Hospodársky denník
USD48,127 Sk
EUR41,777 Sk
CHF28,312 Sk
CZK1,321 Sk
  Pondelok  4.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ceny sa odvíjajú od kvality

Tri piliere - technológie, telekomunikácie a cestovný ruch

Cestovný ruch sa totiž dostáva vo svete do popredia a čím ďalej, tým viac sa stáva dôležitým priemyslom. Váha jednotlivých priemyselných odvetví sa dramaticky mení. Vo Veľkej Británii, ktorá bola prvou industrializovanou krajinou vo svete, sa toto zloženie zmenilo tak, že v poľnohospodárstve a lesníctve pracuje 1,9 % ľudí, vo výrobnom odvetví 20 % a v službách až 77 %. Predpokladá sa, že podobné zloženie sa stane bežným aj v iných krajinách Európy. Napríklad v Taliansku už dnes pracuje v priemysle cestovného ruchu 12 % aktívneho obyvateľstva, pričom v poľnohospodárstve sú to len 2 %. V súčasnosti, keď sa veľká časť produkčných možností v poľnohospodárstve prenecháva menej rozvinutým krajinám sveta, Európa nemusí stavať na potravinovej sebestačnosti. Znamená to, že zamestnanosť v službách sa zvýši a spolu s tým bude rásť aj počet ľudí zaoberajúcich sa službami cestovného ruchu. „Tomuto trendu je potrebné pripraviť aj školstvo a zvýšiť počet miest pre študujúcich cestovný ruch,“ hovorí Gianfranco Nobis. Verí svetovým ekonómom, ktorí tvrdia, že svetovú ekonomiku budú podopierať v budúcnosti tri základné piliere: technológie, telekomunikácie a cestovný ruch. Vývoj ekonomiky praje rozvoju cestovného ruchu: rastie

životná úroveň,

v rodinnom rozpočte klesá pomer výdavkov na stravu a rastú výdavky v prospech cestovného ruchu. Pozitívny vplyv na vývoj obratu v cestovnom ruchu má aj skracovanie pracovného času a zvyšovanie priemernej hodinovej mzdy. Napríklad vo Veľkej Británii je 35-hodinový pracovný čas a dĺžka dovolenky je 22 - 28 dní. Je bežné, že obyvateľ Veľkej Británie má počas roka trikrát prázdniny - dve predĺžené víkendové a jednu hlavnú dovolenku trvajúcu 8 - 12 dní. Udalosti 11. septembra zmenili situáciu v cestovnom ruchu. Kým v minulých rokoch cestovalo viacej ľudí lietadlom ako autom, dnes je situácia iná. Svetové štatistiky hovoria jasnou rečou. Ľudí viacej priťahujú kratšie destinácie a cesty vlakom. „Ak by sme vedeli využiť výhody a predložiť výhodnú cenovú ponuku balíkov služieb, mohli by sme dosiahnuť zlom vo vývoji cestovného ruchu v náš prospech,“ hovorí za európske krajiny Gianfranco Nobis. Nástojčivo poukazuje na potrebu zváženia

cenovej ponuky,

rovnako aj dvojitú úroveň cien diskriminujúcu zahraničných turistov. „Je neprijateľné, aby 2-týždňový pobyt vrátane celodennej stravy a nápojov v Karibiku stál menej ako päť dní v Bratislave alebo Krakove,“ poznamenáva na margo našich cien Gianfranco Nobis. Má pravdu, ľudia viacej cestujú do tých destinácií, kde balíky služieb sú pre nich výhodné. Slovensko má dostatočný potenciál pre cestovný ruch, ktorým by mohol pritiahnuť zahraničných turistov. Napriek tomu, že v minulom roku v rade štátov klesli príjmy z cestovného ruchu, Slovensko tieto príjmy zvýšilo. Pozitívny výsledok sa dosiahol najmä vďaka odlišnej vnútornej štruktúre príjmov z aktívneho cestovného ruchu (na príjmoch sa podieľali najmä príjmy od turistov zo susedných štátov, najmä z ČR a Poľska). V porovnaní so svetom sme ako krajina získali, a to môžeme využiť na zlepšenie imidžu krajiny ako turistického cieľa. „Zostáva ešte zamerať sa,“ radí Gianfranco Nobis, „na predĺženie pobytu zahraničných hostí.“ Priemerná

dĺžka pobytu

zahraničných turistov dosahuje v súčasnosti len 3,5 dňa (4,3 dňa cez cestovné kancelárie). Mali by sme sa snažiť viac presadiť s 5 - 7 dňovými túlavými alebo pobytovými programami tak pre jednotlivcov, ako aj pre skupiny. „Na jedno však netreba zabudnúť,“ zdôrazňuje svetaznalý profesor: „Prosím, presvedčite sa, že vaše ceny reflektujú úroveň a kvalitu vášho produktu a neočakávajte príliš veľa. Neklaďte cestovaniu žiadne administratívne limity, ale otvorte dvere svojej krajiny a privítajte každého, kto k vám príde, pretože budete z toho profitovať.“

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.