Hospodársky denník
USD47,893 Sk
EUR42,069 Sk
CHF28,556 Sk
CZK1,333 Sk
  Piatok  8.Marca 2002

Manažér pre 21. storočie

Manažér. Slovo, ktoré slovenčina objavila (a treba povedať, že aj rýchlo vstrebala) až pred desiatimi rokmi. Dovtedy slovenské firmy a spoločnosti viedli riaditelia (obyčajní alebo generálni), námestníci, jedným slovom „vedúci technicko-hospodárski pracovníci“. V seriáli dnes pokračujeme na tému: Vrcholový manažér.

To, že sa Slovákom slovo manažér naozaj páči, dokazuje najlepšie inflácia manažérov na vizitkách a navštívenkách. Manažuje sa (riadi, vedie) úplne všetko - od predaja semien cez prieskum verejnej mienky až po logistiku. Bleskurýchla jazyková rošáda a inflácia používania je v prípade slova manažér niečím viac než iba potvrdením módnosti angličtiny. Premeny jazyka totiž zároveň dokazujú, akú dôležitú úlohu manažéri v súčasnej globálnej ekonomike majú. Ale to vy predsa dobre viete a aj sa tak správate. Iba pripomíname, že profesor ekonómie na Harvarde Robert Reich to vo svojej knihe Dielo národov sumarizuje veľmi výstižne: Od schopností ľudí, ktorí vedia rýchlo riadiť a vyhodnocovať informácie, rýchlo sa rozhodovať, predvídať a dať dohromady funkčný a výkonný tím ľudí, závisí budúci úspech ekonomiky. Ak teda ešte pochybujete, či ste sa vydali správnou cestou, tak pripomíname, že ste tí (alebo by ste mali byť), ktorí rozhodujú o bytí a nebytí svojich spoluobčanov. Že máme pravdu, výrečne podčiarkuje aj záujem, akému sa manažéri - predovšetkým tí najvyšší - tešia u verejnosti. Meradlom vašich úspechov by pritom nemali byť iba zarobené milióniky na súkromných účtoch, ale predovšetkým rastúca výkonnosť firiem, ktoré riadite.

A ako tieto univerzálne meradlá úspechu plnia slovenskí manažéri?! Majú šancu uspieť v tomto tisícročí? Znalci sú pomerne optimistickí a tvrdia, že väčšina spĺňa aj tie najprísnejšie kritériá. Horšie je to už s dôverou verejnosti, ktorá má skôr opačný názor. Ako to už býva, pravda je kdesi uprostred. Verejnosť a odborníci sú zajedno, pokiaľ ide o solídne firmy, ktoré rozhodujú o výkonnosti slovenskej ekonomiky - favorizujú Slovnaft, Volkswagen, OVP Trstená, IDC Holding, Chemosvit, Duslo Šaľa, Mliekospol, Topvar, Sipox , VSŽ... Ich hospodárske výsledky hovoria samy za seba. A tak aj ich vrcholových manažérov považujú za prototyp úspešných. Charakterizuje ich spoločné: pochopili, že ekonomika vstupuje do novej fázy vývoja. Fázy, v ktorej o úspechu bude rozhodovať napojenie na globálny trh.

Znalci pripomínajú, že riadenie je vo svojej podstate umením nájsť rozumný variant a neskôr presvedčiť okolie, aby s týmto variantom súhlasilo, stotožnilo sa s ním a dokázalo jeho výsledky s čo najnižšími nákladmi, čo najlepšie predať. Ďalším plusom dobrého podnikateľa je schopnosť nehovoriť do „remesla“ tým podriadeným, ktorí veci rozumejú lepšie než on.

Manažér 21. storočia musí pracovať v nesmierne rýchlo sa meniacom prostredí. Je zaplavovaný množstvom rýchlych a dobre dostupných informácií, pomocou ktorých sa bude musieť rozhodovať oveľa rýchlejšie než dnes. Budete čeliť koncentrácii a globalizácii, ale zároveň z týchto javov budete, samozrejme, aj profitovať. Vedzte však, že v tomto storočí bude víťaziť dlhodobý zámer, umenie načúvať obchodným partnerom i spolupracovníkom a najmä elementárna slušnosť a serióznosť. Slovenskí špičkoví manažéri, podnikatelia mali desať rokov na to, aby predviedli, čo v nich je. Tých desať rokov sprevádzalo množstvo chýb. Boli oslavovaní ľudia, ktorí dávno zmizli v prepadlisku dejín, boli tu ľudia, ktorí rýchlo zbohatli a rovnako rýchlo o všetko prišli. Boli tu ľudia, ktorí predstierali niečo, čo v reálnom živote azda ani existovať nemohlo. A naopak tu vyrástli stovky veľmi nadaných a schopných manažérov najrôznejších vekových kategórií, ktorí dokázali využiť príležitosť. Nepochybne aj vy patríte medzi šikovných, ochotných učiť sa a pracovať s veľkým nasadením, máte dobré nápady a prichádzate ustavične s niečím novým.

Prax potvrdzuje, že väčšina slovenských „úspešných“ je podnikateľom i manažérom v jednej osobe. Osobne ovplyvňujete chod svojich firiem a spoločností, chcete vedieť o všetkom, čo sa v nich deje. Odvážnemu manažérovi (zatiaľ) šťastie praje... Vy však veľmi dobre viete, že to by nestačilo. Konkurencia na trhu podnikania je dravá, a aj svet - prinajmenšom európsky - sa začína o naše teritórium zaujímať. Aj preto znalci nástojčivo zdôrazňujú, že sa nesmiete „pristaviť“ a vytešovať sa dosiahnutým, ale musíte stále hľadať na trhu možnosti, ktoré vám umožnia, že budete stále vpredu. Vedzte, že nehodno premýšľať o 21. alebo 31. storočí. Keď chcete robiť svoju robotu dobre, tak musíte stále hľadať priestor na trhu, kde chcete byť prví. Nepremýšľajte teda o najväčšom úspechu, pretože z vrcholu vedie cesta pomaly dolu, a to predsa nechcete...

Kedysi ktorýsi klasik vyslovil tézu, že Slovenská republika buduje kapitalizmus bez kapitálu a bez špičkových manažérov. Dnes je to predsa len trochu iné. Stále však platí, že kormidlovať (či vlastniť) podnik, ktorý produkuje výrobky, o ktoré nie je záujem, je olovená guľa nielen na nohe podnikateľa, ale aj celého hospodárstva. Vy však veľmi dobre viete, že budúcnosť majú iba tie firmy a spoločnosti, ktoré sa dokážu uplatniť a presadiť v silnej konkurencii. A to, samozrejme, nielen domácej.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.