Hospodársky denník
USD48,191 Sk
EUR41,9 Sk
CHF28,381 Sk
CZK1,326 Sk
  Streda  6.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Strategická magistrála

Kľúčová spojnica medzi Áziou a Európou

Transibírska magistrála je dvojkoľajná elektrifikovaná trať s dĺžkou viac ako 10-tisíc kilometrov. Spája Japonsko, Kórejskú republiku s Ruskom, s Fínskom, so strednou a s južnou Európou. Táto magistrála je schopná ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, zahŕňajúc tranzitnú prepravu 200-tisíc kontajnerov z ázijsko-tichooceánskeho regiónu do Európy a Strednej Ázie. Čas prepravy ucelených kontajnerových vlakov je zo stanice Nachodka do Čopu 13,5 dňa a do Berlína cez Poľsko 14,5 dňa. Špeciálne sledovaný kontajnerový vlak zostavený zo 45 vozňov dokonca prešiel trasu dlhú 10 555 km z Nachodky do Brestu za 8 dní a 21 hodín, čo je 1174 km za deň. Za posledné dva roky sa objem prepráv po transibírskej magistrále zdvojnásobil, ale napriek tomu je prepravná kapacita využitá stále len na 50 %. Ruská strana plánuje spojiť ostrov Sachalin s Japonskom mostom. Dokonca prezident Ruska V. Putin už rokoval s predstaviteľmi Mongolska, Číny a KĽDR a nedávno vo Varšave s predstaviteľmi Poľska.

Záujmom ŽSR i celého Slovenska je, aby čo najväčšie množstvo prepráv prechádzalo tranzitom cez naše územie, za čo, samozrejme, inkasujeme nemalé poplatky. Dokonca určité skupiny podnikateľov uvažujú o tom, že predĺžia širokorozchodnú trať až do Bratislavy, odkiaľ by sa mohli tovary po prekládke prepravovať vlakom alebo loďami po Dunaji. O priblíženie možností využívať transibírsku magistrálu sme preto požiadali profesora Ing. Jána Mikolaja, člena Profesijného klubu dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktorý v tejto súvislosti okrem iného uviedol: „Nie že by sme boli nejako zamilovaní do širokorozchodnej trate, avšak po značnom rozšírení prepravy o japonské, čínske a kórejské tovary by bolo predĺženie širokorozchodnej do Bratislavy veľmi zaujímavou podnikateľskou myšlienkou. Samozrejme, ŽSR na to nemajú v súčasnosti peniaze, avšak sú tu možnosti využiť prostriedky z deblokácie, prípadne využiť nadnárodný kapitál, ktorý veľmi rád investuje do infraštruktúry. Veľa sa hovorilo o vybudovaní širokorozchodnej trate cez Poľsko až do českého Bohumína, ktorý by sa tak stal superprekladiskom pre Európu. Žiaľ, naša súčasná vládna garnitúra, ani ministerstvo dopravy zatiaľ neuvažujú o takomto variante. Treba si však uvedomiť, že v Györi sa na Dunaji buduje veľký prístav a je možnosť, že sa preprava tovarov presmeruje cez maďarské územie až do Györu a nadväzne po Dunaji do celej Európy.“

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, na juhu miestami až oblačno. Najvyššia denná teplota 13 až 17, na horách vo výške 1500 m okolo 8 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na horách 9 až 13 m/s.Vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 10 až 15 stupňov. V piatok bude polooblačno. Nočná teplota 2 až -2, v horských dolinách okolo -4, denná teplota 6 až 12 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.22 a zapadne o 17.44 hod.

Amsterdampolooblačno10
Atényjasno22
Belehradpolooblačno20
Berlínpolooblačno11
Bratislavapolojasno16
Brusel oblačno8
Budapešťoblačno16
Bukurešť polojasno15
Frankfurt polooblačno12 
Helsinkisneženie1
Istanbuljasno17
Kodaň zamračené9
Kyjevoblačno4
Lisabonpolooblačno15
Londýnpolooblačno9
Madridpolooblačno12
Moskvaoblačno0
Oslodážď5
Parížpolooblačno11
Prahapolojasno15
Rímdážď20
Sofiapolooblačno15
Štokholmsneženie3
Varšavaoblačno7
Viedeňpolojasno17
Záhreboblačno15
Ženevadážď8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.