, posudzovania atď., dokonca v niektorých prípadoch aj bez možnosti opravného konania. Centralizácia smeruje do jedného oddelenia ministerstva zdravotníctva, a tým aj vytvára priestor pre korupčné prostredie. V pripomienkovom konaní ZSLKaŽ spolupracoval s expertmi z odboru hydrogeológie, balneológie a z oblasti balneotechniky, pričom títo experti vzniesli závažné pripomienky k odbornému a vecnému obsahu návrhu zákona. Žiaľ, nedošlo k tomu, aby ministerstvo zdravotníctva tieto pripomienky do zákona zapracovalo. Pre stabilitu podnikateľského prostredia je osobitne nebezpečné ustanovenie o retroaktivite zákona, hlavne zrušovacích ustanovení už vyhlásených prírodných liečivých zdrojov, prírodných kúpeľov a ochranných pásem. To by znamenalo nové konania, ba dokonca vyvlastňovanie by sa týkalo nielen pôdy a pozemkov, na ktorých sa nachádzajú prírodné liečivé zdroje, ale aj záchytných (technických) zariadení. Je všeobecne známe, akým obrovským bohatstvom prírodných liečivých zdrojov a minerálnych vôd Slovensko v Európe disponuje, povedal Ing. Ján Číž, podpredseda AVNN. Je to oblasť s významnou perspektívou pre štát z hľadiska rozvoja hospodárstva, osobitne cestovného ruchu. Preto je dôležité, aby sa vytváralo právne prostredie, ktoré nebude zneisťovať, ale stanovil sa taký právny rámec, ktorý sa nebude stále novelizovať a bude slúžiť tomuto štátu na dlhé obdobie. Návrh zákona podľa zástupcov AVNN v sebe spája dve diametrálne odlišné problematiky, a to liečivých zdrojov a kúpeľov a minerálnych vôd, ktoré sú podľa európskeho práva považované za potravinu. Tvrdia, že v tejto oblasti neexistuje vákuum a veci sú legislatívne usporiadané. Podľa nich stačí, aby komplexné znenie smernice EÚ č. 80 vstúpilo do platnosti aproximačným vyhlásením vlády. Tak by sa konečne ustálila definícia nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, na ktorých výrobu a distribúciu sa vzťahuje zákon o ochrane spotrebiteľa. V súlade s ním výrobca vypracúva vyhlásenie o zhode a ako producent je zodpovedný za to, že na trh dodá výrobok zodpovedajúci všetkým kritériám vrátane zdravotných. Ak by do platnosti vstúpil spomínaný návrh zákona, mala by jedna zo zložiek štátu právo cez kontrolu zdroja, prívodných potrubí, technologických zariadení, skladových priestorov atď. vstúpiť do podniku. Zástupcovia AVNN pripomienkovali aj dĺžku vyhlásenia užívacieho povolenia na daný zdroj vody, ktorý bol stanovený na päť rokov. Ak podnik investuje 250 mil. Sk, navrhované obdobie je neadekvátne veľkosti investícií. Tam, kde si podnik nemôže dovoliť dlhodobé vízie, nebude podnikať. Navrhovali sme povolenie na dobu neurčitú, vyjadril sa Ján Číž, pretože štát na druhej strane má k dispozícii legislatívne nástroje na odobratie povolenia. Kompromisom bolo predĺženie na 30 rokov, čo je nezmysel. Tento zákon má vo svojej právnej podstate vážne nedostatky, dokonca nesúlad s Ústavou SR. Vieme, že návrh zákona obsahuje dokonca aj vyvlastňovacie záležitosti a zrušovacie ustanovenia, teda veľmi vážne zásahy do podmienok podnikania. Podpredsedníčka výboru pre zdravotníctvo NR SR Anna Záborská sa v tejto veci vyjadrila, že druhé prerokúvanie zákona sa odročilo o dva mesiace tak, aby sa problémy medzi zainteresovanými stranami vyjasnili. Výsledkom dvojdňového rokovania sú desiatky pozmeňovacích návrhov a žiadna vôľa tvorcov zákona zmeniť jeho filozofiu. Zástupcovia ZSLKaŽ a AVNN preto verejne apelujú na to, aby rezort zdravotníctva tento návrh zákona z prerokúvania parlamentu pred druhým čítaním stiahol až do prijatia spoločných noriem EÚ. Navyše to všetko sa deje v čase, keď prebieha privatizačný proces Slovenských liečebných kúpeľov Piešťany. Neistota v legislatívnej oblasti môže stlačiť cenu akcií prudko dole a vážneho záujemcu znechutiť na dlhodobé investovanie. Alebo vari skutočne je tu záujem len o rizikový kapitál? Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |