|
|||||||||||||||||
Streda 20.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turisti chcú aj zábavuStrediská sú aj ako snehové eldorádo Hoci sa zdá byť zima u nás doma už za nami, pred mnohými z nás stále znejú sny o zábavnejšej zimnej lyžovačke. Obrovský rozmach pri používaní snoubordov a nových typov lyží vyvoláva hlavne u mladej generácie zvýšené požiadavky na konfiguráciu a tvar zjazdoviek. Plynulé a hladké plochy zjazdoviek tomuto typu športujúcej verejnosti už nevyhovujú. Naopak, chcú terénne nerovnosti, skoky, zákruty a iné prekážky na preverovanie vlastných síl. Túžby a požiadavky tejto skupiny ľudí viedli už pred pár rokmi k zriaďovaniu zvláštnych parkov nesúcich výstižné pomenovanie Fun-park. Spočiatku zariaďovali prevádzkovatelia zimných zariadení U-rampy na okraji zjazdoviek, čo však neodlákalo snoubordistov z klasickej lyžiarskej zjazdovky. Pre rozdielny štýl jazdy lyžiarov a snoubordistov rástol počet úrazov. Bol to ďalší dôvod k zriadeniu špeciálne upravených svahov. Keďže úprava trate vyžaduje špeciálnu techniku, bol ich vznik výzvou pre producentov strojov. Na zasnežených svahoch sa objavil prvý stroj Park Bully, ktorého výrobcom je nemecká spoločnosť Kässbohrer Geländefahrzeug AG Senden. Na základné vodidlo sa pripájajú prídavné zariadenia, ktoré znižujú na minimum rozsah ručnej práce pri stavbe jednotlivých prvkov trate. Vozidlo má motor Mercedes Benz s výkonom 240 kW, ktorý mu poskytuje dostatočný výkon aj pri maximálnom zaťažení v extrémnych polohách. Okrem toho firma Kässbohrer spracovala aj technologické postupy pre stavbu jednotlivých prvkov. U nás vyvíja aktivity v tomto smere spoločnosť Termont Martin. Fun-parky našli za krátky čas svojej existencie veľkú obľubu u používateľov. Jeho založenie a údržba je finančne pomerne náročná. Trať by mala obsahovať určité prvky, ktoré musia na seba nadväzovať. Na trati sú skoky, vlny, klopené zákruty, U-rampy a iné prvky, ktoré musia navzájom harmonizovať, aby trať zodpovedala predstavám používateľov a zároveň bola bezpečná. Pri projektovaní sa berie do úvahy aj prirodzený charakter terénu a veľkosť plochy, ktorá je k dispozícii. Zábavný park je náročný na množstvo snehu počas celej sezóny a, samozrejme, na priebežnú kontrolu počas celého dňa. Vietor, slnko, námraza, sneženie a dokonca aj dážď menia charakter trate, a tým aj jej bezpečnosť. V zábavných parkoch neexistuje stupnica namáhavosti, inak je to na zjazdovkách, preto je zhodnotenie vlastných síl a schopností veľmi dôležité. Namiesto červeného, modrého a čierneho označenia sa stretneme s tabuľami, ktoré upozorňujú na to, že používanie jednotlivých elementov je na vlastnú zodpovednosť a riziko. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |