Hospodársky denník
USD47,682 Sk
EUR41,772 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,34 Sk
  Štvrtok  28.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zamatový zvuk silné lákadlo

Nové Daewoo Magnus dostanú zákazníci už z hliníkovej liatiny

Daewoo Motor predstavuje v týchto dňoch svetu dve extravagantné novinky. Luxusný automobil vyššej strednej triedy - Daewoo Magnus a jeho radový benzínový šesťvalec montovaný tak trochu paradoxne vpredu naprieč. Netradičné uloženie pohonného agregátu prináša novému automobilu hneď niekoľko výhod. Podarilo sa vyvážiť zotrvačné sily znížením vibrácií, odstránením voľných síl a momentov, ako aj znížením kolísania krútiaceho momentu z dôvodu vyššej frekvencie pracovných zdvihov motora. Nový motor, ktorý má v Daewoo interné označenie L6, má

nižšie vibrácie

aj vďaka použitiu nového krytu a novej olejovej vane odliatej z hliníkovej zliatiny. Kompaktnou stavbou motora sa minimalizoval jeho akustický hluk, čo celkom samozrejme prispelo aj k zníženiu hladiny hluku v interiéri. „Zamatový “ zvuk má nový agregát vďaka cielenej lineárnej charakteristike akustického tlaku. Ohľaduplnosť k životnému prostrediu je už nevyhnutnou súčasťou priemyslu a tak ju neobchádza ani Daewoo Motor. Nový agregát určený pre Magnus s veľkou rezervou spĺňa medzné emisné hodnoty stanovené normou platnou pre Severnú Ameriku (ULEV). K zníženiu emisií uhľovodíkov bezprostredne po spustení motora dochádza vďaka rýchlemu zohriatiu valcov, pretože sú odliate z ľahkej zliatiny Silitec. Spaľovací priestor je

naplno využitý

aj zásluhou zmenšenia objemu „mŕtveho“ priestoru v hlave valca. Horná časť piesta má hrúbku 4 mm, pričom pribudlo tenké kovové tesnenie. Systém riadenia zloženia zmesi tvorí uzatvorený okruh: katalyzátor - kyslíková (lambda) sonda. Má skrátený čas nábehu regulačného obvodu konštrukciou zadného výfukového potrubia z oceľových trubiek. Takmer celý nový agregát je plne recyklovateľný, pretože je vrátane valcov vypracovaný z hliníkovej zliatiny. Z neškodného plastu je vyrobené dokonca i jeho nasávacie potrubie. Umiestniť veľkoobjemový a navyše radový šesťvalec pod prednú kapotu nie je jednoduché, chce to vyspelú techniku i technológiu. Nový agregát automobilky Daewoo má kompaktné rozmery zásluhou zmenšenia vzdialenosti stien valcov Silitec (6 mm), vďaka hlave valcov s malým rozovretím ventilov, ako aj pre užšiu rozvodovú reťaz (12 mm). S dĺžkou len 642 mm je nový motor „L6“ až o 5 mm kratší, než napríklad agregát „IL 4“ nemenovanej konkurenčnej značky. Rapídne znížiť

hmotnosť motora

sa podarilo aj vďaka veľkorysému použitiu ľahkých materiálov. Okrem už spomínanej celohliníkovej konštrukcie primárnych častí motora a plastových súčastí nasávacieho traktu je nový šesťvalcový agregát automobilky Daewoo vyrobený z ušľachtilých materiálov. Len tak mimochodom, rovnakej kvality je aj výfukové potrubie pozvárané z oceľových trubiek ako aj mnohé ďalšie drobné časti. V moderných vozidlách je popri výkone a komforte mimoriadne dôležitá aj ich samotná spoľahlivosť. Sofistikovaná konštrukcia novej pýchy automobilky Daewoo zaručuje minimálnu životnosť motora 100-tisíc míľ. Kórejčania majú tento fakt spoľahlivo overený, pretože agregáty „najazdili“

počas testovania

v laboratóriách viac ako 40-tisíc hodín a samotné prototypy automobilov Daewoo Magnus viac ako 130-tisíc míľ. Nové technológie prinášajú so sebou i epochálne predĺženia intervalov výmen spotrebného materiálu. Radový šesťvalec Daewoo „L6“ debutujúci v modeli Magnus má napríklad bezúdržbový rozvodový mechanizmus s reťazovým pohonom, interval výmeny zapaľovacích sviečok s tromi elektródami až každých 60-tisíc km a interval výmeny motorového oleja až každých 15-tisíc kilometrov.

Juraj Jursa

Počasie

Dnes bude jasno alebo len malá, na severe neskôr zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 10 až 14, na severe miestami okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 1 stupňa. Prevažne severný vietor 2 až 5, na horách a v Košickej kotline v nárazoch 10 až 15 m/s. V piatok bude jasno až polojasno. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach miestami okolo -5 stupňov, denná teplota 11 až 15, na severe okolo 9 stupňov. V sobotu bude jasno alebo len malá oblačnosť. Ráno v kotlinách ojedinele hmla. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach miestami aj chladnejšie. Denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.37 a zapadne o 19.16 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténydážď11
Belehradoblačno10
Berlínoblačno10
Bratislavajasno11
Brusel polooblačno11
Budapešťjasno12
Bukurešť zamračené10
Frankfurt polooblačno11 
Helsinkioblačno4
Istanbuldážď6
Kodaň polooblačno12
Kyjevpolooblačno10
Lisabonpolojasno26
Londýnjasno12
Madridslnečno17
Moskvazamračené4
Oslopolooblačno10
Parížjasno12
Prahaoblačno8
Rímpolojasno15
Sofiazamračené3
Štokholmpolojasno7
Varšavazamračené9
Viedeňjasno10
Záhrebjasno11
Ženevajasno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.