|
|||||||||||||||||
Piatok 22.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cez VW do iných automobiliekŠtatistický úrad SR zverejnil výsledky priemyselnej výroby za rok 2001, ktorá sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 14,6 %. Automobilový priemysel je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich odvetví nášho národného hospodárstva. Výroba na štyroch kolesách dosiahla v roku 2001 objem viac ako 150 mld. Sk a jej podiel na priemyselnej produkcii dosiahol 16,73 %. Krajiny, v ktorých podiel automobilového priemyslu sa pohybuje medzi 17 - 20 % z priemyselnej produkcie krajiny, sa hodnotia ako vyspelé. Som rád, že Slovensko sa k tomuto ukazovateľu čoraz viac približuje. Slovenský automobilový priemysel, ktorý v predstavách mnohých reprezentuje len Volkswagen (VW) Slovakia, už z takmer 40 % reprezentujú výrobcovia komponentov a ich podiel na celkovom objeme z roka na rok rastie. Máme výrobcov, ktorí spĺňajú najvyššie kritériá kladené na dodávateľov komponentov, kde samozrejmosťou sú certifikácie podľa noriem ISO, VDA. Produkcia slovenského automobilového priemyslu je proexportne zameraná. Z celkového vývozu SR reprezentuje 23,9 % a jej podiel sa stále zvyšuje. Objem vývozu automobilového priemyslu rastie rýchlejšie než vývoz Slovenska ako celok. Tak ako na obrate automobilového priemyslu i na vývoze sa okrem VW Slovakia už 40 percentami podieľajú ostatní slovenskí výrobcovia v automobilovom priemysle. V zahraničnom obchode Slovenska za rok 2001 sme dosiahli nelichotivé mínusové saldo 103,2 mld. Sk, čo je takmer 2,5-násobok roku 2000 alebo 1999. Napriek takému vysokému saldu automobilový priemysel dosiahol kladný výsledok. Podotýkam, že tento výsledok zahŕňa všetky dovozy pre výrobnú spotrebu, investície a tiež dovoz vozidiel všetkých kategórií a náhradných dielcov na tieto vozidlá. Investície mali zásadný vplyv na rast výroby, hlavne v oblasti komponentov. Kvalita domácich výrobcov sa prejavila v tom, že keď výroba komponentov medziročne vzrástla o 16,2 %, dodávky pre výrobcov mimo VW vzrástli až o 24 %. Najvyšší nárast bol v dodávkach pre Ford, ktoré vzrástli takmer o 3 mld. Sk. Dodávky komponentov zahŕňajú prierez hutníckeho, strojárskeho, elektrotechnického a chemického priemyslu. Dominuje produkcia káblových zväzkov, potom prevodoviek, spojok, náprav a sedačiek, rastú tiež dodávky z oblasti hutníctva. Výroba osobných automobilov vo VW Slovakia ustavične rastie a aj napriek zmenám vo výrobe modelov i v roku 2001 bolo vyrobených viac ako 181-tisíc osobných automobilov. Mierne vzrástla výroba ťažkých nákladných automobilov v Tatra Sipox Bánovce nad Bebravou, ale ostatné výroby stagnovali. Subdodávateľskú sieť sme začali budovať tak, aby slúžila nielen pre tuzemských výrobcov, ale tak, aby slovenské firmy poskytovali dodávky pre medzinárodné automobilové korporácie. Naša subdodávateľská sieť musí byť pripravená na skutočnosť, že keď sa stabilizujú krajiny na východ od našich hraníc, otvoria sa nové možnosti výrobcom automobilov. Nesmieme na túto skutočnosť zabúdať, lebo to budú nové trhy a pokiaľ budeme súčasťou medzinárodnej subdodávateľskej siete, máme v budúcnosti otvorenú cestu na východ. V roku 2001 nastal obrat v predaji vozidiel a bol zastavený pokles predajov, ktorý sme zaznamenávali od roku 1998. Vplyv na nárast predajov mala aj zlepšujúca sa situácia v prístupe k finančným zdrojom (lacnejšie úvery, a tým aj lepšie lízingové podmienky, vyššia konkurencia lízingových spoločností, a tým aj hľadanie výhodnejších podmienok, ktoré sa prejavili vo zvýšení záujmu o kúpu vozidiel na lízing o 20 %), ale aj fakt, že uplynula trojročná lehota od vysokých predajov v roku 1998 a nastupuje obnova vozidiel, hlavne pri vozidlách kupovaných na podnikateľské účely. Pozitívnu úlohu zohralo i znížené daňové zaťaženie podnikateľských subjektov (pokles dane z príjmu zo 40 % na 29 %). Aj keď konštatujeme, že rok 2001 bol rokom nárastov predajov vozidiel, v kontexte súvislostí - veku vozidlového parku a stupňa motorizácie - aj tento predaj je nedostatočný a neumožňuje nám výraznejšie zmeny v týchto ukazovateľoch. Jozef Uhrík prezident ZAP SR |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |