Hospodársky denník
USD48,127 Sk
EUR41,777 Sk
CHF28,312 Sk
CZK1,321 Sk
  Pondelok  4.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Neprijateľné čakacie lehoty

Evidencia podmienkou funkčného trhu s nehnuteľnosťami

Vysoká miera podozrenia z korupcie na katastrálnych úradoch je podľa prieskumov spôsobená najmä pomalým vybavovaním podaní. Úrady stále niekoľkonásobne prekračujú zákonné lehoty, čo vedie napríklad k nízkej funkčnosti trhu s nehnuteľnosťami. V nadväznosti na Národný program boja proti korupcii bola vypracovaná analýza a návrh systémových opatrení na zlepšenie činnosti katastrálnych úradov. Spôsob riešenia problému spočíva v uvoľnení kapacít na jednorazové odstránenie nahromadených sklzov. Navrhovaný model predpokladá vyriešenie všetkých sklzov v 90 % katastrálnych úradov do pol roka od spustenia projektu. Zvyšných 10 % najproblémovejších katastrálnych úradov by sa malo vyriešiť do jedného roka. Druhým základným spôsobom riešenia problému je internetové zverejňovanie všetkých dostupných verejných elektronických katastrálnych údajov. Prevedenie do elektronickej podoby sa má uskutočniť pri celkovej modernizácii katastrálnych úradov v rámci projektu PHARE. Materiál, ktorým sa opakovane má zaoberať aj vláda SR, celkovo navrhuje

tri varianty

systémových opatrení. Prvý, tzv. minimálny, umožní najkritickejšie zápisy na vklad do katastra v zákonnej lehote. Na jeho realizáciu by bolo potrebných 19,1 mil. Sk. Druhý variant počíta aj so sprístupnením informácií popisných údajov v katastri nehnuteľností na internete. Ten by mal stáť 25,5 mil. Sk vrátane 3,96 mil. Sk ročne na prevádzku. A napokon tretí spôsob by mal umožniť odstránenie všetkých sklzov a sprístupnenie informácií na internete. Ten by vyšiel na 42 mil. Sk. vrátane nákladov na internet. O tom, že kataster nehnuteľnosti v SR je v značnom počte okresov nefunkčný, svedčia spoločensky stále a dlhodobo neprijateľné čakacie lehoty na spracovanie žiadostí a podaní, najmä lehota rozhodovania o vlastníckych právach k nehnuteľnostiam. Hoci katastrálny odbor je zo zákona povinný o návrhu na vklad vlastníckeho a iného práva do katastra nehnuteľností rozhodnúť

do 30 dní,

v polovici roku 2000 zo 79 okresných pracovísk zákonnú lehotu dodržiavalo len 25. V 25 okresoch na rozhodnutie na vklad obyvatelia čakali 6 až 9 mesiacov, približne v 10 okresoch lehota prekračovala 10 mesiacov, v jednom prípade dokonca viac než dva roky. Výsledkom je právna neistota, priestor na špekulácie a podozrenie z vysokej miery korupcie. Národná rada SR však pomerne nečakane prijala predtým pozastavenú novelu katastrálneho zákona. Novelu možno hodnotiť pozitívne, pretože predstavuje systémový krok na odstránenie jednej z príčin súčasného stavu - dvojkoľajnosť v riadení. Avšak ďalší nevyhnutný krok, ktorým je reforma financovania, nerieši. Hlavné systémové faktory, ktoré vyústili do spoločensky neakceptovateľných lehôt vybavovania žiadostí na katastroch, sú najmä - komplikované organizačné riadenie a neflexibilný systém zamestnávania, netransparentný a nemotivačný systém financovania, nedostatočné odborné personálne a technické zabezpečenie, ako aj nevyrovnanosť pozemkového vlastníctva a vysoká chybovosť a formálna

neúplnosť žiadostí

spôsobená neodbornosťou pri vyplňovaní. Problémy katastrov schválená novela sama osebe nemôže odstrániť. Previazanosť na štátny rozpočet nerieši problém finančnej poddimenzovanosti katastrov, aj keď nepochybne ide o zvýšenie transparentnosti. Neumožňuje ani dostatočnú flexibilitu v oblasti odmeňovania v závislosti od počtu úloh, ani v oblasti zamestnanosti, či už ide efektívne prijímanie nových pracovníkov alebo ich presuny medzi pracoviskami. Okrem toho model ôsmich katastrálnych úradov ako nezávislých právnických osôb, nehovoriac o 79 správ katastra, je z personálneho hľadiska predimenzovaný obslužným personálom, a tým aj predražený. Pre každý takýto nový subjekt je potrebných asi 17 novoprijatých zamestnancov, čo je z finančného hľadiska neúnosné. Existujúce problémy v katastri je nevyhnutné doriešiť systémovými krokmi, a to bez ohľadu na schválenú novelu, ktorá predstavuje

len prvý krok

k plnému ozdraveniu týchto úradov. Novela možnosť ďalších systémových zmien „zabetónovala“ minimálne na pol roka, vzhľadom na legislatívne zásady, ktoré definujú časové odstupy medzi dvoma novelami toho istého zákona. Zavedenie expresných príplatkov sa odporúča v kombinácii so systémovým riešením, ktorým bude o. i. zabezpečené plnenie zákonom stanovených lehôt. Samotné zavedenie expresných príplatkov problém katastra nerieši úplne. Cena za expresnú službu musí rásť v závislosti od stupňa „expresnosti“ a dostatočne rýchlo, aby nedošlo k príliš vysokému počtu žiadostí o prednostné vybavenie.

Andrej Pokojný

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.