|
|||||||||||||||||
Streda 27.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dať prísľub a skutočnosť?Aby si účastník mohol vybrať to, čo chce Rok 2002 je posledným rokom monopolu Slovenských telekomunikácií na poskytovanie hlasových služieb v pevnej telekomunikačnej sieti. V zmysle zákona o telekomunikáciách by od 1. 1. 2003 mali byť na slovenskom telekomunikačnom trhu vytvorené podmienky na plné liberalizované telekomunikačné prostredie. Súčasnému slovenskému telekomunikačnému trhu na poli hlasových služieb dominuje tzv. silná trojka, tvorená okrem Slovenských telekomunikácií dvoma mobilnými operátormi EuroTel a Orange (Globtel), ktorú dopĺňajú ďalší menší operátori, poskytujúci prenos hlasu prostredníctvom VoIP. Súčasná situácia na trhu sa vyznačuje presunom účastníkov z pevnej siete do sietí oboch mobilných operátorov, v dôsledku čoho počet mobilných účastníkov prevýšil počet účastníkov v pevnej sieti. Podľa súčasného znenia zákona o telekomunikáciách je dominantný operátor povinný zaviesť k 1. januáru 2003 službu výber prevádzkovateľa (Carrier selection a Carrier pre-selection). Od 1. januára 2005 má byť v pevnej sieti zavedená funkcia prenositeľnosť čísla pre geografické čísla. Zákon vôbec nerieši neviazaný prístup k miestnemu vedeniu (local loop unbundling) a liberalizačné aspekty, napríklad prenositeľnosť čísla v mobilných sieťach. Deklarovanie podmienok pre liberalizované prostredie v zákone o telekomunikáciách neznamená, že sa stane skutočnosťou okamžite k 1. januáru 2003. Na dosiahnutie ideálneho stavu, keď na trhu pôsobí viacero prevádzkovateľov hlasových služieb, ktorí majú medzi sebou uzavreté prepojovacie dohody a účastník si môže vybrať prevádzkovateľa, ktorý najlepšie vyhovuje jeho potrebám, je potrebné zabezpečiť množstvo krokov, pre ktorých realizáciu do 1. 1. 2003 zostáva čoraz menej času. Zásadným problémom sa javí spôsob realizácie týchto krokov. Ako aktér tu vystupuje regulačný orgán (Telekomunikačný úrad SR), dominantný operátor pevnej siete (Slovenské telekomunikácie) a alternatívni operátori, pre ktorých pôsobenie na trhu hlasových služieb je determinované uzavretím zmluvy o prepojení s dominantným operátorom. Práve určenie podmienok na uzavretie prepojovacích dohôd sa javí veľmi dôležitým faktorom pre činnosť alternatívnych operátorov na trhu. Je len logické, že dominantný operátor nemá záujem o pôsobenie väčšieho počtu alternatívnych operátorov na trhu, ktorí mu ukrajujú z dosiaľ jeho krajca. Preto je dôležité splnenie požiadaviek na zabezpečenie rovnakých podmienok na trhu, ako stanovenie maximálnych cien za volania medzi sieťami regulačným orgánom, povinnosť pre osloveného prevádzkovateľa uzavrieť zmluvu o prepojení, stanovenie technických, realizačných a ďalších podmienok na prepojenie sietí. Hoci sa na Slovensku blíži termín úplnej liberalizácie hlasových služieb, neboli doteraz urobené skoro žiadne relevantné kroky, ktoré by dávali predpoklad, že termín určený v zákone bude zabezpečený, teda, že k 1. 1. 2003 budú existovať presné pravidlá, podľa ktorých bude možné uzatvárať zmluvy o prepojení medzi prevádzkovateľmi telekomunikačných sietí. Na vytvorenie týchto podmienok je potrebné najmä určiť náklady na prepojenie v pevných sieťach, napríklad na základe modelu LRIC (Long Run Incremental Cost), ktorý bol akceptovaný i Českým telekomunikačným úradom. Je potrebné vytvoriť kritériá na vydávanie licencií na poskytovanie hlasových služieb v pevných sieťach a stanoviť také podmienky na telekomunikačnom trhu, ktoré nebudú diskriminovať alternatívnych operátorov a zvýhodňovať dominantného operátora. Je potrebné vydať regulačné usmernenie, týkajúce sa náležitostí potrebných na uzatváranie zmlúv o prepojení a vymedziť číselné množiny pre alternatívnych operátorov. Príslušný úrad musí aj určiť druhy rozhrania, na ktorých bude možné realizovať prepojenia medzi sieťami, a stanoviť ich technické špecifikácie a parametre a pripraviť podmienky a špecifikácie na poskytovanie služieb voľba prevádzkovateľa (Carrier selection a Carrier pre-selection) a prenositeľnosť čísla. Pri zabezpečovaní týchto úloh bude kľúčovú úlohu zohrávať hlavne regulačný orgán, ktorý musí mať na tento účel k dispozícii dostatok právomocí. V opačnom prípade sa opäť potvrdí pravidlo: Keď trh nereguluje regulátor, jeho úlohu preberá najsilnejší operátor. Nie je potrebné dodávať, že toto by malo zničujúce dôsledky na liberalizáciu telekomunikačného trhu. Ing. Juraj Perényi Globtel - riaditeľ Hlasových služieb |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |