|
|||||||||||||||||
Piatok 22.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Za čo body a za čo nieNič nie je dokonalé, teda ani bodovanie Nová vyhláška MH SR č. 419/2000 Z. z. o kategorizácii ubytovacích zariadení zjednodušila našu prácu, konštatovala na poslednom stretnutí Zväzu hotelov a reštaurácií jeho prezidentka Ing. Zuzana Šedivá. Pôvodná 125, ako náhrada za pôvodné odborové normy, značne sťažovala a komplikovala prácu manažérom a novým vlastníkom tých ubytovacích zariadení, ktorí poskytovali služby vyššej kvality, ale boli neprávom postihovaní za to, že pôvodná stavba nerešpektovala veľkostné normy alebo nedostatočne dlhá stena nedovoľovala umiestnenie o 4 centimetre dlhších postelí. Nová vyhláška dovoľuje dosiahnuť vyššie kategorizačné zatriedenie oveľa ľahšie, čím sa do určitej miery stráca prestíž hotelov, ktoré poskytujú skutočne kvalitné služby. Že nič na svete nie je dokonalé, potvrdzujú výhrady niektorých hotelierov, ktoré smerujú najmä k systému bodovania fakultatívnych znakov. Ich hodnota by mala byť prestížnym znakom zariadení. V hodnotách od jeden až po tridsať bodov za jeden fakultatívny znak nezdá sa byť logické získať 20 bodov za jazdeckú halu s koňom, päť bodov za masáž v objekte a len dva body za možnosť platenia kreditnými kartami. Je to úverový systém, ktorý podporuje prácu medzinárodných hotelových rezervačných systémov. V praxi na Slovensku sa okrem členov medzinárodných hotelových sietí využíva veľmi obmedzene, takže nie je zvláštne, že zo strany zahraničných hostí sa často ozývajú námietky proti obmedzeným možnostiam platieb úverovými kartami pri návšteve Slovenska. Nová norma túto službu akoby nechcela podporiť. Ubytovacie zariadenie, ktorému chýbajú body na dosiahnutie lepšej triedy, sa skôr rozhodne pre zriadenie sauny, ako keby malo vybaviť ubytovacie zariadenie mestského charakteru službami a zariadením bežným pre obchodne cestujúcu klientelu. Každá skúsenosť je dobrá vrátane tej z uplatňovania vyhlášky o kategorizácii. Ukázala, že fakultatívne znaky sú mimoriadne vhodným motivačným prostriedkom na profilovanie hotelov podľa ich prevažujúcej funkcie. Či už je to mestský a kultúrny, kongresový, kúpeľný, rekreačný cestovný ruch vrátane jeho ďalších foriem. Že nová vyhláška prináša nové pohľady a nové motívy smerujúce k špecializácii a zvyšovaniu kvality, to skonštatovali aj členovia ZHR SR. Vyhláška je tentoraz rámcovým dokumentom a ZHR SR ju chce zdokonaliť ďalšími štandardmi, na ktorých sa dohodnú všetci jeho členovia. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |