Hospodársky denník
USD47,686 Sk
EUR41,79 Sk
CHF28,633 Sk
CZK1,341 Sk
  Streda  27.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nájsť tú správnu rovnováhu

Ide o komplexnú ochranu slovenského agrokomplexu

Pod kepienkom globalizácie vstúpili obchodné reťazce razantným spôsobom na trh Slovenskej republiky. Uskutočňujú predaj vo veľkoplošných alebo centrálne zriadených maloobchodných jednotkách, super- a hypermarketoch, ktoré sú súčasťou reťazcov s ekonomickou silou, niekedy porovnateľnou i s násobkom nášho hrubého domáceho produktu. Vyznačujú sa veľkou výťažnosťou predajnej plochy, vysokou produktivitou práce, výrazným rozšírením ponuky v oblasti maloobchodu. Vytvárajú tlak na zvýšenie efektívnosti a prijímanie inovácií v ostatných maloobchodných predajniach. Na druhej strane sú dôsledne orientované na zisk, dosahovaný

často za cenu

miestnych, dokonca i celospoločenských negatívnych skutočností vrátane deformácie trhu. Skúsenosti z USA i krajín Európskej únie umožňujú zovšeobecniť ich opakovaný priebeh pôsobenia na miestne trhy: razantný nástup na trh a oslabenie konkurencie i pomocou využívania kalkulovanej straty, likvidácia konkurencie, realizácia zisku, upevnenie monopolného postavenia. Odborné analýzy o praktikách obchodných reťazcov a o ich vplyve na hospodárstvo dôrazne upozorňujú na nasledujúce dôsledky nekoordinovaného rozvoja obchodných reťazcov:

- útlm ekonomických aktivít regiónu,

- znižovanie daňovej výnosnosti regiónu s priamymi dosahmi na jeho financovanie,

- nárast nezamestnanosti v poľnohospodárstve, potravinárskom, spracovateľskom priemysle a obchode,

- umŕtvovanie života v prirodzených centrách a zníženie obchodnej obslužiteľnosti obcí.

Tieto skutočnosti viedli zákonodarcov viacerých krajín k zakotveniu zákazu zneužívania ekonomickej sily, buď v osobitnom zákone, alebo k zakomponovaniu do zákona o hospodárskej súťaži. Existujú aj právne úpravy povoľovacieho konania pri zriaďovaní nových obchodných prevádzok. Napríklad v Belgicku pôsobenie reťazcov upravuje osobitný zákon z 29. 6. 1975, ktorý sa vzťahuje na maloobchodné jednotky s plochou prevyšujúcou 1000 štvorcových metrov. Obsahuje i povoľovacie konanie pri zriaďovaní ďalších obchodných prevádzok. Obdobne podľa francúzskej zákonnej úpravy (zák. č. 96/1988), každý nový obchod s určitou výmerou musí získať povolenie od zvláštnej

V ČR obchodné reťazce čiastočne zlikvidovali viaceré výrobné odvetvia, najmä v potravinárskej oblasti. Preto zákon o ochrane hospodárskej súťaže z roku 2001 zakazuje dlhodobé ponúkanie a predaj tovaru za neprimerane nízke ceny, ktoré

majú za následok

narušenie hospodárskej súťaže. V Nemecku prijali opatrenia o podnikoch ovládajúcich trh (GWB), v Portugalsku zákon o ochrane a podpore súťaže č. 317/1993 z 9. 10. 1993, v Španielsku zákon č. 3/1991, v Taliansku zákon č. 192/1988. Problematika obchodných reťazcov nie je upravená v práve Európskej únie, nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva, obsiahnuté v Európskej dohode o pridružení, ani medzi priority odporúčané v príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu únie. Konkrétna podoba a finančné vyjadrenie praktík obchodných reťazcov je v odborných kruhoch pomerne známa. Sú spracované aj niektoré analýzy, z ktorých je možné vychádzať. Vyslovujem obavu, či medzi takéto praktiky nepatrí aj:

- vynucovanie vstupných poplatkov za zaradenie do evidencie dodávateľov vo výške od 10-tisíc do 100-tisíc, 200-tisíc Sk za jednu prevádzku (predajňu),

- vynucovanie plnení za zaradenie tovaru do predaja v rozpätí 5-tisíc až 25-tisíc Sk alebo určité percento z predaja,

- vynucovanie plnení za umiestnenie tovaru na výhodnom mieste od 5-tisíc do 15-tisíc Sk mesačne,

- vynucovanie neprimeraného príspevku na úhradu nákladov na propagáciu vo výške od 3-tisíc do 25-tisíc Sk, zliav vo fakturácii, akciových zliav a pod.,

- vynucovanie zliav z dôvodu otvorenia prevádzky obchodného reťazca - prvú objednávku zdarma, prvé vyloženie regálu zdarma a pod.,

- vynucovanie praktík, podľa ktorých tovar zostáva vlastníctvom dodávateľa až do predaja tretej osobe.

Jednu z analýz o správaní sa obchodných reťazcov na vnútornom trhu SR spracoval i Protimonopolný úrad SR, kde sa konštatuje:

Obchodné reťazce v rámci svojich odpovedí prevažne potvrdili uplatňovanie uvedených praktík. V zásade tieto praktiky označujú obchodné reťazce ako štandardné obchodné zvyklosti, ktoré sa obchodnej etike nepriečia a nie sú v rozpore ani s marketingovou politikou uplatňovanou centrálami obchodných reťazcov v zahraničí.

Čo je dôležitejšie, úrad hodnotí možný dosah politiky obchodných reťazcov: Obchodné reťazce uplatňujú v obchodnom vzťahu rozličné praktiky - poplatky za prístup do „regálov“ obchodného reťazca, praktiky smerujúce k nerovnomernému rozloženiu rizika medzi dodávateľa a obchodný reťazec a praktiky, ktorých cieľom je transfer nákladov súvisiacich s predajom na výrobcu. Praktiky, ktoré uplatňujú obchodné reťazce voči svojim dodávateľom, môžu vytvoriť asymetriu v hospodárskej súťaži na trhu dodávateľov tovarov. Napríklad výrobca, ktorý získa prístup do regálu obchodného reťazca, nemusí byť nevyhnutne ten najlepší, najefektívnejší, s najlepšou ponukou a preferovaný zákazníkmi, ale ten, kto je schopný, prípadne ochotný platiť poplatky. Navyše, praktiky môžu pôsobiť pre dodávateľov aj ako vyššia bariéra vstupu do odvetvia, obmedzovať počet výrobcov - dodávateľov do obchodného reťazca, odčerpávať výrobcom zdroje na inovácie, vývoj nových produktov,

budovanie značky,

a tým vplývať na zníženie konkurencieschopnosti výrobcov. Zneužívanie ekonomickej sily reťazcami potvrdzujú tiež zistenia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, Únie podnikateľov a zamestnávateľov potravinárskeho priemyslu a poslanecký prieskum. V praktickej rovine sú možné rôzne riešenia:

- Akceptovať živelnosť trhu, nerobiť nič a následne znášať následky. Dosahy cieľavedomých praktík obchodných reťazcov vždy platil občan - daňový poplatník a spotrebiteľ v jednej osobe.

- Bojovať proti obchodným reťazcom, čo považujem za rovnako nezmyselné ako ničenie strojov v rannom štádiu kapitalizmu.

- Prijatie vyváženej právnej úpravy vytvárajúcej základný rámec na nastolenie rovnováhy medzi slobodou hospodárskej súťaže a možnosťou zneužívania ekonomickej sily.

Prikláňam sa skôr k tretej možnosti.

Ešte z federácie sa zachovala tradícia veľmi subjektívneho a rôznorodého pohľadu na trhovú ekonomiku a hospodársku súťaž. Oba ekonomické inštitúty upravuje ústava v časti o hospodárstve SR, v čl. 55 nasledujúcim spôsobom:

- Hospodárstvo SR sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.

- Slovenská republika chráni a podporuje hospodársku súťaž.

Vo všeobecnosti existuje tendencia chápať ustanovenie odseku 1 o princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky len ako proklamatívne, zatiaľ čo odsek 2 o ochrane a podpore hospodárskej súťaže jednoznačne normatívne. Rozličné nazeranie je základom disproporcie medzi pohľadmi, aká má byť trhová ekonomika a trhové prostredie Slovenskej republiky a ako a hlavne prečo má byť chránená

hospodárska súťaž. Nabáda k tomu aj samotná konštrukcia zákona č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže, účelom ktorého je ochrana hospodárskej súťaže pred jej obmedzovaním, ako aj vytváranie podmienok na jej ďalší rozvoj s cieľom podporiť hospodársky rozvoj v prospech spotrebiteľov. Zákon však neobsahuje všetky potrebné inštitúty zabezpečujúce jeho cieľ. Zákon a v rámci neho i aplikácia štátnymi orgánmi v praxi nepomáha k podpore hospodárskeho rozvoja a orientácii trhovej ekonomiky sociálnym a ekologickým smerom. Princípy charakterizujúce základ hospodárstva, akoby ani neboli. Podľa dôvodovej správy k čl. 55 ústava „utvára ekonomickú bázu na materializáciu ústavných práv a slobôd a občianskej, národnej i politickej zvrchovanosti. Konkretizujú sa a do sféry hospodárstva premietajú základné ustanovenia o zvrchovanom, demokratickom právnom štáte“. Hospodárska politika štátu nedostatočne

vytvára rámec

na existenciu takých trhových vzťahov, ktoré by prispievali k uplatneniu ústavných práv. Komentár k Ústave Slovenskej republiky od autorov Milan Čič a kolektív, vydaný Maticou slovenskou v roku 1997, bližšie charakterizuje čl. 55: „Ústava však poskytuje ochranu iba takému trhovému hospodárstvu, ktoré rešpektuje sociálne a ekologické aspekty, teda spoločensky funkčnému hospodárstvu. Dôraz na princípy sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky úplne korešponduje so základnými ľudskými právami a slobodami, najmä čl. 15 a čl. 20 Ústavy SR, hospodárskymi a sociálnymi právami (čl. 35 a nasl. Ústavy SR) a právom na priaznivé životné prostredie a jeho ochranu (čl. 44 a nasl. Ústavy SR). So zreteľom na uvedené práva a slobody, ktoré ústava každému zaručuje, je samozrejmé, že celý systém hospodárstva Slovenskej republiky spočíva na rešpektovaní týchto práv. Spoločensky funkčná trhová ekonomika môže byť len sociálna a ekologická trhová ekonomika. Iná koncepcia trhovej ekonomiky, ktorá by neprihliadala na uvedené aspekty, by bola spoločensky neúnosná a vo svojich konečných dôsledkoch by poškodzovala aj základné práva a slobody, narušila by optimálne

súvislosti a väzby

medzi sociálnou sférou, prírodou a spoločenskou výrobou.“ Z teórie práva je zrejmé, že ustanovenie čl. 55 o princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky je všeobecne záväzné. A vzhľadom na teritoriálnu a personálnu pôsobnosť na území SR zaväzuje i všetky subjekty vykonávajúce podnikateľskú činnosť. Ale aj politikov, bez ohľadu na ich príslušnosť k ľavici alebo pravici, koalícii a opozícii. Pravica má legitímne právo presadzovať pravicové politické opatrenia, ústavou zakotvený charakter hospodárstva by však tiež mala akceptovať. Podľa dôvodovej správy „trhová ekonomika a jej mechanizmy nevylučujú úlohu štátu. Štát vytvára a podporuje hospodársku súťaž, určuje jej pravidlá formujúce podnikateľskú stratégiu rôznych trhových subjektov. V spolupráci s nimi štát utvára základný rámec pre sociálno-ekonomickú mikrostratégiu...“ Skutočné smerovanie trhovej ekonomiky k sociálnym a ekologickým záujmom spoločnosti štátne orgány realizujú výlučne na

základe ústavy,

v jej medziach a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Očakávať, že trhové prostredie vyrieši všetko, je predsa len trochu zastarané. Na tému vzťahu štátu a trhu zaujímavý je názor profesora Josepha E. Stiglitza, nositeľa Nobelovej ceny za ekonómiu, svojho času poradcu prezidenta B. Clintona a bývalého viceprezidenta Svetovej banky: „Už veľakrát sme videli dôsledky neúmernej deregulácie a nekontrolovateľnej živelnosti trhov. Teraz len treba odolať pokušeniu nastoliť opačný extrém. Nájsť tú správnu rovnováhu je výzva našej doby.“

Návrh zákona o obchodných reťazcoch predstavuje alternatívu prispievajúcu k odstráneniu legislatívneho vákua, umožňujúceho nerešpektovať ústavou zakotvené princípy sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky a zneužívanie hospodárskej súťaže na cieľavedomú plošnú likvidáciu konkurencie. V priebehu prípravy návrhu zákona, ale i po jeho predložení do NR SR, začala rôznorodá diskusia, aj keď mierne prevažovali pozitívne názory na vytvorenie zákonného rámca pre rovnováhu medzi slobodou hospodárskej súťaže a zneužívaním ekonomickej sily. Osobne som presvedčený o potrebe tejto právnej úpravy. Očakávam, že počas prerokúvania návrhu zákona, najmä v druhom čítaní, budú dopracované aj niektoré, už teraz zrejmé disproporcie v paragrafovom znení. Primeraná ochrana slovenského poľnohospodárstva, potravinárskeho, spracovateľského a iných odvetví priemyslu a obchodu pred zneužívaním ekonomickej sily a inými

nečestnými praktikami,

by mala patriť medzi národné a štátne záujmy Slovenskej republiky. Správajme sa ako múdri hospodári a učme sa od krajín Európskej únie a USA dbať na svoje citlivé miesta v hospodárstve (trh práce a kvotácia poľnohospodárskej výroby v únii, americká oceľ). Aj ony hľadajú rovnováhu medzi integračnými tendenciami a ochranou národných a štátnych záujmov. Z hľadiska vlastných občanov im to slúži ku cti.

Vladimír Faič

poslanec NR SR

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, na horách časom oblačno. Najvyššia denná teplota 9 až 14, v severnej polovici územia zväčša okolo 6 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Severný vietor 2 až 5, na juhozápade a východe miestami okolo 7 m/s. Vo štvrtok bude jasno až polojasno, na východe časom až oblačno a na horách ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -1 až -5, v údoliach okolo -7 stupňov, denná teplota 10 až 14, na severe okolo 7 stupňov. V piatok bude jasno alebo len malá oblačnosť. Nočná teplota 0 až -4, v údoliach okolo -6 stupňov, denná teplota 11 až 16, na severe okolo 9 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.40 a zapadne o 19.15 hod.

Amsterdampolojasno12
Aténydážď6
Belehradpolooblačno9
Berlínjasno9
Bratislavapolooblačno12
Brusel oblačno9
Budapešťpolooblačno11
Bukurešť dážď8
Frankfurt jasno9 
Helsinkipolojasno6
Istanbuldážď8
Kodaňoblačno11
Kyjevoblačno9
Lisabonpolojasno17
Londýnpolojasno12
Madridpolojasno21
Moskvaslnečno1
Oslodážď so snehom3
Parížjasno11
Prahapolooblačno9
Rímpolooblačno14
Sofiadážď3
Štokholmpolojasno9
Varšavajasno8
Viedeňpolooblačno8
Záhreboblačno8
Ženevajasno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.