Hospodársky denník
USD47,682 Sk
EUR41,772 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,34 Sk
  Štvrtok  28.Marca 2002

Pod slovenskou značkou

Móda dáva živobytie aj nezamestnaným

Hankin Mode Kežmarok je firma, ktorú nie je treba tým, čo nejaký čas sledujú vývoj v módnej tvorbe a dámskej konfekcii, osobitne predstavovať. Na slovenský trh vstúpila ešte v roku 1990, v čase, keď bola núdza o kvalitné originálne modely za prístupné ceny. Vo svojej kolekcii nezabúdala ani na skupinu moletiek a jej módne prehliadky vo Vysokých Tatrách bývali spoločenskou udalosťou. Asi pred pol druha rokom sa však začalo pošuškávať, že Hankin Mode má problémy a nebolo ju vidieť ani na veľtrhoch, na ktorých sa dovtedy pravidelne zúčastňovala. Pred pár týždňami však firma opäť vystavovala na brnianskom Style, takže bol dôvod spýtať sa majiteľky Anny Tomášovej, ako sa spoločnosti darí. Podľa nej má v SR problémy vari každá firma, ktorá niečo vyrába, avšak nikto to nepriznáva. Preto vari aj úprimné slová jej manžela ktorémusi novinárovi mali nedobrý efekt na imidž Hankin Mode.

Anna Tomášová sa však nevzdáva. Rukolapným dôkazom je napríklad to, že jej firma so stovkou zamestnancov funguje podľa princípov ISO 9001, aj keď certifikát ešte nemá vystavený, pretože práve na jeho zaplatenie jej chýbali peniaze. O dôvodoch, pre ktoré je aj v ťažkých podmienkach rozhodnutá vytrvať, A. Tomášová hovorí: „Kežmarok je pre mňa veľmi dôležitý, pretože je tam veľmi veľa nezamestnaných a ja sa snažím vytvoriť pre týchto ľudí zamestnanie. Nemôžem zastať, cítim zodpovednosť voči zamestnancom. Veď väčšina žien, ktoré u mňa pracujú, sú živiteľky rodín.” Priznáva síce, že priemerný plat okolo 8- až 9-tisíc Sk nie je veľa, ale je to predsa len viac ako v niektorých iných firmách. Na to, aby sa uživila takáto stredne veľká firma, nestačí predávať do jednotlivých obchodov a butikov po päť či desať kusov. A úroveň kúpyschopnosti Slovenska je známa. Preto vidí A. Tomášová východisko v exporte a v budovaní vlastnej obchodnej siete. V súčasnosti má rozbehnuté obchody s nemeckými, českými a ukrajinskými partnermi a prevádzkuje päť predajní. Práve v nich sa totiž môže uplatniť značka. A jej značka je na Slovensku známa. Len ju treba udržať a upevniť.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.