Hospodársky denník
USD47,555 Sk
EUR41,644 Sk
CHF28,397 Sk
CZK1,369 Sk
  Streda  10.Apríla 2002

Pomoc starých vlkov

Mentoring - známy i neznámy

Mentoring poznali už starí Rimania, praktizujú ho Eskimáci a od určitého času ho využívajú aj mnohí manažéri. Jeho podstatou je, že starší pracovníci neformálnym spôsobom odovzdávajú nadobudnuté skúsenosti mladým začínajúcim kolegom. Ako však ukázal nedávny prieskum Career-Barometer rakúskej spoločnosti GPM (Gruber & Partner Marketing und Consulting), nadšenie pre mentoring naráža v praxi na určité hranice. Podľa odborníkov boli výsledky doslova sklamaním: len 20 % opýtaných firiem využíva mentoring ako nástroj rozvoja nových pracovníkov a 40 % ho využíva „od prípadu k prípadu“.

Zistené údaje sú v určitom rozpore, pretože podľa manažérov zapojených do prieskumu je mentoring „výborným spôsobom, vďaka ktorému môže starší skúsený pracovník sprostredkovať množstvo vnútrofiremných informácií mladšiemu neskúsenému pracovníkovi“. Mentor dlhodobo odovzdáva tzv. menteemu dôležité kontakty a rady, pomáha mu pri náročných rozhodnutiach alebo pri zorientovaní sa v nepísaných zákonoch organizácie. Zaujímavým výsledkom prieskumu je, že takmer 90 % starších pracovníkov a manažérov pripustilo osobnú skúsenosť s mentoringom.

Napriek tomu zostáva mentoring okrajovým fenoménom, hoci podľa prieskumu ho viac ako 96 % opýtaných firiem označilo ako „veľmi účinný“ alebo „účinný“ nástroj výchovy nastupujúcej generácie riadiacich pracovníkov. Pozitívnym znamením z hľadiska jeho intenzívnejšieho využívania v budúcnosti sú záverečné výsledky prieskumu Career-Barometer. Podľa nich 56 % firiem, ktoré mentoring využívajú v praxi, zaznamenalo od jeho zavedenia výrazné zlepšenie personálneho rozvoja. Jeho prínos pritom nespočíva len v individuálnej rovine, keď pomáha jednotlivcom rýchlejšie budovať osobnú kariéru, ale dokáže významne zvýšiť celkovú

(ja)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.