|
|||||||||||||||||
Piatok 1.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skúsenosti na nezaplateniePodľa informácií v tlači môže človek ľahko podľahnúť dojmu, že je u nás podnikateľská činnosť azda najriskantnejšou činnosťou. Najširšej verejnosti sa podnikateľ javí ako človek, ktorý chce rýchlo zbohatnúť, a zvyčajne sa mu to darí, pretože nedodržuje ani základné prvky etiky a práva. V seriáli dnes pokračujeme na tému: Etika profesie. Treba zdôrazniť, že úspešný podnikateľ rozhodne nemusí byť lúpeživým rytierom. Práve naopak. V starých právnych predpisoch z 1. republiky štát vyžadoval od občana zaoberajúceho sa podnikaním spôsobilosť na povolanie, ktorú preukazoval splnením všeobecných a zvláštnych podmienok. K všeobecným napríklad patrilo aj osvedčenie o tom, že je občiansky bezúhonný, za zvláštne sa považovali špecifické znaky podnikateľskej činnosti - okrem iného aj znalosť a dodržiavanie právnych noriem. To napokon platí aj dnes - aj keď treba povedať, že nájdeme dosť aj kvázipodnikateľov. Pravdou je, že žiadny klient nepredpokladá, že by akákoľvek podnikateľská činnosť mala charitatívny charakter. V slušných spoločnostiach sa však vyžaduje, aby podnikateľ dosiahol svoj zisk špičkovou kvalitnou prácou, aby zachovával etiku profesie a aby jeho obchodný partner a zákazník nemal pocit, že je predmetom podnikateľského vydierania. Každá profesia vyžaduje kvalifikáciu, ktorá podnikateľovi umožní dostať sa čo najkratšou cestou k vytýčenému cieľu. Čo vás však žiadna škola nenaučí, je riešenie všetkých úskalí každodenného života a citu pre podnikateľskú činnosť. Podnikateľ je neustále medzi ľuďmi - či už predáva alebo nakupuje, vyrába, musí vedieť, s kým má tu česť. Inými slovami, aký je jeho obchodný partner. Voľakedy tento problém riešili referencie, ktoré poskytovali finančné kruhy alebo profesijné inštitúcie. Pre nedostatok právnych predpisov, inštitúcií a vzhľadom na nestabilitu súčasných subjektov ponuky a dopytu sa v súčasnosti nemôžu použiť. Úspešný podnikateľ si však poradí sám. Konkrétne podklady pre rokovanie sú nielen vizitkou vašej solídnosti, ale pomáhajú aj ujasniť si, čo chcete dosiahnuť, akým prioritám dávate prednosť. Nezabudnite si nájsť časť na pozorovanie. Práve pozorovaním si vytvárate skutočný obraz o svojom partnerovi. K zvoleniu správnej obchodnej taktiky vám poslúži každý poznatok o tom druhom: chôdza, reč, gestá, oblečenie, správanie, mimika, prvý dojem a podobne. Isto aj vaším želaním je udržať si získanú pozíciu. Dokladom podnikateľského úspechu alebo neúspechu je mnoho ekonomických parametrov, ako napr. obrat, zisk, počet klientov, prevádzkových jednotiek. Nezabudnite však, že k dobrému menu nepostačia. Solídnosť, korektnosť, dochvíľnosť, dodržanie slova, etika sú ešte |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |