|
|||||||||||||||||
Piatok 22.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lízing nielen podnikateliaMajitelia lízingových spoločností sa nemôžu sťažovať na uplynulý rok, pretože pre lízingový trh bol rekordný. Objem obchodov s hnuteľným majetkom sa v porovnaní s rokom 2000 zvýšil takmer o polovicu, na 34,8 mld. Sk. Výsledky hospodárenia zverejnila Asociácia lízingových spoločností, ktorá združuje 34 firiem. Členovia asociácie obsadzujú až 95 % domáceho trhu, pričom desať najväčších členov asociácie sa podieľa na obchodoch približne 90 percentami. V štruktúre lízingu z roka na rok rastie podiel strojných zariadení a výrobných technológií na celkovom lízingu hnuteľných premetov. Nárast v tejto komodite v porovnaní s rokom 2000 dosiahol 2,2 mld. Sk, čo je viac ako 65 %. Je to pozitívny signál pre celú slovenskú ekonomiku. Mimoriadne vysoký záujem prejavili podnikatelia i ďalší klienti o automobily. Za nákladné vozidlá, ťahače a prívesy išlo 6,08 mld. Sk, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast takmer o 49 %. Osobné a úžitkové automobily sa za uplynulý rok prvýkrát sledovali osobitne. V súčte dosahujú hodnotu 21,07 mld. Sk, čím sa opäť stávajú najžiadanejšou lízingovou komoditou s podielom 60 %. V porovnaní s rokom 2000 zaznamenal nárast v lízingu osobných automobilov až o 42 %. K rastu došlo aj v samotnom predaji osobných automobilov a lízing sa na celkovom predaji nových osobných automobilov podieľal 51,4 %. Taký vysoký podiel sa darí dosahovať rôznymi marketingovými akciami a výhodnými ponukami, ktoré sú zamerané na klientov lízingových spoločností nielen z radov podnikateľských subjektov, ale aj z radov konečných spotrebiteľov. Čiže lízingové spoločnosti sčasti preberajú funkciu bánk, keď sa nástroj financovania typický pre podnikateľský sektor stáva prostriedkom aj pre spotrebiteľov - konečných užívateľov. V štruktúre lízingu osobných automobilov, ktoré sa používajú na podnikanie, dosiahol ich počet 19 588 a pre konečných spotrebiteľov na osobnú potrebu 14 334 automobilov. Veľký záujem najmä radových klientov - občanov je aj o lízing ojazdených automobilov, kde sa uzatvorilo 4974 zmlúv. Minimálny záujem prejavila klientela o predaj vozidiel na splátky, a to tak nových, ako aj ojazdených. Pri uzatváraní lízingovej zmluvy sa treba upriamiť na niekoľko dôležitých skutočností. Zmluva o lízingu auta by nemala byť uzavretá na menej ako tri roky, pretože v prípade kratšieho obdobia už nejde podľa prezidenta Asociácie lízingových spoločností Miloša Randáka o lízing, ale o predaj na splátky. Výhodné a bezpečné lízingové zmluvy uzatvárajte radšej so spoločnosťou, ktorá dlhodobo spolupracuje s predajcom áut. V dobrej lízingovej zmluve musí byť uvedený presný opis predmetu lízingu, spôsob splácania, splátkový kalendár a upozornenie, kto lízingový obchod financuje. V poslednom období po krachu nebankových inštitúcií, akými je napríklad BMG Invest, sa čoraz viac záujemcov chce preventívne ochrániť pred možnými dôsledkami krachu lízingovej spoločnosti. Klientom teda možno odporúčať, aby si nároky a pohľadávky na lízingovú spoločnosť v prípade jej konkurzu dohodli presne v zmluve, čo by im malo zabezpečiť bezproblémový prístup pri prihlasovaní pohľadávky. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |