|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zamatový zvuk silné lákadloNové Daewoo Magnus dostanú zákazníci už z hliníkovej liatiny Daewoo Motor predstavuje v týchto dňoch svetu dve extravagantné novinky. Luxusný automobil vyššej strednej triedy - Daewoo Magnus a jeho radový benzínový šesťvalec montovaný tak trochu paradoxne vpredu naprieč. Netradičné uloženie pohonného agregátu prináša novému automobilu hneď niekoľko výhod. Podarilo sa vyvážiť zotrvačné sily znížením vibrácií, odstránením voľných síl a momentov, ako aj znížením kolísania krútiaceho momentu z dôvodu vyššej frekvencie pracovných zdvihov motora. Nový motor, ktorý má v Daewoo interné označenie L6, má nižšie vibrácie aj vďaka použitiu nového krytu a novej olejovej vane odliatej z hliníkovej zliatiny. Kompaktnou stavbou motora sa minimalizoval jeho akustický hluk, čo celkom samozrejme prispelo aj k zníženiu hladiny hluku v interiéri. Zamatový zvuk má nový agregát vďaka cielenej lineárnej charakteristike akustického tlaku. Ohľaduplnosť k životnému prostrediu je už nevyhnutnou súčasťou priemyslu a tak ju neobchádza ani Daewoo Motor. Nový agregát určený pre Magnus s veľkou rezervou spĺňa medzné emisné hodnoty stanovené normou platnou pre Severnú Ameriku (ULEV). K zníženiu emisií uhľovodíkov bezprostredne po spustení motora dochádza vďaka rýchlemu zohriatiu valcov, pretože sú odliate z ľahkej zliatiny Silitec. Spaľovací priestor je naplno využitý aj zásluhou zmenšenia objemu mŕtveho priestoru v hlave valca. Horná časť piesta má hrúbku 4 mm, pričom pribudlo tenké kovové tesnenie. Systém riadenia zloženia zmesi tvorí uzatvorený okruh: katalyzátor - kyslíková (lambda) sonda. Má skrátený čas nábehu regulačného obvodu konštrukciou zadného výfukového potrubia z oceľových trubiek. Takmer celý nový agregát je plne recyklovateľný, pretože je vrátane valcov vypracovaný z hliníkovej zliatiny. Z neškodného plastu je vyrobené dokonca i jeho nasávacie potrubie. Umiestniť veľkoobjemový a navyše radový šesťvalec pod prednú kapotu nie je jednoduché, chce to vyspelú techniku i technológiu. Nový agregát automobilky Daewoo má kompaktné rozmery zásluhou zmenšenia vzdialenosti stien valcov Silitec (6 mm), vďaka hlave valcov s malým rozovretím ventilov, ako aj pre užšiu rozvodovú reťaz (12 mm). S dĺžkou len 642 mm je nový motor L6 až o 5 mm kratší, než napríklad agregát IL 4 nemenovanej konkurenčnej značky. Rapídne znížiť hmotnosť motora sa podarilo aj vďaka veľkorysému použitiu ľahkých materiálov. Okrem už spomínanej celohliníkovej konštrukcie primárnych častí motora a plastových súčastí nasávacieho traktu je nový šesťvalcový agregát automobilky Daewoo vyrobený z ušľachtilých materiálov. Len tak mimochodom, rovnakej kvality je aj výfukové potrubie pozvárané z oceľových trubiek ako aj mnohé ďalšie drobné časti. V moderných vozidlách je popri výkone a komforte mimoriadne dôležitá aj ich samotná spoľahlivosť. Sofistikovaná konštrukcia novej pýchy automobilky Daewoo zaručuje minimálnu životnosť motora 100-tisíc míľ. Kórejčania majú tento fakt spoľahlivo overený, pretože agregáty najazdili počas testovania v laboratóriách viac ako 40-tisíc hodín a samotné prototypy automobilov Daewoo Magnus viac ako 130-tisíc míľ. Nové technológie prinášajú so sebou i epochálne predĺženia intervalov výmen spotrebného materiálu. Radový šesťvalec Daewoo L6 debutujúci v modeli Magnus má napríklad bezúdržbový rozvodový mechanizmus s reťazovým pohonom, interval výmeny zapaľovacích sviečok s tromi elektródami až každých 60-tisíc km a interval výmeny motorového oleja až každých 15-tisíc kilometrov. Juraj Jursa |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |