|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prvom roku krst i maturityŽelezničná spoločnosť prichádza s ambicióznymi plánmi V priestoroch bratislavskej Incheby sa včera začal 6. ročník medzinárodného dopravného veľtrhu Intertransport 2002. Prezentovať sa budú aj Železnice SR a novovytvorená Železničná spoločnosť, a. s. Generálny riaditeľ tejto spoločnosti Ing. Andrej Egyed na veľtrhu predstaví nielen logo spoločnosti, ale v prvom rade ciele. Na okraj tohtoročných úloh okrem iného poznamenal: V roku 2002 sme prežili nielen krst, ale do konca roka musíme aj maturovať. Veď naša spoločnosť si už na tento rok naplánovala zisk 72,4 mil. Sk. V nákladnej preprave chceme prepraviť 53,2 milióna ton tovaru a dosiahnuť zisk 585 mil. Sk. Železničná spoločnosť si chce udržať 60-percentný podiel na trhu nákladnej prepravy Slovenska. Aj v osobnej doprave sa ráta s udržaním doterajšieho rozsahu, a to 63,3 milióna prepravených osôb, čo je 13-percentný podiel z osobnej prepravy na Slovensku. Žiaľ, stále to bude znamenať stratu. Nám, samozrejme, nejde len o pozitívny ekonomický výsledok, ale tiež chceme začať s napĺňaním ambiciózneho programu modernizácie koľajových osobných i nákladných vozidiel. Budeme sa mimoriadne venovať najmä osobnej doprave. Na diaľkových tratiach ponúkneme kratší cestovný čas a vyšší komfort. Tie umožňujú vyrovnávať odstredivú silu v oblúkoch. Tým možno zvýšiť technickú rýchlosť vlaku nad súčasne dovolenú rýchlosť vlaku až o 25 %. Naše prepočty vravia, že tým sa čas z Košíc do Bratislavy skráti na tri a pol hodiny. Myslím si, že je to dobrý čas, pričom nechceme zostať iba pri tomto kroku. Tento projekt pripravujeme spolu s Českými dráhami, s ktorými prijmeme spoločné memorandum o tom, že máme ambície obsadiť stredoeurópsky dopravný priestor spoločnými silami. Osobnej doprave z hľadiska komfortu a rýchlosti veľmi pomohli IC a EC vlaky. Tie sú však zatiaľ stratové. A. Egyed ich zrušenie nepripúšťa: Našou ambíciou je, aby tieto vlaky neboli stratové. Zvyšovaním kvality a znižovaním času prepravy, prípadne môžeme ešte zvýšiť aj cenu za používanie týchto vlakov, avšak len do takej miery, aby sme neprevážali prázdne súpravy. Samozrejme, nebudeme sa venovať len osobnej doprave, ale modernizovať musíme aj nákladné vagóny, vyspelá Európa už nie je spokojná so zastaranými vagónmi. Osobnú dopravu Železničná spoločnosť v roku 2002 zabezpečí ako výkon vo verejnom záujme (95 % všetkých výkonov) a výkon na komerčnom princípe (EC, IC vlaky). Rozpočet vychádza z návrhu Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme medzi spoločnosťou a štátom, na základe ktorej spoločnosť naplní objednaný výkon v rozsahu 34 miliónov vlakových kilometrov za 6,9 mld. Sk. Z prepravy cestujúcich predpokladajú zisk za 2,2 mld. Sk. Zo štátneho rozpočtu na rok 2002 štát poskytuje len časť úhrady straty v osobnej doprave, teda niečo vyše 1 mld. Sk. Štátnym rozpočtom nepokrytú časť straty osobnej dopravy vo výške 3,8 mld. Sk, ŽS chce riešiť pohľadávkou voči štátu. Plánovaný hospodársky výsledok z osobnej dopravy vrátane EC, IC vlakov je strata 584,5 mil. Sk, pričom strata z prevádzky EC, IC vlakov sa očakáva vo výške 222 mil. Sk. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |