|
|||||||||||||||||
Pondelok 4.Marca 2002 |
|
|||||||
Autovraky v cieli nie súViazne prísun autovrakov na spracovanie Recyklačný závod na spracovanie autovrakov v Žiari nad Hronom obmedzuje v rozvoji nedostatočný prísun ojazdených vozidiel. Výraznejšie mu nepomohla ani dobre myslená akcia Škoda Auto Slovensko, na základe ktorej prišlo v závere minulého roka na spracovanie dvadsať vyradených vozidiel. Vedenie závodu listom oslovilo aj primátorov miest a starostov obcí, prísun opustených autovrakov, ktoré mimochodom často zavadzajú na uliciach a parkoviskách, sa tým však nezlepšil. Závod je projektovaný na ročnú kapacitu až 10-tisíc autovrakov a vlani prišlo na spracovanie len 50 vozidiel. Zmenu k lepšiemu však možno očakávať uplatnením litery nového Zákona o odpadoch, keď od 1. januára 2003 začne platiť jeho ustanovenie o vyraďovaní a nakladaní so starými vozidlami. Podľa neho bude možné od tohto dátumu vyradiť vozidlo z evidencie len na základe potvrdenia o likvidácii autovraku u autorizovaného spracovateľa. Druhou možnosťou bude čestné vyhlásenie majiteľa, že si vozidlo ponechá, ale zároveň musí deklarovať dôvody a podmienky dočasného uskladnenia bez dosahu na životné prostredie. Aj keď závod podľa očakávania hneď nenabehne na plnú kapacitu, v roku 2004 chce spracovať aspoň 3-tisíc vozidiel. Každoročne sa na Slovensku vyradí do 35-tisíc automobilov, pričom vlani po sprísnení podmienok a zmenách poisťovania sa toto číslo zvýšilo dokonca na 52 430. V Českej republike v roku 1999 za podobných podmienok vyradili z evidencie až 300-tisíc vozidiel. O tom, kde skončili, niet žiadnych hodnoverných evidencií a možno sa len domnievať, že mnohé zvyšky autovrakov zaťažili životné prostredie. Potreba odbornej a kontrolovanej likvidácie autovrakov vyplýva aj z očakávaného rozvoja automobilizmu. Na Slovensku zatiaľ pripadajú na jedno vozidlo štyria obyvatelia, v ČR 2,9 a v západnej Európe vlastní osobné auto už každý druhý obyvateľ. Závod na spracovanie autovrakov v Žiari nad Hronom podľa jeho riaditeľa Ing. Miroslava Bučeka v súlade s vyšším prísunom vyradených vozidiel nevylučuje ani ďalšie investície, napríklad do modernej demontážnej linky. Od 1. júla tohto roku sa novozriadený Recyklačný fond začne napĺňať aj v komodite starých vozidiel a závod bude zrejme môcť z neho čerpať prostriedky aj v tomto smere. Vincent Kňazovický |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |