|
|||||||||||||||||
Utorok 5.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na čo nám ďalšie stoličky?Nemalo by platiť, že melie ten, kto skôr príde Maloobchodné obraty hotelových a reštauračných zariadení majú už dlhšie obdobie klesajúci trend. Počet lôžok v ubytovacích zariadeniach každoročne stúpa a v súčasnosti dosiahol takmer 103-tisíc lôžok. Z hľadiska uplynulého desaťročia ide o 100-percentný nárast ich počtu. V prípade stravovacích zariadení štatistické ukazovatele verejne prístupné nie sú, ale pohľad okolo nás potvrdzuje podobný vývoj ako v prípade ubytovacích zariadení. Nárast kapacít by mal súčasne sprevádzať aj nárast tržieb, no opak je pravdou. Opísať pravé príčiny by vyžadovalo hlbšiu analýzu a o to v tomto prípade nejde. Program podpory rozvoja cestovného ruchu v SR č. 5, ktorý vypracovalo ministerstvo hospodárstva a ďalej sa vykonáva prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky (SZRB) už od septembra 1991, za celé desaťročie finančne podporilo projekty, na základe ktorých vzniklo 7700 nových lôžok v ubytovacích zariadeniach a 28 341 nových miest pri stoloch v stravovacích zariadeniach. Ak zmyslom štátnej podpory by malo byť oživenie trhu a posilnenie konkurenčného boja jednotlivých podnikateľských subjektov, hodnotové štatistické ukazovatele nám hovoria, že sme minuli cieľ. Znižujúce sa objemy maloobchodných tržieb nedávajú záruku návratnosti vložených prostriedkov prostredníctvom priamych či nepriamych daní a pretrvávajúca nízka kvalita služieb nepresvedčuje ani domáceho zákazníka. Ponúka sa otázka, čo ďalej v Programe podpory rozvoja cestovného ruchu. Minulý týždeň boli novinárom predložené hodnotiace kritériá na poskytnutie štátnej podpory pre investičné projekty podnikateľov. Sú tak všeobecne koncipované, že vytvárajú dojem, že každý žiadateľ môže uspieť, nech žiada čokoľvek, len nech je to investičný projekt majúci prínos pre cestovný ruch a vytvárajúci nové pracovné príležitosti. Už vývoj štatistických údajov nám avizuje, že politika kto skôr príde, ten skôr melie, sa nám nevyplatila a že sme nedostatočne využívali motivačnú funkciu štátnej finančnej pomoci. Veď nové pracovné miesta alebo ich udržanie sa vytvárajú zvyšujúcou sa návštevnosťou regiónu domácimi či zahraničnými turistami a nie investovaním do zvyšovania počtu stoličiek pri stoloch! Pri súčasnom nasýtenom trhu nekvalitných služieb (priemerné využitie lôžkovej kapacity kleslo pod 30 %), by sme sa mali zamerať zásadne na zvyšovanie kvality služieb, v prípade reštauračného stravovania na dodržiavanie správnej výrobnej praxe HCCP, ktorá prináša nové hygienické predpisy a vytvára lepšie predpoklady na ochranu zdravia spotrebiteľa. Zastarané kuchyne potrebujú nové technológie, ktoré sú pre mnohých finančne nedostupné a ubytovacie zariadenia investície do zeleného programu, teda do zariadení šetriacich vodu, plyn a energiu. Hoci prax si zmenu prístupu vyžaduje, z vystúpenia ministra hospodárstva Ľubomíra Haracha nevyplýval žiadny náznak zmeny. Jediná zmena sa týka zvýšenia finančného prídelu pre uvedený program. Kým v minulom roku bolo rozdelených 91,7 mil. Sk, na tento rok je to celkovo 161,8 mil. Sk. Minister predpokladá, že v priebehu roku 2002 budú vyčerpané, pretože z roku 2001 prechádza 80 už schválených projektov, ktoré nemohli byť uspokojené v dôsledku nedostatku finančných prostriedkov. Očakáva, že v priebehu roka bude ministerstvo hospodárstva schopné zabezpečiť dodatočné prostriedky. Z akých zdrojov, to zatiaľ zamlčal. Malo by mu však záležať, aby zabezpečil všetky podmienky, aby sa minuli efektívne tak pre podnikateľov, ako aj pre štát. Rudolfa Vallová Graf: Počet schválených príspevkov Rok 1999 2000 2001 Ubytovacie zariadenia 12 29 65 Pohostinské zariadenia 11 9 17 Doplnkové služby 3 1 3 Lyž. strediská a kúpaliská 2 5 20 Zdroj: MH SR Graf: Hd Tabuľka: Počet podporených novovytvorených Rok 1999 2000 2001 pracovných miest 258 258 404 lôžok 291 566 1000 miest pri stoloch 1177 1525 2741 Zdroj: MH SR |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |