Hospodársky denník
USD48,295 Sk
EUR42,058 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,332 Sk
  Štvrtok  7.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lukratívna SAD Bratislava

Privatizácia priamym predajom vybraným záujemcom

Po privatizačnom šou SPP sa v uplynulých dňoch začalo ďalšie privatizačné dejstvo podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Na Slovensku doteraz pôsobilo 17 štátnych podnikov SAD. Vozidlový park podnikov SAD tvorí vyše 5000 autobusov, ktorých priemerný vek dosahuje približne 11 rokov. Prakticky vyše 4200 autobusov je už po osemročnom čase životnosti. Zmyslom privatizácie podnikov SAD má byť teda nielen zmena vlastníckych vzťahov, ale aj zabezpečenie dostatočných zdrojov na obnovu vozidlového parku pri dodržaní plošnej obslužnosti územia a zachovaní vybudovaného systémového prepojenia autobusových liniek. Na okraj systému výberu záujemcov o privatizáciu nám riaditeľka odboru zakladateľských funkcií a privatizácie ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii Helena Kavcová okrem iného zdôraznila: „Priamy predaj 49 % akcií realizuje ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku. Rozhodujúcim kritériom pri výbere nadobúdateľov je

kúpna cena,

ktorej podstatná časť sa použije na zabezpečenie obnovy vozidlového parku. Potrebné doklady sme už z nášho ministerstva odstúpili na ministerstvo privatizácie, takže môže nasledovať proces privatizácie.“ Celý proces však podľa odborníkov mešká, pretože do konca roku 2001 sa transformovali na akciové spoločnosti iba dva podniky. Riaditeľ sekcie cestnej dopravy ministerstva dopravy J. Hnatič pritom začiatkom júna minulého roka informoval, že všetky podniky SAD sú už pripravené na transformáciu na akciové spoločnosti. V uplynulých dňoch sa rozhodlo o prvých dvoch sprivatizovaných SAD. Komisia zložená z pracovníkov ministerstva privatizácie, dopravy, FNM a NR SR vybrala víťaza výberového konania na predaj 49 % akcií Slovenskej autobusovej dopravy Bratislava, ktorým sa stala švédska spoločnosť Connex transport AB , ktorá je dcérskou firmou spoločnosti Vivendi. Podobne 49-percentný podiel akcií v podniku SAD Dunajská Streda prisúdila výberová komisia manažérskej firme Dunajskostredská autobusová doprava (DSAD). Ministerka privatizácie Mária Machová by mala predložiť vláde SR návrh na vydanie rozhodnutia o privatizácií oboch podnikov SAD vybraným subjektom 13. marca. Záujem

o kúpu podielov

v lukratívnej SAD Bratislava prejavilo predložením záväzných ponúk päť záujemcov, okrem víťaza tri rakúske dopravné spoločnosti z Viedne - Österreichische Bundesbahnen (Rakúske železnice), Österreichische Postbus AG, Blaguss Reisen G. m. b. h. a Slovenská dopravná spoločnosť Bratislava. Akciová spoločnosť SAD Bratislava má základné imanie vo výške 357,376 mil. Sk, prevádzkuje 299 autobusov s priemerným vekom 10,1 roka a zamestnáva 870 pracovníkov. Podľa zástupcu ministerstva privatizácie a správy národného majetku zahraničné dopravné spoločnosti prejavili skutočne mimoriadne veľký záujem o bratislavskú SAD a možno hodnotiť, že víťaz ponúkol skutočne dobrú ponuku. Prvá časť kúpnej sumy sa určí percentuálne podľa stavu vozidlového parku v rozpätí od 1 až do 10 % z nominálnej hodnoty akcií. Víťazi ju splatia priamo FNM v hotovosti. Zvyšnú časť ceny nadobúdateľ zaplatí fondu v dohodnutých splátkach a FNM takto prijaté finančné prostriedky použije na obnovu autobusov pre prímestskú a mestskú dopravu. Mal by to byť nákup nových autobusov. Začiatkom apríla môžeme očakávať privatizáciu SAD Humenné, Košice, Nitra, Nové Zámky a niektorých ďalších a zostávajúce podniky SAD sa sprivatizujú koncom júna. V súčasnosti sa transformujú na akciové spoločnosti.“ Privatizácia SAD sa teda konečne rozbehla aj u nás. Odborníkov zaujíma aj to, ako noví nadobúdatelia spoločností SAD pochopia pojem

verejný záujem

a či bude štát schopný platiť za dopravu, ktorú bude u prepravcov objednávať vo verejnom záujme. Verme, že sa nestane to, čo v Česku, kde namiesto siedmich fungujúcich autobusových spoločností po privatizácii vzniklo 270 nových dopravných spoločností. Pritom neexistujú súhrnné cestovné poriadky a viacerí noví dopravcovia linky, ktoré neboli pre nich ziskové, jednoducho zrušili a občanov nechali napospas osudu.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude oblačno až zamračené. Na severe občasný dážď, vo vysokých horských polohách sneženie, ktorého hranica sa popoludní bude znižovať. Na juhu zrážky len miestami. Najvyššia denná teplota väčšinou 10 až 15 stupňov. Juhozápadný až západný vietor 3 až 7, na horách 12 až 16 m/s, popoludní na hrebeňoch víchrica. Na horách vo výške 1500 m 5 stupňov.V piatok bude polooblačno až oblačno a miestami, najmä na severe a východe, prehánky, od stredných polôh snehové. Nočná teplota 4 až 0, na severe okolo -2, denná teplota 7 až 11, na severe okolo 4 stupne. V sobotu bude jasno až polooblačno. Nočná teplota 0 až -4, v horských dolinách okolo -6, denná teplota 10 až 14, na severe okolo 7 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.20 a zapadne o 17.45 hod.

Amsterdamoblačno10
Atényjasno22
Belehradpolooblačno20
Berlínprehánky8
Bratislavaprehánky14
Brusel oblačno10
Budapešťoblačno16
Bukurešť oblačno17
Frankfurt prehánky10 
Helsinkisneženie1
Istanbuljasno17
Kodaňprehánky7
Kyjevprehánky4
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno9
Madridpolooblačno13
Moskvasneženie0
Oslosnehové prehánky3
Parížprehánky10
Prahaprehánky12
Rímoblačno23
Sofiapolooblačno16
Štokholmsneženie1
Varšavaprehánky7
Viedeňprehánky13
Záhrebpolooblačno15
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.