|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ušetríte až tretinu časuNové súpravy s naklápacími skriňami České dráhy nasadia v budúcom roku na svoje trate elektrické trojsystémové jednotky s naklápacími vozňovými skriňami radu 680 pod názvom Pendolino. Modernizácia prvého koridoru v Českej republike na trati Dečín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav začala ešte v roku 1993. Tento koridor je súčasťou medzinárodného koridoru Berlín - Praha - Viedeň. Rekonštrukcia a modernizácia trate umožňuje dosiahnuť na českom území cestovnú rýchlosť 160 km/h. Podobne sa modernizujú ďalšie tri koridory. Ide o naklápacie integrálne hliníkové skrine známe pod názvom Pendolino rady 680. Rýchlosť, komfort, hospodárnosť a spoľahlivosť sú znakmi týchto nekonvenčných a moderných vlakov, ktoré zároveň spĺňajú medzinárodné požiadavky UIC na jazdu po všetkých dôležitých európskych tratiach. Pri ich stavbe sa uplatnila najmodernejšia technológia a materiály. Predstavujú špičku súčasného vnútorného a vonkajšieho dizajnu. Pre cestujúcich prinášajú súpravy vysoké pohodlie v klimatizovaných a odhlučnených vozňoch. Plynulá a pokojná jazda sa docielila využitím naklápacieho systému. Vynikajúci interiér, bezbariérový prístup, bufetový vozeň s barom a obsluhou palubnými stevardmi sú porovnateľné s ponukou leteckých spoločností. Okrem toho je tu vybudovaný informačný systém, telefonické spojenie, manažérsky servis - fax, telefón. Nezanedbateľná je i hospodárnosť prevádzky, dosiahnutá aerodynamickým tvarom súpravy a použitím dokonalej elektronickej výzbroje. Tá umožňuje aj mimoriadne úspory pri údržbe a opravách. Unikátom vo svetovom meradle je trojsystémové riešenie, ktoré umožňuje jazdu po európskych tratiach (teda i na slovenských) bez ohľadu na systém napájania. Naklápací systém umožňuje prejazd súpravy traťovými oblúkmi v priemere o 30 % rýchlejšie. To vedie k skracovaniu jazdných časov. Je to špičkový výrobok českého priemyslu. Na porovnanie, klasická súprava prejde trať Berlín - Praha - Viedeň za 10 hodín a vagóny s naklápacím systémom za 6 hodín 35 minút. Akým smerom sa uberá Slovensko? V zásade možno hovoriť o dvoch smeroch. Môžeme budovať vysokorýchlostné trate typu francúzskych TGV, alebo skracovať jazdné časy pri použití už existujúcej infraštruktúry, napríklad vlakmi s naklápacími skriňami. Slovensko je charakteristické neveľkou rozlohou, členitým terénom a tiež relatívne krátkymi vzdialenosťami medzi jednotlivými mestami a železničnými stanicami. Ing. Štefan Ujhelyi, asistent generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, zdôraznil: Takáto charakteristika vylučuje u nás budovanie vysokorýchlostných tratí typu francúzskych TGV. Pre nás je použiteľná alternatíva skracovania jazdných časov. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je použitie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami. Zjednodušene možno povedať, že oproti klasickým vlakom sa tu dosahujú väčšie zrýchlenia a najmä oblúkmi možno prechádzať vyššími rýchlosťami. Vyššie rýchlosti v oblúkoch sa dosahujú preto, lebo jednotka má nižšie nápravové tlaky a s naklápacím mechanizmom dosahuje priaznivejšiu polohu ťažiska oproti vonkajšiemu koľajnicovému pásu. Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. A nejde len o skracovanie jazdných časov, ale znamená to i veľkú zmenu v spôsobe a kultúre cestovania. Súpravy sú plne klimatizované, odhlučnené, s pohodlnými anatomickými sedadlami, individuálnym ovládaním osvetlenia, ale aj audiovizuálnej techniky. Samozrejmosťou sú reštauračné služby, vybavenie vozidiel elektronickým displejom s aktuálnymi informáciami o čase, teplote, nasledujúcej stanici, počasí a pod. Je jasné, že záleží na tom, ktorá spoločnosť vás prepravuje a akú triedu ste si zaplatili. Ďalšou nespornou výhodou je, že možno použiť existujúcu infraštruktúru. Pri použití vlakových jednotiek s naklápacími skriňami dochádza k skráteniu jazdného času v priemere o 20 až 35 %. Na Slovensku sa podarilo prísť k totožnému výsledku, ale zatiaľ len formou simulácie jazdy vlaku. Spracovaných je niekoľko traťových úsekov, napríklad na úseku Bratislava - Košice, kde sa dosahuje súpravou s naklápacími skriňami cestovný čas 3 hodiny a 20 minút, a to s minimálnymi úpravami na existujúcej infraštruktúre. Cestou nasadzovania vlakov s naklápacími skriňami sa pustili krajiny, ako sú Švajčiarsko, ale aj spomínané Česko a Slovinsko. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a. s., Ing. Andreja Egyeda podobne ako tieto štáty aj Slovensko sa bude uberať cestou používania jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami. Skupina odborníkov sa tejto problematike už konkrétne venuje, pričom celkové riešenie sa bude realizovať v spolupráci s Českými dráhami. Pripravil Jozef Kunik. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |