|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Krídlo a koleso ako vizitkaAutor víťazného návrhu loga Železničnej spoločnosti Ing. arch. Ján Tvrdoň sa už počas vysokoškolského štúdia spolu s kolegom venoval grafickým návrhom. Pôvodne chcel študovať automobilový dizajn, neskoršie sa rozhodol pre architektúru. Po skončení fakulty mal už vlastnú spoločnosť, ktorá sa zaoberala reklamou a grafickou tvorbou. Spoločnosť nazvali Kolovrátok, pretože toto slovenské slovo je v názvoch firiem netypické. Teraz majú šesť interných pracovníkov. Venujú sa architektúre a dizajnu interiéru a na dizajnérskom trhu pôsobia siedmy rok. Z hľadiska dosahu je logo pre Železničnú spoločnosť, a. s., najväčšia a najvýznamnejšia udalosť v ich doterajšej práci. A víťazstvo preto dvojnásobne hreje. Na okraj prezentácie loga Ján Tvrdoň okrem iného povedal: Teraz síce chodím menej často, ale ako študent som často cestoval vlakom. Dokonca jeden semester som absolvoval vo Zvolene, takže ako Bratislavčan som dochádzal. Samozrejme, zimné rekreácie, lyžovačky, výlety, prázdniny, všetky tieto cesty som absolvoval vlakom. Vlak sa mi zdá špecifickejší ako autobus. Autobus je príliš masový, obyčajný. Železnica má predsa len niečo do seba. Do súťaže som zaslal dva návrhy s názvami: Krídla a Kolesá. Prvým návrhom boli Kolesá. No ako som postupne získaval informácie a zisťoval detaily, svitlo mi, o čo by malo ísť a že železničiarska grafika má isté špecifiká. To ma prinútilo začať pracovať na novom návrhu. Druhý návrh vychádzal najskôr z dvoch kolies, ktoré som umiestnil na koľajnicu. S výsledkom som nebol spokojný, preto som pridal páky (ojnice), ktoré mali parné rušne. To tiež nebolo to pravé. Postupne som návrh tvaroval a menil jeho podobu. V istej chvíli som si spomenul aj na pôvodné logo s okrídleným kolesom. To mi pomohlo dospieť k finálnej myšlienke: krídlo a koleso dať do modernej podoby, ktorá by bola zároveň súčasná aj nadčasová. Je to koleso, na ktorom sa pohybuje vlak. Je symbolom toho, že Železničná spoločnosť sa zaoberá správou železničných súprav. Bol to dôležitý fakt, ktorý sme si museli pri tvorbe loga uvedomiť, pretože koľajnice sú niečo iné ako spoločnosť, ktorá spravuje železničné súpravy. Krídlo má dodať celku dynamiku a rýchlosť. Mojím najvnútornejším pocitom je očakávanie, že sa zakrátko medzi železničiarmi nové logo ujme, že ho začnú vnímať ako svoju súčasť a budú naň hrdí. Dúfam, že prinesie nový imidž dynamickej, modernej a európskej Železničnej spoločnosti. Veľmi by ma potešilo, keby sa podarilo zažiť spolu s týmto logom významnú zmenu v spoločnosti smerom do budúcnosti s cieľom, aby sa sprofesionalizovala, zefektívnila a zmodernizovala. Rád by som bol súčasťou tejto zmeny. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |