Hospodársky denník
USD47,682 Sk
EUR41,772 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,34 Sk
  Štvrtok  28.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ušetríte až tretinu času

Nové súpravy s naklápacími skriňami

České dráhy nasadia v budúcom roku na svoje trate elektrické trojsystémové jednotky s naklápacími vozňovými skriňami radu 680 pod názvom Pendolino. Modernizácia prvého koridoru v Českej republike na trati Dečín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav začala ešte v roku 1993. Tento koridor je súčasťou medzinárodného koridoru Berlín - Praha - Viedeň. Rekonštrukcia a modernizácia trate umožňuje dosiahnuť na českom území cestovnú rýchlosť 160 km/h. Podobne sa modernizujú ďalšie tri koridory. Ide o naklápacie integrálne

hliníkové skrine

známe pod názvom Pendolino rady 680. Rýchlosť, komfort, hospodárnosť a spoľahlivosť sú znakmi týchto nekonvenčných a moderných vlakov, ktoré zároveň spĺňajú medzinárodné požiadavky UIC na jazdu po všetkých dôležitých európskych tratiach. Pri ich stavbe sa uplatnila najmodernejšia technológia a materiály. Predstavujú špičku súčasného vnútorného a vonkajšieho dizajnu. Pre cestujúcich prinášajú súpravy vysoké pohodlie v klimatizovaných a odhlučnených vozňoch. Plynulá a pokojná jazda sa docielila využitím naklápacieho systému. Vynikajúci interiér, bezbariérový prístup, bufetový vozeň s barom a obsluhou palubnými stevardmi sú porovnateľné s ponukou leteckých spoločností. Okrem toho je tu vybudovaný informačný systém, telefonické spojenie, manažérsky servis - fax, telefón. Nezanedbateľná je i hospodárnosť prevádzky, dosiahnutá aerodynamickým tvarom súpravy a použitím dokonalej elektronickej výzbroje. Tá umožňuje aj mimoriadne úspory pri údržbe a opravách. Unikátom vo svetovom meradle je trojsystémové riešenie, ktoré umožňuje jazdu po európskych tratiach (teda i na slovenských) bez ohľadu na systém napájania. Naklápací systém

umožňuje prejazd

súpravy traťovými oblúkmi v priemere o 30 % rýchlejšie. To vedie k skracovaniu jazdných časov. Je to špičkový výrobok českého priemyslu. Na porovnanie, klasická súprava prejde trať Berlín - Praha - Viedeň za 10 hodín a vagóny s naklápacím systémom za 6 hodín 35 minút.

Akým smerom sa uberá Slovensko? V zásade možno hovoriť o dvoch smeroch. Môžeme budovať vysokorýchlostné trate typu francúzskych TGV, alebo skracovať jazdné časy pri použití už existujúcej infraštruktúry, napríklad vlakmi s naklápacími skriňami. Slovensko je charakteristické neveľkou rozlohou, členitým terénom a tiež relatívne krátkymi vzdialenosťami medzi jednotlivými mestami a železničnými stanicami. Ing. Štefan Ujhelyi, asistent generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, zdôraznil: „Takáto charakteristika vylučuje u nás budovanie vysokorýchlostných tratí typu francúzskych TGV. Pre nás je použiteľná alternatíva skracovania jazdných časov. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je použitie

vlakových jednotiek

s naklápacími skriňami. Zjednodušene možno povedať, že oproti klasickým vlakom sa tu dosahujú väčšie zrýchlenia a najmä oblúkmi možno prechádzať vyššími rýchlosťami. Vyššie rýchlosti v oblúkoch sa dosahujú preto, lebo jednotka má nižšie nápravové tlaky a s naklápacím mechanizmom dosahuje priaznivejšiu polohu ťažiska oproti vonkajšiemu koľajnicovému pásu.“ Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. A nejde len o skracovanie jazdných časov, ale znamená to i veľkú zmenu v spôsobe a kultúre cestovania. Súpravy sú plne klimatizované, odhlučnené, s pohodlnými anatomickými sedadlami, individuálnym ovládaním osvetlenia, ale aj audiovizuálnej techniky. Samozrejmosťou sú reštauračné služby, vybavenie vozidiel elektronickým displejom s aktuálnymi informáciami o čase, teplote, nasledujúcej stanici, počasí a pod. Je jasné, že záleží na tom, ktorá spoločnosť vás prepravuje a akú triedu ste si zaplatili. Ďalšou nespornou výhodou je, že možno použiť existujúcu infraštruktúru. Pri použití vlakových jednotiek s naklápacími skriňami dochádza k skráteniu jazdného času v priemere o 20 až 35 %. Na Slovensku sa podarilo prísť k totožnému výsledku, ale zatiaľ len formou

simulácie jazdy

vlaku. Spracovaných je niekoľko traťových úsekov, napríklad na úseku Bratislava - Košice, kde sa dosahuje súpravou s naklápacími skriňami cestovný čas 3 hodiny a 20 minút, a to s minimálnymi úpravami na existujúcej infraštruktúre. Cestou nasadzovania vlakov s naklápacími skriňami sa pustili krajiny, ako sú Švajčiarsko, ale aj spomínané Česko a Slovinsko. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a. s., Ing. Andreja Egyeda podobne ako tieto štáty aj Slovensko sa bude uberať cestou používania jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami. Skupina odborníkov sa tejto problematike už konkrétne venuje, pričom celkové riešenie sa bude realizovať v spolupráci s Českými dráhami.

Pripravil Jozef Kunik.

Počasie

Dnes bude jasno alebo len malá, na severe neskôr zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 10 až 14, na severe miestami okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 1 stupňa. Prevažne severný vietor 2 až 5, na horách a v Košickej kotline v nárazoch 10 až 15 m/s. V piatok bude jasno až polojasno. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach miestami okolo -5 stupňov, denná teplota 11 až 15, na severe okolo 9 stupňov. V sobotu bude jasno alebo len malá oblačnosť. Ráno v kotlinách ojedinele hmla. Nočná teplota 1 až -3, v údoliach miestami aj chladnejšie. Denná teplota 13 až 17, na severe okolo 11 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.37 a zapadne o 19.16 hod.

Amsterdamoblačno10
Aténydážď11
Belehradoblačno10
Berlínoblačno10
Bratislavajasno11
Brusel polooblačno11
Budapešťjasno12
Bukurešť zamračené10
Frankfurt polooblačno11 
Helsinkioblačno4
Istanbuldážď6
Kodaň polooblačno12
Kyjevpolooblačno10
Lisabonpolojasno26
Londýnjasno12
Madridslnečno17
Moskvazamračené4
Oslopolooblačno10
Parížjasno12
Prahaoblačno8
Rímpolojasno15
Sofiazamračené3
Štokholmpolojasno7
Varšavazamračené9
Viedeňjasno10
Záhrebjasno11
Ženevajasno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.