|
|||||||||||||||||
Streda 6.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naplniť vlaky cestujúcimiŠtát trvá na zľavách, ale neplatí za ne Slovenskí železničiari už niekoľko rokov zápasia s nepríjemným znižovaním počtu cestujúcich, teda aj so znižovaním tržieb. Pokles ročne dosahuje 6 až 8 percent. Stúpajúce percentá individuálneho automobilizmu sú však len jednou z viacerých príčin poklesu prepravených osôb vo verejných dopravných prostriedkoch. Tento jav má širšie sociálne a ekonomické súvislosti: nevykrývanie strát z prevádzkovania osobnej dopravy zo strany štátu, vysoká nezamestnanosť, nízke príjmy obyvateľstva a v neposlednom rade aj zvyšovanie cestovného. Vyústením najmä ekonomických príčin je nízka kultúra cestovania a nevyhovujúca úroveň služieb vo vlakoch. Železničná spoločnosť vypracovala ambiciózny program, aby zastavila pokles prepravovaných cestujúcich vo vlakoch. Nie sú to len investície do nových vlakových súprav a služieb vo vlakoch a na staniciach, ale aj zaujímavé komerčné zľavy, ktoré by mohli prilákať čo najviac stálych klientov. Systém sociálnych zliav sa javí ako problémový, pretože podporuje iba určité skupiny cestujúcich. Cieľom je preto postupne nahradiť sociálne zľavy, pretože idú na úkor železnice a cestujúcich, ktorí si platia plné cestovné. Štát trvá na zachovaní sociálnych zliav, avšak na druhej strane už niekoľko rokoch neplatí za objednané výkony vo verejnom záujme. Zmeny k lepšiemu sa začínajú v týchto dňoch, keď majú žiaci a študenti prázdniny. Práve počas prázdnin ponúkli cestujúcim niekoľko zaujímavých komerčných zliav pod názvom Junior, Tatranský trojlístok a Rodinná zľava. Pri využití týchto zliav možno ušetriť až 30 % cestovného. Železničná spoločnosť aj v tomto roku pri preprave osôb očakáva stratu vo výške približne 584 mil. Sk, ktorú bude kompenzovať ziskovosť nákladnej dopravy, pritom rátajú s udržaním doterajšieho rozsahu prepravených osôb, ktorý určil plán na 63,3 milióna. Bude to 13-percentný podiel na osobnej preprave na Slovensku. Rozpočet v osobnej doprave vychádza z návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme medzi spoločnosťou a štátom, na základe ktorej Železničná spoločnosť realizuje 34 miliónov vlakových kilometrov za 6,915 mld. Sk. Z tejto sumy by mali byť výkony v objeme 2,227 mld. Sk zabezpečené tržbami z osobnej dopravy a len 1,037 mld. Sk poskytne štát ako úhradu verejných výkonov. Štátnym rozpočtom nekrytá časť straty osobnej dopravy, teda 3,873 mld. Sk, sa tak pridá k doterajším dlhom vlády a Železničná spoločnosť to bude musieť riešiť opäť bankovou pôžičkou so štátnou zárukou. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |