|
|||||||||||||||||
Streda 6.Marca 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kúpele v zajatí ostrovovAko ďalej v kúpeľníctve, je neriešeným rébusom nielen Liečebných termálnych kúpeľov v Sklených Tepliciach, ale v mnohých kúpeľných podnikoch na Slovensku. Nemôžeme sa sťažovať na to, že naše kúpeľníctvo nemá až takú tradíciu. Každá minca má však dve strany a práve vďaka tejto tradícii sa základy budov mnohých kúpeľných domov na Slovensku datujú do minulých storočí, neraz až do 17. až 18., čím rastú nároky na investičné vstupy do zastaranej materiálno-technickej základne. Fakt, že oblasť kúpeľníctva prakticky až do obdobia privatizácie bola uzavretým predajným systémom odborne zvaným aj viazaný cestovný ruch, sťažuje adaptáciu kúpeľných podnikov v podmienkach trhového hospodárstva. Sektor zdravotníctva, do ktorého kúpele už celé desaťročia patria, minimálne investoval do rekonštrukcie kúpeľných domov. Dopyt zahraničných pacientov sa sústredil predovšetkým na Piešťany a domáci pacienti čerpajúci služby na základe liečebných poukazov boli spokojní s tým, že vôbec kúpeľný poukaz dostali zadarmo. Sociálna politika v oblasti kúpeľníctva takmer úplne eliminovala tlak zo strany dopytu, ktorý predsa len ako-tak formoval úroveň služieb v komerčnej sfére cestovného ruchu aj v období do konca 80. rokov. Navyše, kúpele sa rozvíjali vo vymedzenom okruhu svojho kúpeľného ostrova a nedostatočne kooperovali s okolím na rozvoji doplnkových služieb pre svojich pacientov. Tak sa stalo, že život v kúpeľoch sa vyvíjal oddelene od obce či mesta. Po otvorení sa voľnému cestovnému ruchu sa tieto podniky prakticky z jedného dňa na druhý dostali so svojou ponukou na trh, kde už boli umiestnené iné porovnateľné kúpeľné domy, teda hotely profilujúce sa na poskytovanie služieb pre tú časť kúpeľnej klientely, ktorá nemá záujem o pobyt na kúpeľnej klinike tak, ako naše kúpeľné podniky poznajú v zahraničí. Mnohí z nových podnikateľov v oblasti kúpeľníctva v snahe dohnať mnohoročný rozdiel v kvalite ubytovania neprimerane zaťažili svoje podniky investičnými úvermi. Čas ukázal, že vyhliadky na ich návratnosť boli neprimerane optimistické. Po prvé - nie je také ľahké zmeniť sociálne zloženie svojej klientely, po druhé - nepredpokladalo sa, že akvizícia a získanie nového klienta si vyžiada až toľko finančných prostriedkov, ktoré zvyšujú náklady. Nestabilné podnikateľské prostredie a nepredvídateľný pohyb cien hlavných vstupov komplikuje akékoľvek prepočty návratnosti. Nepredpokladalo sa, že akvizícia a získanie nového klienta si vyžiada až toľko finančných prostriedkov, ktoré zvyšujú náklady spoločnosti, a to, že konkurencia na medzinárodnom trhu stlačí ceny natoľko, že vízia nízkych nákladov na jeden vyprodukovaný dolár zostane minulosťou. Dôležitý a ustavične zanedbávaný zostáva aj systém daňových odpisov vzťahujúcich sa k budovám a stavbám slúžiacim na cestovný ruch. Kým v prípade výroby konkrétneho produktu je žiaduce, aby odpisy výrobnej haly prechádzali do hodnoty výrobku pomaly, v cestovnom ruchu je to opačne. Ubytovanie tvorí hlavný produkt a je žiaduce, aby v jeho cene bola adekvátne premietnutá výška odpisov budovy. Päťdesiatročný cyklus je veľmi dlhý, pretože v rámci neho podnikateľ nenaakumuluje dostatočný objem vlastných investičných zdrojov alebo finančných zdrojov na splácanie úveru. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |