|
|||||||||||||||||
Piatok 8.Marca 2002 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Manažér pre 21. storočieManažér. Slovo, ktoré slovenčina objavila (a treba povedať, že aj rýchlo vstrebala) až pred desiatimi rokmi. Dovtedy slovenské firmy a spoločnosti viedli riaditelia (obyčajní alebo generálni), námestníci, jedným slovom vedúci technicko-hospodárski pracovníci. V seriáli dnes pokračujeme na tému: Vrcholový manažér. To, že sa Slovákom slovo manažér naozaj páči, dokazuje najlepšie inflácia manažérov na vizitkách a navštívenkách. Manažuje sa (riadi, vedie) úplne všetko - od predaja semien cez prieskum verejnej mienky až po logistiku. Bleskurýchla jazyková rošáda a inflácia používania je v prípade slova manažér niečím viac než iba potvrdením módnosti angličtiny. Premeny jazyka totiž zároveň dokazujú, akú dôležitú úlohu manažéri v súčasnej globálnej ekonomike majú. Ale to vy predsa dobre viete a aj sa tak správate. Iba pripomíname, že profesor ekonómie na Harvarde Robert Reich to vo svojej knihe Dielo národov sumarizuje veľmi výstižne: Od schopností ľudí, ktorí vedia rýchlo riadiť a vyhodnocovať informácie, rýchlo sa rozhodovať, predvídať a dať dohromady funkčný a výkonný tím ľudí, závisí budúci úspech ekonomiky. Ak teda ešte pochybujete, či ste sa vydali správnou cestou, tak pripomíname, že ste tí (alebo by ste mali byť), ktorí rozhodujú o bytí a nebytí svojich spoluobčanov. Že máme pravdu, výrečne podčiarkuje aj záujem, akému sa manažéri - predovšetkým tí najvyšší - tešia u verejnosti. Meradlom vašich úspechov by pritom nemali byť iba zarobené milióniky na súkromných účtoch, ale predovšetkým rastúca výkonnosť firiem, ktoré riadite. A ako tieto univerzálne meradlá úspechu plnia slovenskí manažéri?! Majú šancu uspieť v tomto tisícročí? Znalci sú pomerne optimistickí a tvrdia, že väčšina spĺňa aj tie najprísnejšie kritériá. Horšie je to už s dôverou verejnosti, ktorá má skôr opačný názor. Ako to už býva, pravda je kdesi uprostred. Verejnosť a odborníci sú zajedno, pokiaľ ide o solídne firmy, ktoré rozhodujú o výkonnosti slovenskej ekonomiky - favorizujú Slovnaft, Volkswagen, OVP Trstená, IDC Holding, Chemosvit, Duslo Šaľa, Mliekospol, Topvar, Sipox , VSŽ... Ich hospodárske výsledky hovoria samy za seba. A tak aj ich vrcholových manažérov považujú za prototyp úspešných. Charakterizuje ich spoločné: pochopili, že ekonomika vstupuje do novej fázy vývoja. Fázy, v ktorej o úspechu bude rozhodovať napojenie na globálny trh. Znalci pripomínajú, že riadenie je vo svojej podstate umením nájsť rozumný variant a neskôr presvedčiť okolie, aby s týmto variantom súhlasilo, stotožnilo sa s ním a dokázalo jeho výsledky s čo najnižšími nákladmi, čo najlepšie predať. Ďalším plusom dobrého podnikateľa je schopnosť nehovoriť do remesla tým podriadeným, ktorí veci rozumejú lepšie než on. Manažér 21. storočia musí pracovať v nesmierne rýchlo sa meniacom prostredí. Je zaplavovaný množstvom rýchlych a dobre dostupných informácií, pomocou ktorých sa bude musieť rozhodovať oveľa rýchlejšie než dnes. Budete čeliť koncentrácii a globalizácii, ale zároveň z týchto javov budete, samozrejme, aj profitovať. Vedzte však, že v tomto storočí bude víťaziť dlhodobý zámer, umenie načúvať obchodným partnerom i spolupracovníkom a najmä elementárna slušnosť a serióznosť. Slovenskí špičkoví manažéri, podnikatelia mali desať rokov na to, aby predviedli, čo v nich je. Tých desať rokov sprevádzalo množstvo chýb. Boli oslavovaní ľudia, ktorí dávno zmizli v prepadlisku dejín, boli tu ľudia, ktorí rýchlo zbohatli a rovnako rýchlo o všetko prišli. Boli tu ľudia, ktorí predstierali niečo, čo v reálnom živote azda ani existovať nemohlo. A naopak tu vyrástli stovky veľmi nadaných a schopných manažérov najrôznejších vekových kategórií, ktorí dokázali využiť príležitosť. Nepochybne aj vy patríte medzi šikovných, ochotných učiť sa a pracovať s veľkým nasadením, máte dobré nápady a prichádzate ustavične s niečím novým. Prax potvrdzuje, že väčšina slovenských úspešných je podnikateľom i manažérom v jednej osobe. Osobne ovplyvňujete chod svojich firiem a spoločností, chcete vedieť o všetkom, čo sa v nich deje. Odvážnemu manažérovi (zatiaľ) šťastie praje... Vy však veľmi dobre viete, že to by nestačilo. Konkurencia na trhu podnikania je dravá, a aj svet - prinajmenšom európsky - sa začína o naše teritórium zaujímať. Aj preto znalci nástojčivo zdôrazňujú, že sa nesmiete pristaviť a vytešovať sa dosiahnutým, ale musíte stále hľadať na trhu možnosti, ktoré vám umožnia, že budete stále vpredu. Vedzte, že nehodno premýšľať o 21. alebo 31. storočí. Keď chcete robiť svoju robotu dobre, tak musíte stále hľadať priestor na trhu, kde chcete byť prví. Nepremýšľajte teda o najväčšom úspechu, pretože z vrcholu vedie cesta pomaly dolu, a to predsa nechcete... Kedysi ktorýsi klasik vyslovil tézu, že Slovenská republika buduje kapitalizmus bez kapitálu a bez špičkových manažérov. Dnes je to predsa len trochu iné. Stále však platí, že kormidlovať (či vlastniť) podnik, ktorý produkuje výrobky, o ktoré nie je záujem, je olovená guľa nielen na nohe podnikateľa, ale aj celého hospodárstva. Vy však veľmi dobre viete, že budúcnosť majú iba tie firmy a spoločnosti, ktoré sa dokážu uplatniť a presadiť v silnej konkurencii. A to, samozrejme, nielen domácej. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |