|
|||||||||||||||||
Piatok 1.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malým treba módny veľtrhTrenčíb Mesto módy sa prispôsobuje potrebám klientov O tom, že módny Trenčín dávno nie je tým veľtrhom, ktorým býval, sa medzi ľuďmi z brandže hovorí nielen pošepky, ale aj nahlas. Kto chce niečo vidieť, mal by teda skôr ísť do Brna. Napriek tomu, ten posledný na jarnej časti 35. ročníka TMM mal rovných sto vystavovateľov, aj keď faktom je, že spolu obsadili menšiu výstavnú plochu než menej vystavovateľov pred dvoma rokmi. Ale bolo tu menej firiem, ktoré nevyrábajú nič, iba kupčia s tým, čo nakúpia od iných alebo importujú, a zároveň viac výrobcov, ktorých sme týždeň predtým videli na brnianskom módnom veľtrhu. Pravda, chýbali najväčší slovenskí výrobcovia dámskej a pánskej konfekcie. Podľa Ludvíka Posoldu, viceprezidenta Zväzu obchodu SR a konateľa ABM, ktorého predajňu možno nájsť v Prievidzi v obchodnom dome Vtáčnik, je to objektívny vývoj a odraz toho, čo sme v SR zdedili. Pôvodný systém výroby a odbytu zmizol. Veľkí výrobcovia sú odkázaní na export, či chcú alebo nechcú. Aby udržali výrobné linky v chode, robia prácu vo mzde pre svetové trhy. V Trenčíne si zákazníkov nenájdu. Ten istý názor má aj Ing. Emil Dobiáš, generálny riaditeľ Výstaviska TMM: Veľkí predovšetkým exportujú a čo sa týka domáceho trhu, zamerali sa prevažne na sieť vlastných predajní. Preto vyhľadávajú radšej veľtrhy v zahraničí. Čo od veľtrhu očakával obchodník Ludvík Posolda? Predovšetkým konkrétne rokovania o konkrétnych objednávkach, ktoré sa realizujú v priebehu niekoľkých týždňov, ale aj predbežné rokovania dlhodobejšieho charakteru. Tiež mi ide o sledovanie módnych trendov, hovorí L. Posolda, ktorý zvykne navštevovať aj veľtrh Styl v Brne, ako aj kontrakty regionálneho významu v SR. Aj keď mám netradične veľkú predajňu - má 400 štvorcových metrov, kým v odevnej brandži sú tie plochy väčšinou 30 až 35 štvorcových metrov a 100 štvorcových metrov, to je už veľký obchod, ani ja nie som partnerom pre mamutích výrobcov, podotýka. Pre nich by bol partnerom len veľkoobchod. Ale ten bol na Slovensku rozbitý a reálne nejestvuje. Pre obchodníkov to však podľa neho nie je problém: Je tu dosť výrobcov dámskych a pánskych odevov a mnohí sa snažia zachytávať módne trendy. Okrem toho je výhodou, že sú schopní pružnejšie reagovať na požiadavky. Ja totiž nemôžem robiť kontrakty vo veľkom, musím mať rýchlu obrátkovosť zásob, ináč by som nebol konkurencieschopný, dodáva L. Posolda. Jeho slová o pružnosti nám potvrdil aj Ľubomír Kubla, spolumajiteľ firmy Móda Marlene zo Zborova nad Bystricou v okrese Čadca. Pri asi 5000 kabátoch a zimných plášťoch, ktoré ročne ušijú, sú schopní v krátkom čase splniť aj individuálne prianie zákazníčky niektorého obchodníka, ak si žiada fazónu, ktorú ten má v predajni, v inej farbe alebo veľkosti. Firma vyváža asi 40 % produkcie do ČR, preto pravidelne vystavujú aj v Brne. Trenčín Mesto módy využívajú hlavne na to, aby uzavreli dohody so svojimi, väčšinou už stálymi klientmi. Po jarnej časti tohoročného 35. ročníka TMM neskrýval Ľ. Kubla spokojnosť. Objednávok je dosť na celý rok, od apríla sa môžu so svojimi 25 zamestnancami pustiť do šitia plášťov na ďalšiu sezónu. Spokojný so záujmom obchodníkov bol aj Ing. Roman Stražák z firmy ISTRA z Melčíc v okrese Trenčín, ktorá ponúka klobúky, čiapky a módne doplnky z vlastnej výroby, ale aj od iných dodávateľov: Je to dobré. Pravda, nečakali sme žiadne zázraky, veď jarná časť býva na tržby slabšia. Je teda evidentné, že aj Slovensko, tak ako je to vo svete bežné, potrebuje dvakrát do roka priestor na kontrakty. Nad veľtrhom Trenčín Mesto módy, naším najstarším módnym veľtrhom, sa napriek rečiam mraky nezaťahujú. Pravda, prispôsobuje sa tomu, čo od neho očakávajú vystavovatelia a obchodníci, odborná verejnosť. Veľtrh módy v Trenčíne iste však nie je len o kontraktoch. Je aj o módnych trendoch, a preto sa tu vytvára veľký priestor pre prácu s verejnosťou, ktorá je ochotná prijímať posledné módne trendy a štýly. Boli časy, keď sa uvažovalo, či nezmeniť jej charakter na predajný. Rozhodol názor vystavovateľov, ktorí chcú uchovať jej odborný ráz. Preto Výstavisko TMM vsadilo na skvalitnenie odborného sprievodného programu a na výraznejšie predstavenie nových smerov v oddelení zvanom Fórum trendov. Snažíme sa pritiahnuť aj pozornosť žiakov, hovorí Emil Dobiáš. Pre jarnú časť je už viac rokov charakteristická súťaž Zlatá Fatima Junior, pričom najúspešnejšie modely sa vystavujú v oddelení Fórum trendov. Vedenie Výstaviska TMM na budúci rok plánuje dať mládeži ešte väčší priestor. Zvažujeme im poskytnúť celý pavilón, kde by sa mohli prezentovať viaceré školy a učilištia, vysvetľuje zámery Emil Dobiáš a dodáva, že v jesennej časti mienia pokračovať v už nastúpenom trende módnych prehliadok aj mimo výstavného areálu, priamo v centre mesta. Celý Trenčín tak bude znova celý patriť len móde. Čo nevidieť sa na trenčianskom výstavisku začínajú ďalšie podujatia: medzinárodný odborný veľtrh kozmetiky Beauty Slovakia a výstava drogériového tovaru a čistiacej techniky Expodrogéria Clean. Výstavníctvo sa už odrazilo od dna, pozitívne hodnotí priebeh výstav a ich návštevnosť generálny riaditeľ Výstaviska Zuzana Krútka Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |