Hospodársky denník
USD47,893 Sk
EUR42,069 Sk
CHF28,556 Sk
CZK1,333 Sk
  Piatok  8.Marca 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vzostupy a pády Concordu


1961: British Aircraft Corporation (teraz súčasť BAE Systems) po vypracovaní projektovej štúdie za 350 000 libier navrhla vyrábať nadzvukové civilné dopravné lietadlo spolu s francúzskou firmou Sud Aviation of France (teraz je súčasťou EADS). Francúzska spoločnosť mala už vypracovaný model takéhoto lietadla s názvom Super Caravelle.

1962: Britská a francúzska vláda súhlasila s výrobou týchto lietadiel, rovnako aj priemysel na princípe výrobné náklady a zisk (ak nejaký bude) sa bude deliť na polovicu.

1969, 1. marec: Prvý prototyp Concordu (001) vzlietol z letiska vo francúzskom Toulouse.

1969: Vzlietol druhý prototyp Concordu (001)z anglického letiska vo Filtone pri Bristole.

1969, 1. október: 45-minútový skúšobný let. Francúzsky Concorde 001 prekonal zvukovú bariéru.

1970, 13. september: Britský prototyp Concorde 001 pristál na letisku Heathrow. Miestni obyvatelia sa sťažovali na jeho hlučnosť.

1971, 24. máj: USA oznámili, že zastavujú svoj program vývoja a výroby nadzvukových civilných dopravných lietadiel.

1971, 25. máj: prvý medzinárodný let concordu na trase Toulouse-Dakar-Le Bourget.

1973, 3. jún: Sovietske nadzvukové lietadlo TU 144 - v tlači nazývané Concordskij - havarovalo počas prehliadkového letu pri letisku Le Bourget.

1973: 20. septembra: Concorde 002 priletel do amerického Dallasu.

1974: Francúzsky prezident Valery Giscard d´Estaing a britský premiér Harold Wilson sa zhodli na pokračovaní programu Concorde.

1975: 9. október - concorde dostáva vo Francúzsku súhlas na jeho využívanie v komerčnej preprave osôb.

1975: 5. decembra: Britské úrady súhlasia s komerčnou prevádzkou concordov.

1976: Prvé dva komerčné lety concordov. British Airways leteli do Bahrajnu, Air France letela do brazílskeho Rio de Janeiro. Mnohé letecké spoločnosti, ktoré spočiatku prejavili veľký záujem o kúpu concordov, napokon od svojho zámeru odstúpili. Medzi nimi boli American Airlines, Lufthansa, Japan Airlines, Qantas a pod.

1978, 1. júna: Rusi zastavili prevádzkovanie svojich nadzvukových TU-144 po havárii jedného z nich.

1979, 21. september: Britský a francúzsky ministri dopravy sa dohodli, že sa už ďalšie concordy vyrábať nebudú. Séria sa skončila číslom 216. Znamená to, že sa vyrobilo 16 týchto strojov.

1982, 1. apríl: Francúzi prestali lietať concordom do Rio de Janeiro a Caracasu.

1982, 29. október: Francúzi prestali concordom lietať do Washingtonu. Zostalo im už len jediné cieľové letisko - New York.

2000, 24. júl: Air France a British Airways informovali o mikrotrhlinách na krídlach 11 z 13 concordov.

2000, 25. júl: Havária concordu spoločnosti Air France neďaleko Paríža.

Concorde v číslach:

- Prevádzkovaných strojov - 13 (7 v Británii, 6 vo Francúzsku)

- Letová bezpečnosť: Bez havárie do 25. 7. 2000., najväčšie poškodenie - veľké poškodenie pneumatiky na podvozku počas nevydareného pristátia v roku 1979.

- Prvý nadzvukový let - 1969

- Priemerný vek lietadiel - 21,3 roka

- Využitie lietadiel - 2,34 hodiny denne

- Kapacita: 100 cestujúcich

Posádka: 9-členná (dvaja piloti, palubný inžinier, šesť stevardov)

- Dolet: 6 880 km

- Cestovná rýchlosť: 2 150 km/h (Mach 2)

- Dĺžka 62,1 metra (zvyšuje sa pri nadzvukovom lete o 15,2 až 25,4 cm)

- Čas letu: New York - Londýn - menej ako štyri hodiny

- Celková preprava cestujúcich na britských Concordoch : viac ako 2,5 milióna

- Najrýchlejší let: 7. 2. 1996: New York - Londýn 2:53:59.

- Letenky: na jednu cestu z Londýna do New Yorku 3 520 libier plus dane,

spiatočná letenka v ten istý deň 6 045 libier plus dane. Bežná spiatočná letenka 6 290 libier plus dane.


Financial Times, medzinárodné vydanie Wall Street Journal Europe/mm

Počasie

Dnes bude veľká, na juhu zmenšená oblačnosť. Miestami, najmä na severe občasný dážď, od asi 1000 m sneženie. Najvyššia denná teplota 8 až 13, na severe okolo 5 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8, na hrebeňoch hôr a na juhozápade v nárazoch 15 až 20 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m -3 V sobotu bude jasno až polojasno. Nočná teplota 4 až 0, na severe okolo -2, denná teplota 10 až 15, na severe okolo 8 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a na viacerých miestach občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 6 až 2, denná teplota 9 až 13, na severe okolo 6 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.18 a zapadne o 17.47 hod.

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia časom dážď, od asi 1000 m sneženie. Popoludní prechod k premenlivej, neskôr zmenšenej oblačnosti. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade miestami okolo 10 stupňov. Juhozápadný až západný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m klesne na -1 V piatok bude polooblačno, časom až oblačno a lokálne občasný dážď, od asi 1000 m sneženie. Nočná teplota 4 až 0, v horských dolinách do -2, denná teplota 7 až 11, na severe okolo 5 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami dážď, od asi 1100 m sneženie. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 5 až 9 stupňov, na severe miestami chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 6.34 a zapadne o 17.35 hod.

Amsterdamoblačno12
Atényprehánky17
Belehradpolooblačno14
Berlíndážď7
Bratislavajasno12
Brusel polooblačno13
Budapešťjasno12
Bukurešť jasno18
Frankfurt polooblačno13 
Helsinkisneženie1
Istanbuloblačno20
Kodaňoblačno7
Kyjevdážď4
Lisabonpolojasno17
Londýnoblačno13
Madridpolojasno16
Moskvaoblačno3
Oslooblačno-3
Parížoblačno14
Prahaoblačno9
Rímdážď20
Sofiazamračené12
Štokholmzamračené-1
Varšavadážď4
Viedeňjasno13
Záhrebjasno17
Ženevajasno14

Amsterdamoblačno8
Atényslnečno20
Belehraddážď17
Berlínoblačno5
Bratislavačasom dážď9
Brusel oblačno10
Budapešťdážď9
Bukurešť oblačno14
Frankfurt oblačno7 
Helsinkiobčasné sneženie1
Istanbulpolooblačno15
Kodaň zamračené5
Kyjevoblačno6
Lisabonpolooblačno15
Londýnpolooblačno9
Madridoblačno13
Moskvaoblačno3
Osloobčasné sneženie-1
Parížpolooblačno13
Prahaoblačno8
Rímpolooblačno18
Sofiapolooblačno15
Štokholmobčasné sneženie1
Varšavaoblačno5
Viedeňobčasný dážď8
Záhrebdážď15
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.