Hospodársky denník
USD48,295 Sk
EUR42,058 Sk
CHF28,483 Sk
CZK1,332 Sk
  Štvrtok  7.Marca 2002

Lukratívna SAD Bratislava

Privatizácia priamym predajom vybraným záujemcom

Po privatizačnom šou SPP sa v uplynulých dňoch začalo ďalšie privatizačné dejstvo podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Na Slovensku doteraz pôsobilo 17 štátnych podnikov SAD. Vozidlový park podnikov SAD tvorí vyše 5000 autobusov, ktorých priemerný vek dosahuje približne 11 rokov. Prakticky vyše 4200 autobusov je už po osemročnom čase životnosti. Zmyslom privatizácie podnikov SAD má byť teda nielen zmena vlastníckych vzťahov, ale aj zabezpečenie dostatočných zdrojov na obnovu vozidlového parku pri dodržaní plošnej obslužnosti územia a zachovaní vybudovaného systémového prepojenia autobusových liniek. Na okraj systému výberu záujemcov o privatizáciu nám riaditeľka odboru zakladateľských funkcií a privatizácie ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii Helena Kavcová okrem iného zdôraznila: „Priamy predaj 49 % akcií realizuje ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku. Rozhodujúcim kritériom pri výbere nadobúdateľov je

kúpna cena,

ktorej podstatná časť sa použije na zabezpečenie obnovy vozidlového parku. Potrebné doklady sme už z nášho ministerstva odstúpili na ministerstvo privatizácie, takže môže nasledovať proces privatizácie.“ Celý proces však podľa odborníkov mešká, pretože do konca roku 2001 sa transformovali na akciové spoločnosti iba dva podniky. Riaditeľ sekcie cestnej dopravy ministerstva dopravy J. Hnatič pritom začiatkom júna minulého roka informoval, že všetky podniky SAD sú už pripravené na transformáciu na akciové spoločnosti. V uplynulých dňoch sa rozhodlo o prvých dvoch sprivatizovaných SAD. Komisia zložená z pracovníkov ministerstva privatizácie, dopravy, FNM a NR SR vybrala víťaza výberového konania na predaj 49 % akcií Slovenskej autobusovej dopravy Bratislava, ktorým sa stala švédska spoločnosť Connex transport AB , ktorá je dcérskou firmou spoločnosti Vivendi. Podobne 49-percentný podiel akcií v podniku SAD Dunajská Streda prisúdila výberová komisia manažérskej firme Dunajskostredská autobusová doprava (DSAD). Ministerka privatizácie Mária Machová by mala predložiť vláde SR návrh na vydanie rozhodnutia o privatizácií oboch podnikov SAD vybraným subjektom 13. marca. Záujem

o kúpu podielov

v lukratívnej SAD Bratislava prejavilo predložením záväzných ponúk päť záujemcov, okrem víťaza tri rakúske dopravné spoločnosti z Viedne - Österreichische Bundesbahnen (Rakúske železnice), Österreichische Postbus AG, Blaguss Reisen G. m. b. h. a Slovenská dopravná spoločnosť Bratislava. Akciová spoločnosť SAD Bratislava má základné imanie vo výške 357,376 mil. Sk, prevádzkuje 299 autobusov s priemerným vekom 10,1 roka a zamestnáva 870 pracovníkov. Podľa zástupcu ministerstva privatizácie a správy národného majetku zahraničné dopravné spoločnosti prejavili skutočne mimoriadne veľký záujem o bratislavskú SAD a možno hodnotiť, že víťaz ponúkol skutočne dobrú ponuku. Prvá časť kúpnej sumy sa určí percentuálne podľa stavu vozidlového parku v rozpätí od 1 až do 10 % z nominálnej hodnoty akcií. Víťazi ju splatia priamo FNM v hotovosti. Zvyšnú časť ceny nadobúdateľ zaplatí fondu v dohodnutých splátkach a FNM takto prijaté finančné prostriedky použije na obnovu autobusov pre prímestskú a mestskú dopravu. Mal by to byť nákup nových autobusov. Začiatkom apríla môžeme očakávať privatizáciu SAD Humenné, Košice, Nitra, Nové Zámky a niektorých ďalších a zostávajúce podniky SAD sa sprivatizujú koncom júna. V súčasnosti sa transformujú na akciové spoločnosti.“ Privatizácia SAD sa teda konečne rozbehla aj u nás. Odborníkov zaujíma aj to, ako noví nadobúdatelia spoločností SAD pochopia pojem

verejný záujem

a či bude štát schopný platiť za dopravu, ktorú bude u prepravcov objednávať vo verejnom záujme. Verme, že sa nestane to, čo v Česku, kde namiesto siedmich fungujúcich autobusových spoločností po privatizácii vzniklo 270 nových dopravných spoločností. Pritom neexistujú súhrnné cestovné poriadky a viacerí noví dopravcovia linky, ktoré neboli pre nich ziskové, jednoducho zrušili a občanov nechali napospas osudu.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.