Hospodársky denník
USD48,008 Sk
EUR41,981 Sk
CHF28,582 Sk
CZK1,329 Sk
  Štvrtok  14.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Námornej plavbe odzvonili

Povráva sa, že sme predali lode Otava i Žilina pod cenu

Cyperské námorné spoločnosti Elmare Shiping Company a Delta Shiping Company kúpili dve slovenské námorné lode Otava a Žilina. Ich pôvodným vlastníkom bola Slovenská plavba a prístavy (SPaP). Obe lode boli od októbra 2000 či novembra 2001 vyviazané v Chorvátsku, pretože plavidlá nedisponovali platnými lodnými dokumentmi na prevádzku. Ekonomický riaditeľ SPaP Milan Brindzík nechcel konkretizovať predajnú cenu s odôvodnením, že ide o obchodné tajomstvo. Podľa informácií z FNM vedenie Slovenskej plavby a prístavov odpredalo spomínané dve námorné lode za vyše 100 mil. Sk. Táto skutočnosť mala medzi odborníkmi značný ohlas, pretože tým prakticky zanikla slovenská námorná plavba. Bývalý generálny riaditeľ SPaP Peter Poláček na okraj tejto skutočnosti uviedol: „Je zarážajúce, že počas troch rokov sa nenašiel kompetentný na FNM a MDPT SR, ktorý by sa spýtal, prečo tieto lode stratili dokumenty oprávňujúce ich plávať na moriach a vykonávať komerčnú činnosť. Po voľbách roku 1998, keď do funkcie ministra nastúpil Gabriel Palacka, z jeho iniciatívy bolo na hodinu odvolaných a neskoršie prepustených 17 členov orgánov spoločnosti a topmanažmentu. Do funkcie riaditeľa divízie Námornej dopravy vymenovali neskúseného človeka, ktorý nemal žiadne predpoklady na riadenie. Hneď na prvých zasadaniach nového predstavenstva a dozornej rady hospodárske vedenie spoločnosti malo na programe predaj námorných lodí. To všetko bez dôkladnej analýzy hospodárenia a prieskumu trhu. V roku 1998 počas predchádzajúceho vedenia mala divízia vyrovnaný rozpočet napriek tomu, že dokovanie lode Otava v čínskom prístave Kanton stálo takmer 12 mil. Sk. Bola vypracovaná koncepcia revitalizácie námornej dopravy deblokáciou pohľadávok z Ruskej federácie a podpísaná dohoda o dodaní 12 námorných lodí v priebehu päť rokov v deblokačnej výške 293 mil. USD.“

Na objasnenie, dokovanie znamená pravidelný dvojročný cyklus opráv lodí predpísaný registračnou spoločnosťou. Nie je to nič mimoriadneho, je to bežná rutinná povinnosť všetkých lodiarov a náklady sú započítané v nákladoch lode. Trvá to v priemere 7 až 14 dní. Loď je v suchom doku, urobia sa všetky prehliadky a opravy, ktoré nie je možné urobiť na mori. Pozitívne výsledky sú potom podkladom na obnovenie lodných dokumentov. Podľa tvrdenia Ing. Petra Poláčka: „Vedenie SPaP túto povinnosť zanedbalo, a tak sa stalo, že lode stratili platnosť lodných dokumentov a na tomto základe presviedčali akcionára - Fond národného majetku, že lode treba predať. Namiesto toho, aby lode zarábali (výnosy približne 4500 USD denne), musela SPaP platiť za vyviazanie lodí v Chorvátsku a náklady na časť posádky.“ Lode Žilina a Otava sú sesterské lode zo série štyroch námorných lodí postavených v lodenici Xingang Shipyard v Číne v roku 1988. Vtedy bola cena jednej asi 16 mil. CHF (približne 300 mil. Sk). Na svoje obdobie boli vybavené špičkovou technikou. Ich prevádzka bola vysoko ekonomická. V rokoch 1997/1998 boli ohodnotené renomovanou anglickou spoločnosťou trhovou cenou na 9,2 mil. USD. V roku 1997 vtedajšie vedenie predalo z podobných dôvodov námorné lode Zvolen a Kremnica. Predajom námorných lodí prišlo Slovensko o námornú plavbu, pričom Námorný úrad na ministerstve dopravy zatiaľ zostal. V súčasnosti prebieha ponukové konanie aj na loď Banská Bystrica, ktorá je poslednou vo vlastníctve SPaP. Po jej predaji slovenská námorná doprava definitívne zanikne.“

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude polojasno, na severe oblačno a ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na juhu miestami ešte okolo 15 stupňov. Spočiatku slabý premenlivý, postupne severný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 4 stupne, popoludní ochladzovanie.V piatok bude prevažne oblačno a miestami prehánky, asi od 700 m snehové. Veterno. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach okolo -5, denná teplota 4 až 9, na severe okolo 2 stupne. V sobotu bude polooblačno, na juhu až oblačno a ojedinele prehánky. Veterno. Nočná teplota 0 až -4, v dolinách severného a východného Slovenska okolo -6, denná teplota väčšinou 3 až 8 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.06 a zapadne o 17.56 hod.

Amsterdamprehánky9
Aténypolojasno15
Belehradpolooblačno15
Berlínzamračené5
Bratislavajasno14
Brusel dážď7
Budapešťjasno15
Bukurešť jasno16
Frankfurt zamračené10 
Helsinkipolojasno3
Istanbulpolojasno13
Kodaňjasno5
Kyjevjasno15
Lisabonoblačno12
Londýndážď9
Madridprehánky14
Moskvapolooblačno11
Oslojasno2
Parížprehánky14
Prahaoblačno9
Rímoblačno20
Sofiapolooblačno11
Štokholmjasno5
Varšavaoblačno7
Viedeňjasno15
Záhrebjasno18
Ženevaoblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.