Hospodársky denník
USD48,157 Sk
EUR42,123 Sk
CHF28,629 Sk
CZK1,332 Sk
  Utorok  12.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Stavbárska kríza trvá

Miliardy pôjdu do modernizácie železnice

Stavebná produkcia na Slovensku v januári opäť klesla. V porovnaní s januárom roku 2001 sa znížila o 4,2 %, na 4,2 mld. Sk. Tento pokles ovplyvnil hlavne nižší objem produkcie na novej výstavbe vrátane modernizácií a rekonštrukcií, spolu o 6,9 %. Objem prác na opravách a údržbe vzrástol o 11,2 % a v zahraničí o 9,9 %. Stavbárske ticho rozvírila v uplynulých dňoch správa o tom, že konzorcium bratislavských firiem Doprastav, Železničné stavebníctvo a spoločnosti ŽS Brno sa stalo víťazom verejnej súťaže na dodávku stavebných prác na modernizáciu železničnej trate Bratislava Rača - Šenkvice. O predmetnú dodávku sa zaujímali aj firmy ZIPP Bratislava, IPS Skanska Praha či Stavba silnic a železnic Hradec Králové. Konečné rozhodnutie 7-člennej výberovej komisie o víťazovi tendra potvrdila aj Európska komisia, pretože zo štrukturálneho fondu ISPA budú na modernizáciu predmetnej trate čerpať železnice finančné prostriedky v objeme 38 mil. eur. V marci sa predpokladá aj začiatok stavebných prác. Úsek Bratislava Rača - Šenkvice je súčasťou medzinárodného koridoru TINA č. V., ktorého slovenská časť smeruje z Bratislavy cez Žilinu, Košice do Čiernej nad Tisou. V Žiline sa napája na koridor č. VI., ktorý pokračuje smerom na Varšavu do Gdanska až k pobrežiu Baltického mora. Cieľom modernizácie je zvýšiť maximálnu rýchlosť premávky až na 160 kilometrov za hodinu. Rekonštrukčné práce s podobným cieľom sa už v roku 2000 ukončili na dvojkoľajovej trati Cífer - Trnava v dĺžke šesť kilometrov. Náklady na ich realizáciu dosiahli takmer 400 mil. Sk. Ešte v tomto roku by mali železnice čerpať z fondu ISPA financie aj na modernizáciu úseku Šenkvice - Cífer a staníc Rača - Trnava. Celkové náklady na projekt, ktorého ukončenie sa predpokladá v roku 2007, dosahujú podľa predbežných odhadov 136 mil. eur. ISPA prispeje v celom časovom horizonte na stavebné a rekonštrukčné práce sumou 58 mil. Sk. Železnice SR by tak ešte v tomto roku vyhlásili výberové konanie na dodávateľa diela. Dosiaľ nekonkretizovaný finančný príspevok schválila Európska komisia z ISPA aj na železničnú trať Trnava - Nové Mesto na Váhom. V súčasnosti prebieha projektová príprava stavebných prác na úsek Nové Mesto nad Váhom - Púchov. O prostriedky ISPA sa bude uchádzať aj úsek Svätý Jur - Cífer. Modernizáciu tratí na rýchlosť 160 km/h predpisuje železniciam Európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach a Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy a súvisiacich objektoch.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno a teplo. Najvyššia denná teplota 13 až 17, vo výške 1500 m okolo 8 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7 m/s.V stredu bude jasno až polojasno. Zrána ojedinele hmla. Nočná teplota 2 až -2, v horských dolinách miestami až -4, denná teplota 14 až 18 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Nočná teplota 4 až 0, denná teplota 13 až 17 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.10 a zapadne o 17.53 hod.

Amsterdamprehánky11
Atényoblačno19
Belehradoblačno14
Berlínpolooblačno12
Bratislavajasno17
Brusel oblačno12
Budapešťjasno13
Bukurešť oblačno13
Frankfurt polooblačno15 
Helsinkiprehánky2
Istanbulzamračené15
Kodaňoblačno9
Kyjevpolooblačno14
Lisabonoblačno16
Londýnobčasný dážď10
Madridoblačno17
Moskvaoblačno9
Oslooblačno4
Parížoblačno11
Prahapolojasno12
Rímpolooblačno21
Sofiaoblačno8
Štokholmzamračené4
Varšavaoblačno12
Viedeňpolooblačno17
Záhrebjasno16
Ženevapolooblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.