|
|||||||||||||||||
Piatok 1.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pretrváva deficit autoplášťovNa ruskom trhu pôsobí jedenásť výrobcov pneumatík V súčasnom globalizovanom svete rastie najmä za posledné desaťročia význam transnacionálnych korporácií (TNK). V činnosti týchto spoločností sa koncentruje svetová výroba a kapitál. Veď v súčasnosti vnútrofiremný obchod medzi TNK tvorí 1/3 svetového obchodu a ďalšia 1/3 svetového obchodu je spojená s exportom TNK mimo svojich filiálok. TNK kontrolujú takmer polovicu svetovej priemyselnej výroby a majú okolo 25 % podiel v agregovanom HDP. Takéto spoločnosti sa sformovali aj v krajinách strednej a východnej Európy. Avšak zatiaľ sú v porovnaní so svetovými TNK omnoho menšie, čo sa týka ich zahraničných aktív a zahraničného predaja. Možno povedať, že sa nachádzajú v začiatočných štádiách internacionalizácie a sú slabé. Jednou z mála slovenských TNK je akciová spoločnosť Matador Púchov. Tá v roku 1995 založila spolu s ruskou firmou Omskšina spoločný podnik na výrobu pneumatík. Jej aktíva v roku 2000 predstavovali 198,9 mil. rubľov (okolo 322 mil. SKK). Zároveň ide o jediného zahraničného výrobcu osobných pneumatík v Rusku. Rast výroby Matador vstúpil do investične značne rizikového teritória, ktorým navyše v auguste 1998 otriasla kríza. Ako však uviedol gen. riaditeľ spoločného podniku Milan Janiček, to nás trošičku zasiahlo, ale v niektorých veciach aj pomohlo. Od roku 1998 podnik vykazuje tempá rastu produkcie. Asi 24 % z celkového predaného množstva v roku 2000 smerovalo k najväčšiemu odberateľovi, ruskej spoločnosti Autovaz, ktorá by bola schopná akceptovať celú produkciu spoločnosti, uviedol vedúci Obchodno-ekonomického oddelenia Veľvyslanectva SR v RF V. Taraba. Perspektívny trh Ruský trh je z pohľadu predstaviteľov firmy veľmi perspektívny a ruský gumárenský priemysel sa veľmi rýchlo rozvíja. Je tu ešte stále podľa nášho odhadu deficit 5 až 7 mil. osobných autoplášťov v kategórii 13- až 14-palcových autoplášťov, reagoval V. Taraba. Výrobné kapacity podniku boli v roku 2000 využité na 94 %. Tieto skutočnosti podnietili akcionárov hľadať možnosti ďalšieho rastu. Pokiaľ ide o budúce zámery spoločného podniku, V. Taraba uviedol: Teraz rokujú akcionári firmy Matador a zástupcovia firmy Omskšina o možnosti ďalšej spolupráce v horizonte 2 - 5 rokov. Je niekoľko možností, ktoré sa javia ako dobrý spoločný záujem. Je to oblasť výroby technickej gumy, do ktorej patria dopravné pásy. Ďalšia vec je rozšírenie výroby osobných radiálnych autoplášťov, ktorá by sa pravdepodobne nerealizovala v Omsku, ale možno v novej lokalite, no nevylučuje sa ani Omsk. Ukazuje sa nová spoločná kapacita na výrobu približne 1 až 1,5 mil. osobných radiálnych autoplášťov. Na ruskom trhu pôsobí jedenásť výrobcov pneumatík, medzi ktorými podľa štatistík zo septembra 2001 zaujíma Matador - Omskšina 5. miesto. Ak sa splní podnikateľský plán na tento rok, tak budeme štvrtí, doplnil Jozef Rúček, obchodný delegát firmy Matador v Moskve. Značka Matador je na ruskom trhu jedna z najznámejších alebo vôbec najznámejšia zo zahraničných značiek, ktoré sa sem dodávajú. Vytvorili sa pre to historické predpoklady, keď v rokoch 1994 - 1996 sa sem dovážalo ročne rádovo 1 mil. osobných plášťov a z toho prevažná časť išla na prvomontáž do závodu v Togliatti. Vlastne keď zákazník dostal vozidlo s touto značkou, tak hľadal v podstate aj náhradné alebo druhé až tretie obutie, uviedol V. Taraba. Z červených čísel Za pozornosť stoja aj finančné ukazovatele spoločného podniku, ktorý reálnu výrobu spustil v polovici roku 1996. Už v roku 1999, teda po tri a pol roku činnosti firma vyšla z červených čísel, uviedol J. Rúček a dosiahla čistý zisk 19,6 mil. rubľov (okolo 31,7 mil. SKK). V roku 2000 narástol čistý zisk o takmer 74 % a dosiahol 34,1 mil. rubľov (okolo 55,1 mil. SKK). Rentabilita obežných a stálych aktív narástla 1,9- resp. 1,8- krát. Čistý prevádzkový kapitál prvýkrát v roku 2000 dosiahol kladné hodnoty. Peter Sklenář, Moskva v roku 2000 vyrobili približne 1,02 mil. pneumatík (o 24 % viac ako v roku 1999) v roku 2000 podnik predal 1,023 mil. plášťov (z toho 20 % export do Kazachstanu, Litvy, Lotyšska a na Ukrajinu) v roku 2001 mala výroba dosiahnuť 1,25 mil. plášťov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |