Hospodársky denník
USD47,919 Sk
EUR42,152 Sk
CHF28,66 Sk
CZK1,333 Sk
  Pondelok  11.Marca 2002

Lízing: rok rekordných ziskov

Zmluva je základom obojsmerných nárokov a pohľadávok

Členovia Asociácie lízingových spoločností sa na uplynulý rok nemôžu sťažovať. Bol pre nich mimoriadne priaznivý, keď napríklad objem obchodov s hnuteľným majetkom sa v porovnaní s rokom 2000 zvýšil až o takmer polovicu a dosiahol hodnotu 34,8 mld. Sk. Bol to rekordný rok a výsledky predstihovali všetky očakávania. Rastu trhu pomohol najmä silný záujem podnikateľských subjektov o lízing technológií a tiež lepšia finančná situácia klientov. Svoje tu zohral aj lízing osobných automobilov, ktorý využívajú už nielen podnikatelia. Celkový objem lízingu hnuteľných predmetov v obstarávacích cenách (bez DPH) vzrástol v roku 2001 v porovnaní s predchádzajúcim rokom o rekordných 48 %. V štruktúre z roka na rok rastie podiel strojných zariadení a výrobných technológií na celkovom lízingu hnuteľných predmetov, pričom medziročný rast lízingu dosiahol až 65 % a klienti tu nakúpili v hodnote 5,8 mld. Sk. Je to pozitívny jav pre našu ekonomiku. Nákladné vozidlá, ťahače a prívesy dosiahli tiež veľmi priaznivý objem lízingu vo výške 6,08 mld. Sk, čo je nárast o 49 %. Osobné a úžitkové automobily sledovala Asociácia prvýkrát oddelene. V súčte dosiahli hodnotu 21,07 mld. Sk, čím

sa opäť stali

najžiadanejšou lízingovou komoditou s podielom 60,3 percenta, pričom v porovnaní s rokom 2000 zaznamenali nárast o 42 %. Členovia Asociácie lízingových spoločností, ktorých je na Slovensku 34, vytvorili spolu vyše 86-tisíc lízingových zmlúv. V porovnaní s rokom 2000 je to takmer dvojnásobok. Takmer päťdesiatnásobne vzrástol v uplynulom roku lízing nehnuteľností. Objem uzatvorených zmlúv v tomto segmente dosiahol hodnotu 1,4 mld. Sk, pričom v roku 2000 to bolo iba 29 mil. Sk. Mimoriadny rozvoj zaznamenali lízingové spoločnosti aj v samotnom predaji osobných automobilov, pri ktorých sa lízing na celkovom predaji nových osobných automobilov podieľal vyše 51 percentami. Takýto vysoký podiel sa už pravidelne dosahuje vďaka rôznym marketingovým akciám a výhodným ponukám, ktoré sú zamerané na klientov lízingových spoločností, nielen z radov podnikateľských subjektov, ale aj z radov spotrebiteľov, ktorí nepodnikajú. Pre občana s bežným príjmom je lízing najvýhodnejšou formou,

ako hneď získať

automobil. Lízingové spoločnosti tak svojím spôsobom preberajú funkciu bánk, pričom nástroj financovania, ktorý bol doteraz typický pre podnikateľský sektor, sa stáva prostriedkom získania výrobkov aj pre spotrebiteľov, konečných používateľov. Najväčšie lízingové spoločnosti na Slovensku dosiahli v roku 2001 celkový objem výkonov prevyšujúci 5 mld. Sk. „Aj v poskytovaní lízingových služieb a produktov je však stále čo zlepšovať. Nemožno povedať, že napríklad lízing nehnuteľností funguje v tradičnom ponímaní, pretože jeho rozširovaniu bráni naša súčasná legislatíva,“ tvrdí Miloš Randák, predseda predstavenstva Asociácie lízingových spoločností. V poslednom období rezonuje u nás aj z hľadiska lízingu krach nebankových inštitúcií BMG Invest a Horizont Slovakia. Osud tých klientov, ktorí si prostredníctvom BMG Leasing kúpili napríklad auto, však ťažko v týchto dňoch predpovedať, pretože slovenská legislatíva doteraz jednoznačne neurčuje,

ako naložiť

s platnými lízingovými zmluvami v prípade konkurzu lízingovej spoločnosti. Veľkú moc má v tomto prípade správca konkurznej podstaty. Z hľadiska klienta treba venovať mimoriadnu pozornosť najmä obsahu zmluvy, ktorú lízingový nájomca uzavrel so spoločnosťou. V zmluve si treba jasne dohodnúť aj nároky a pohľadávky lízingovej spoločnosti v prípade jej konkurzu. Len to umožní klientom bezproblémový prístup pri prihlasovaní pohľadávky.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.