|
|||||||||||||||||
Streda 20.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prekvapenia na 72. ženevskom autosalóneLákadlami CLK, Twinpulse, nová trieda E, ale aj športové kupé Škoda Tudor Na tohtoročnom prestížnom ženevskom autosalóne (7. až 17. marec 2002) sa predstavil medzi približne stovkou svetových a európskych premiér aj nový Mercedes CLK (foto 1). Tento dvojdverový automobil reprezentuje vo výrobnom programe osobných áut samostatný modelový rad. Má nový dizajn, žiaducu eleganciu a progresívne dynamický štýl. Oproti minulému modelu je nové kupé CLK o 71 mm dlhšie, o 18 mm širšie a o 42 mm vyššie. Rázvor náprav sa predĺžil o 25 mm na 2715 mm. Súčiniteľ odporu vzduchu sa pri novom kupé CLK znížil na 0,28, čo je v tejto automobilovej triede špičková hodnota. Sebavedomý charakter novej triedy CLK podporujú také markantné štylistické riešenia, ako je priebežný pás bočných skiel bez rámov s možnosťou ich úplného spustenia, pre značku typická lamelová maska chladiča s centrálne umiestenou hviezdou Mercedesu, novo interpretovaná čelná partia so štyrmi svetlometmi a ladná krivka profilu strechy typu kupé. Nový Mercedes CLK prichádza s novým podvozkom, výkonnejšími motormi a s náročnou technikou, ktorá mu zabezpečuje mimoriadny zážitok z jazdy. Šesť z celkovo siedmich motorov, ktoré sú v ponuke nového CLK, je nových s výkonom zvýšeným až o 20 kW (27 k) a točivým momentom vyšším až o 15 percent pri znížení spotreby oproti ich predchodcom priemerne o šesť percent. Vedúce miesto v novom rade zaujíma Mercedes CLK 500 (225 kW/306 k) a Mercedes CLK 55 AMG, ktorého upravený motor dosahuje najvyšší výkon 270 kW (367 k). S týmito hnacími agregátmi zrýchľuje nové kupé CLK zo státia na 100 km/h iba za 6,0, prípadne 5,2 sekundy. Na ženevskom autosalóne mali premiéru aj nové štvorvalce so systémom Twinpulse. Predstavujú kombináciu rôznych technológií, ktoré pri nízkej spotrebe ponúkajú značný pôžitok z jazdy a chod motora na úrovni šesťvalca. Majú hriadele na vyváženie, kompresor na preplňovanie, chladenie stlačeného vzduchu, variabilné časovanie ventilov a štvorventilovú techniku. Medzi ich predstaviteľov patria: CLK 200 Kompressor (120 kW/163 k) s konvenčným vstrekom paliva a CLK 200 CGI (125 kW/170 k) s priamym vstrekom benzínu, ktorý znižuje kombinovanú spotrebu paliva na 7,9 l/100 km. Výnimočnej pozornosti sa v Ženeve tešil tiež nový mercedes triedy E (foto 2). Okrem skoro 50 systémových inovácií má nová trieda E ako prvé vozidlo na svete elektronicky riadené dynamické sedadlo. Sedadlo vyhodnocuje uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie a rýchlosť jazdy. Zmenou svojho tvarovania uľahčí napríklad prekonať sediacej osobe odstredivé sily pri prejazde zákruty. V tvaroch tejto novej limuzíny vynikajú štyri elipsovité predné svetlá ako fascinujúce oči. Na ne nadväzuje kreatívna karoséria, ktorá má súčiniteľ odporu vzduchu v hodnote iba 0,26. Obsahuje nový koncept bezpečnosti a ochrany vrátane dvojstupňových bezpečnostných vankúšov a upínacích pásov. Novú triedu E začnú dodávať s tromi benzínovými šesť- a osemvalcovými motormi a výkonmi v rozsahu 130 až 225 kW. K dispozícii bude aj štvor- a päťvalec CDI druhej generácie s výkonmi 110 a 190 kW. Tieto nové pohonné agregáty zabezpečujú vyššiu dynamiku jazdy a zároveň ekologickú a hospodárnu prevádzku. Oproti svojim predchodcom dosahujú nižšiu spotrebu pohonných látok až o 0,9 litra na 100 odjazdených kilometrov. K dispozícii pre tieto agregáty bude šesťstupňová manuálna alebo päťstupňová automatická prevodovka s dvoma programami radenia. Nový Mercedes E má tiež prvýkrát vo svete z veľkosériovej výroby výnimočný elektrohydraulický brzdový systém. Tento systém skracuje brzdnú dráhu a poskytuje bezpečnejšie brzdenie v zákrutách. Pokyny vodiča prenáša káblom elektronicky a nie, ako je zatiaľ bežné, mechanicky či hydraulicky. Svojimi senzormi rozpozná rýchly presun nohy vodiča z plynového na brzdový pedál. Takúto jazdnú situáciu hodnotí systém ako núdzovú - zvýši tlak v brzdovom potrubí a zároveň posunie brzdové platničky bližšie ku kotúčom. Tým dosiahne maximálnu účinnosť platničiek pri zošliapnutí brzdového pedálu. V zákrutách zasa variabilne rozdeľuje brzdné sily na jednotlivé kolesá a zvyšuje tak účinok brzdového asistenta a systému ESP. Za jedno z najväčších prekvapení ženevského autosalónu, pretože sa s ním nerátalo, označili predstavenie štúdie pôsobivého športového kupé Škoda Tudor (foto 3), postavenej na konštrukčnom základe luxusnej limuzíny Superb. Tvorcovia tejto štúdie si vytýčili za cieľ prezentovať ňou tvorivý potenciál dizajnérov a technikov značky. Tudor je plne funkčný automobil. Využíva dostupné technológie a dá sa teda reálne vyrábať. Svojimi tvarmi a celkovým dizajnom vrátane typickej rebrovanej masky a smerom dozadu dynamicky sa zvyšujúcej siluety tvaru klinu, nezaprie, že patrí do rodiny vozidiel Škoda. Nízko položená karoséria Škody Tudor s dĺžkou okolo 4,8 metra na športovo upravenom podvozku profituje z dlhého rázvoru i šírky náprav. Benzínový šesťvalec 2,8 l DOHC 142 kW/193 k s päťstupňovou prevodovkou vytvára predpoklady na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za osem sekúnd a vyvinutie maximálnej rýchlosti 240 km/h pri kombinovanej spotrebe 9,9 l/100 km. Toto športové kupé je vybavené všetkými súdobými elektronickými bezpečnostnými systémami vrátane Peter Kresánek |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |