|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prostitúcia ďalej zostáva nezdanená a nekontrolovanáPíšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 02/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk Pochádzam z chudobnej rodiny z Považia z desiatich detí. S vyznamenaním som skončila strednú školu a pretože so si nenašla ani po štyridsiatich pokusoch dôstojne platenú prácu (všetko boli len podradné práce s mesačným platom brutto pod 5000 Sk, z čoho sa v SR nedá dnes dôstojne vyžiť ani na vidieku, nieto ešte v meste), stala som sa prostitútkou na voľnej nohe. Pretože som mladá a atraktívna a bez pasáka, tak zarábam, aby som mohla dôstojne žiť ja i moja budúca rodina, ak si ju raz založím. Moje povolanie sa mi nepáči, ale výborne vynáša... Chcem mať všetky podlžnosti voči štátu (poisťovniam, daňovému úradu) vybavené a v poriadku, preto ma zaujíma, ako je vyriešené na Slovensku zdaňovanie prostitúcie, lebo - keď som si chcela v októbri 2001 vybaviť živnosť na poskytovanie sexuálnych služieb - na živnostenskom úrade ma odmietli s tým, že to zákon neumožňuje. Ako mám podľa vášho názoru postupovať? V okolitých ekonomikách ako v Nemecku a Rakúsku to majú prostitútky vyriešené legálne a bez problémov. - Slovenská republika patrí medzi krajiny, ktoré sa hrdia titulom právny štát, ale v skutočnosti tu panuje ešte v mnohých odvetviach života bezprávie a mnohé spoločenské javy slovenské právo nerieši dostatočne, ale ich skôr obchádza. Vo väčšine je to podmienené osobnou statočnosťou vládnucich politikov, ktorí sa veľmi málo zaujímajú o spoločensko-ekonomické problémy a javy vo vlastnej krajine, ale oveľa viac ich zaujíma šanca a príležitosť nahromadiť si osobné majetky, výhody a profit akéhokoľvek druhu, pokiaľ sedia vo svojich úradoch, lebo vedia, že sú tam len dočasne. Typickým príkladom takéhoto kontraproduktívneho správania je aj dlhodobé odkladanie systémového riešenia fenoménu zvaného prostitúcia v SR. Pretože návrh zákona o prostitúcii z roku 1998 terajšia vláda ignorovala a neuviedla do života, následne bola aj zmena živnostenského zákona z roku 2001 v nepraktickom a nesystémovom duchu. Konkrétne ide o zákon číslo 279/2001 Z. z. (novela zákona číslo 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov), ktorý v ustanovení § 3. ods. 3 zaviedol, že živnosťou nie je ani činnosť, ktorá svojou povahou spĺňa znaky živnosti podľa § 2, ale je v rozpore s dobrými mravmi. Pod toto ustanovenie sa zahŕňa podľa výkladu niektorých tvorcov aj prostitúcia, hoci podľa názoru mnohých právnikov to nie je jednoznačné. Prostitúcia je spoločenská realita a bude ňou aj v budúcnosti, či sa to niekomu páči alebo nie. Podľa neoficiálnych informácií na Slovensku pracuje v erotických masážnych salónoch, v inej forme služieb či domáce priváty a na ulici niekoľko tisíc prostitútok, pričom veľa z nich pracuje načierno aj v zahraničí. Štát tým, že ich nezdaňuje a nelegalizuje tieto potenciálne príjmy z daní pre verejné financie, ochudobňuje kôš verejných financií tripartitou finančných strát: - nedostáva priamy výnos z daní z príjmov, čím podporuje čiernu ekonomiku, - stráca štátne financie na neproduktívnej podpore liečenia rozmáhajúcich sa venerologických chorôb (pohlavné choroby) a aids, - umožňuje nabaľovať sa na nekontrolovanú prostitúciu rôznym kriminálnym aktivitám (vydieranie, domové lúpeže, drogy atď.). Okrem uvedeného takýmto prístupom štátni úradníci devastujú spoločenské vedomie i hodnotovú morálku tých pracovníkov v hospodárstve SR, ktorí sú v stálom pracovnom pomere, musia tvrdo zdaňovať svoje príjmy a z nich odvádzajú dane štátu. Tento štát aj z ich daní platí štátnu správu, ktorá má za úlohu riešiť prostitúciu, ale tá to nerobí - čím vlastne hazarduje s peniazmi daňových poplatníkov. Z hľadiska vašej snahy riešiť problém systémovo, odporúčam viesť vlastnú evidenciu príjmov (peňažný denník) a zdaniť si ich podľa ustanovenia § 7 ods. 1 písm. c) zákona č. 366/1999 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov ako príjmy z podnikania vykonaného na základe iného ako živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov. V zmysle definície podnikania podľa Obchodného zákonníka si myslím, že služby prostitúcie spĺňajú znaky podnikania, a preto ju považujem za podnikanie. Uvedeným spôsobom vyriešite vašu iniciatívu legitímne riešiť zdaňovanie vlastných príjmov, aby ste nemohli byť obviňovaná z podnikania načierno. Čo sa týka uplatnenia výdavkov k zdaniteľným príjmom, odkladajte si potvrdenky a bločky k nakúpeným pracovným pomôckam, ktoré používate pri svojej práci (napríklad náklady na nákup špeciálneho erotického oblečenia, účelovej kozmetiky atď.). Verím, že sa v blízkej budúcnosti presadí racionálne riešenie, ktoré je pre štát i spoločenskú morálku jediné správne a žiaduce - prostitúciu zákonným rámcom vytlačia z centier miest na okraj do verejných domov, ktoré budú pravidelne kontrolované minimálne zdravotníckou službou, mravnostnou políciou a daňovými úradníkmi. Ing. Emil Burák, PhD. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |