|
|||||||||||||||||
Piatok 22.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toyota i Peugeot v KolíneJ. Pribula, splnomocnenec vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu Vrátili ste sa z Francúzska, kde ste ako člen delegácie vedenej ministrom hospodárstva Ľ. Harachom rokovali aj vo firme Peugeot. Výstavba novej spoločnej automobilky spoločností Toyota a PSA Peugeot Citroën v českom Kolíne by mala predstavovať investíciu za 1,5 mld. eur. - Potvrdilo sa, že takýto projekt je šancou aj pre viaceré podniky zo Slovenska. Združenie automobilového priemyslu SR sesterskou organizáciu SAP ČR koordinujú kroky na zapojenie dodávateľov pre nový montážny závod. Rozhovory ministra Ľ. Haracha s vedením Peugeotu sledovali hlavný cieľ, podporiť naše aktivity smerom na nový závod v Kolíne, aby sa čo najviac slovenských podnikov prepracovalo do dodávateľských sietí novej automobilky. Minister zároveň predostrel francúzskym partnerom investičnú ponuku a pripravenosť SR pre prípad, že by systémoví dodávatelia spoločnosti Peugeot mali záujem o presun niektorých výrob do stredoeurópskej časti. Približne 90 % podnikov u nás je už v súkromných rukách. Aká je vaša predstava o efektívnej činnosti splnomocnenca vlády pre rozvoj automobilovej výroby na Slovensku? - Vláda prijala v roku 1998 Program rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Predstavuje komplex úloh z rôznych oblastí fungovania hospodárstva a spoločnosti. Útvar splnomocnenca vlády bol vytvorený na koordináciu činností spojených s ich plnením. Za pôsobenia môjho predchodcu Alfréda Richtera sa podnikli kroky, ktorých výsledky je možné dokumentovať úspechmi a rozvojom automobilových výrob na Slovensku v posledných piatich rokoch. Rozvoj automobilového priemyslu za účinnej koordinácie aktivít vlády, jednotlivých ministerstiev, ZAP SR, ZPZ SR, priemyselných komôr, Volkswagen Slovakia a Škoda Auto Slovensko sa stal skutočne konverzným programom slovenského priemyslu a zvlášť strojárstva. Za posledných päť rokov sa objem výroby v automobilovom priemysle strojnásobil a v súčasnosti zamestnáva okolo 55-tisíc pracovníkov. Vláda a ministerstvá musia aj do budúcna riešiť úlohy strategického smerovania rozvoja našej krajiny a vytvárať podmienky a systémové predpoklady pre tento rozvoj. Volkswagen Slovakia je typickým príkladom. Jeho investičným zámerom veľmi pomohli opatrenia na podporu nových investícií, prijaté vládami v poslednom období: zákon o industriálnych parkoch, nariadenie vlády o daňovom oslobodení novovzniknutých subjektov, zákon o významných zahraničných investíciách, zákon o investičných stimuloch. FNM poskytol svoju dcérsku spoločnosť AutoMartin na prípravu prostredia pre investorov. - AutoMartin založili s prípravou závodu VW v Martine. Táto organizácia slúži na pomoc potenciálnym investorom pri orientovaní a etablovaní sa v slovenskom podnikateľskom prostredí. Projekty, na ktorých sa AutoMartin podieľa, zabezpečujú vytvorenie 4800 až 5000 a nepriamo ďalších 6000 pracovných miest. Objem investícií nadviazaných na tieto projekty dosahuje 15 mld. Sk. Obrat za tovar, energie, materiály a služby zo Slovenska je 3 - 5 mld. Sk ročne. Na realizáciu projektov pre investorov pritom štát vynaložil 850 mil. Sk. Cez efekty na zamestnanosť a ďalšie oblasti, vyšla návratnosť týchto prostriedkov na 1,7 roka. Môžete to bližšie ozrejmiť? - Návratnosť je v zamestnanosti ľudí, vo zvýšení kúpyschopnosti, v daňových odvodoch, znížení importu investíciami pre budúci rozvoj. Na dovoze pre automobilový priemysel sa podieľal i dovoz investícií. Tie v automobilovom priemysle dosiahli v minulom roku takmer trojnásobok oproti predchádzajúcemu roku, viac ako 28 mld. Sk. Z tohto objemu takmer 50 % išlo do technológií. VW Slovakia v predchádzajúcom roku investoval 15,4 mld. Sk, z toho do technológií 9,9 mld. A v industriálnych parkoch Lozorno, Kuster a Plastic Omnium to bolo takmer 10 mld. Sk. Z toho do technológií 2,7 mld. Sk. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |